Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-15, 16:03
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
och vad gäller servicen och arbetet på servarna så var det visserligen planerat ett tag, men det betyder inte att allt skulle gå smärtfritt på första försöket. Sånt sker inte i it-världen. Du kan hoppas, men du förbereder dig alltid på motsatsen.

En annan sak som började strula var tidsinställningen på servarna och webnoderna, det var ju en nod som började tala om en annan tid vilket gjorde att det blev lite intressanta datumstämplar på en del inlägg. Att något annat skulle ha problem är inte orimligt.

Och sedan, helt orelaterat, tog admin beslutet att lägga ner irc-servern.


Det är lugnt.
Som vanligt hade jag rätt från början.
(FB) Flashback krånglar (Sammanfogad)

Glöm inte det, strychno och christianx.

Lite konstigt att min första inlägg, där jag uttryckligen säger att chatten togs bort pga min tråd, bara raderades. Eftersom alla mods kan se inlägg som är raderade så kan ni ju se vad jag menar och kanske ge en förklaring? Jag visste liksom redan då att jag hade rätt
__________________
Senast redigerad av Haschpundaren 2015-09-15 kl. 16:17.
Citera
2015-09-15, 16:20
  #86
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Det är lugnt.
Som vanligt hade jag rätt från början.
(FB) Flashback krånglar (Sammanfogad)

Glöm inte det, strychno och christianx.
Nej, du hade inte rätt om någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Chatten och forumet är inte ihopkopplade så de påverkar inte varandra på det sättet.
Jo, det var dom.
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Om nu inte hela servern har brakat, vilket den uppenbarligen inte har.
Det var en dedikerad server till IRC, och det var något efter nedtiden som inte var igång som det ska. Så ja, "hela servern" var påverkad.
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Och varför skulle det ta längre tid att fixa irc än forumet?
För att forumet är oerhört mycket mer komplext och lika mycket mer prioriterat.
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Nä, det handlar helt klart om loggarna.
Nej, det handlar inte om några "loggar".

Kan vi lämna detta nu? Det är nog tämligen ointressant för de flesta. I synnerhet nu när IRC-servern inte kommer tillbaka alls.


Livet går vidare och det var inte någon hemlig konspiration denna gången heller.
Citera
2015-09-15, 16:53
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nej, du hade inte rätt om någonting.

Jo, det var dom.

Det var en dedikerad server till IRC, och det var något efter nedtiden som inte var igång som det ska. Så ja, "hela servern" var påverkad.

För att forumet är oerhört mycket mer komplext och lika mycket mer prioriterat.

Nej, det handlar inte om några "loggar".

Kan vi lämna detta nu? Det är nog tämligen ointressant för de flesta. I synnerhet nu när IRC-servern inte kommer tillbaka alls.


Livet går vidare och det var inte någon hemlig konspiration denna gången heller.
Din dumma jävla fitta!
Som sagt så har jag hela tiden sagt att ircen är borttagen pga min tråd, medans ni ljugit och hävdat att det berott på att forumet var nere.

Sen kan jag ju ha haft några enstaka faktafel om just hur servrarna funkar, det ska medges, Men chatten togs bort pga min tråd som sagt.
Vilken kan utläsas av admin meddelande där han tar upp exakt de saker som jag tog upp.

Men som sagt så hade jag ju rätt i mitt första inlägg, trots att det togs bort.
sen kan du ju känna dig stolt över hårklyverierna om du vill det.

glöm bara inte bort det jag sa.
Citera
2015-09-15, 17:02
  #88
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Din dumma jävla fitta!
Som sagt så har jag hela tiden sagt att ircen är borttagen pga min tråd, medans ni ljugit och hävdat att det berott på att forumet var nere.
Nej, det beror inte på din tråd. Jag tror att du bör jobba lite på din självbild. Det är inte så att vi moderatorer och admins sitter och läser dina trådar och låter forumets utveckling ske åt andra hållet bara därför.

Men, det jag håller med dig i som du sagt tidigare, är att det inte varit speciellt klart i hur reglerna fungerat på forumet vs. IRC.

Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Sen kan jag ju ha haft några enstaka faktafel om just hur servrarna funkar, det ska medges, Men chatten togs bort pga min tråd som sagt.
Vilken kan utläsas av admin meddelande där han tar upp exakt de saker som jag tog upp.
IRC togs inte upp igen efter nedtagningen eftersom aktiviteten var för låg och eftersom det inte startade som det skulle så ansågs det inte vara värt arbetet att felsöka. Hade inte forumet och IRC:n tagits ner så hade den givetvis varit uppe ännu.
Citera
2015-09-15, 17:07
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nej, det beror inte på din tråd. Jag tror att du bör jobba lite på din självbild. Det är inte så att vi moderatorer och admins sitter och läser dina trådar och låter forumets utveckling ske åt andra hållet bara därför.

Men, det jag håller med dig i som du sagt tidigare, är att det inte varit speciellt klart i hur reglerna fungerat på forumet vs. IRC.


IRC togs inte upp igen efter nedtagningen eftersom aktiviteten var för låg och eftersom det inte startade som det skulle så ansågs det inte vara värt arbetet att felsöka. Hade inte forumet och IRC:n tagits ner så hade den givetvis varit uppe ännu.


Du har inge som helst läsförståelse märker jag.
Jag säger inte att det handlade om mig personligen.
Jag säger att det handlade om min tråd, där jag påpekar att inte regelverket efterföljs.
Vilket även admin nämner.
Att det skulle vara tids/energikrävande med moderering som hon också nämner är ju också trams och rent påhitt. Möjligen att konfigurering och teknisk support kräver en del jobb, men ni har ju specifika moderatorer för det.
Citera
2015-09-15, 20:32
  #90
Medlem
snillet_1s avatar
Flashback blir konstigt för mig när jag försöker surfa in på sidan oavsett webbläsare. Har raderat all internethistorik, men layouten finns inte där s a s, kan inte använda sidan normalt. Bara helt vit bakgrund, med menyerna på sidan och de olika forumen som vanligt men typ skriven i simpel arialtext. Temat/layouten är borta. Vad göra?

Anledningen att jag kan skriva nu är att jag lyckades logga in på något vänster, skrev ett inlägg och efter det blev allt normalt igen. Öppnar jag dock Flashback i en ny flik så är det sådär konstigt igen.

Edit: nu fungerar det normalt igen, besynnerligt.
__________________
Senast redigerad av snillet_1 2015-09-15 kl. 21:10.
Citera
2015-09-16, 00:56
  #91
Medlem
Har det skett ändringar de senaste dagarna berörande stylesheets?

Helt plötsligt för 2-4 dagar sedan började två olika och obesläktade webläsare på min mobil visa flashback till synes utan någon stylesheet alls, trots cacherensning och omstart. Ibland (men sällan) funkar allt som vanligt igen men oftast inte. Inga uppdateringar har skett till mobilen. Det är första krånglet med flashback för mig sedan jag började delta två och ett halvt år sedan. Inga andra sajter krånglar för tillfället och det händer endast på mobilen.

Det blir knepigt att ta reda på om vissa filer inte kommer fram och därför frågar jag först om det pågar ändringar som kan tänkas vara förklaringen.
Citera
2015-09-16, 11:31
  #92
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Du har inge som helst läsförståelse märker jag.
Jag säger inte att det handlade om mig personligen.
Jag säger att det handlade om min tråd, där jag påpekar att inte regelverket efterföljs.
Vilket även admin nämner.
Ja, du har helt rätt i att din tråd nämner problem. Du nämner också problem som bidrog till att irc-servern lades ner. Men det var inte din tråd som gjorde något. Det var redan kända problem för admin. Din tråd var ytterligare en bekräftelse på att dessa problem fanns, men du var verkligen inte den första som påtalade dessa problem.
Summa summarum: I din tråd påpekade du problem, men inget av det här handlar om din tråd på något sätt. Hade vi fått problem med irc-servern tidigare så hade admin nog släckt den tidigare. Men nu när det var ett aktivt val mellan att spendera arbetstid och arbetsresurser på att felsöka och fixa eller att pensionera den, ja, resultatet är uppenbart just nu.
Citat:
Att det skulle vara tids/energikrävande med moderering som hon också nämner är ju också trams och rent påhitt. Möjligen att konfigurering och teknisk support kräver en del jobb, men ni har ju specifika moderatorer för det.
Visst finns det tekniker som har som jobb att konfigurera och utöva teknisk support för att få saker att fungera (och som alla som jobbat med felsökning vet så krävs även en stor dos handpåläggning). Admin ställdes inför alternativen att låta dem jobba på irc-servern eller jobba på andra projekt som ansågs viktigare och mera prioriterade. IRC-servern är igång dygnet runt, det är svårt att hitta lämpliga mods som är villiga att lusläsa loggar och vara online 24/7.
Citera
2015-09-17, 11:29
  #93
Medlem
bobhnuds avatar
Är det bara jag som har haft problem med att surfa på fb via Android under de senaste dagarna? Avatarer och smileys blir till stora frågetecken och ibland flyter liksom all text samman. Har testat att byta webbläsare men problemen kvarstår.
Citera
2015-09-17, 11:53
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Är det bara jag som har haft problem med att surfa på fb via Android under de senaste dagarna? Avatarer och smileys blir till stora frågetecken och ibland flyter liksom all text samman. Har testat att byta webbläsare men problemen kvarstår.

Har de senaste dagarna sett att avatarerna laddar ca. 2 sek. innan de syns. Har ställt frågan i en annan tråd: (FB) Den officiella forumbuggtråden
Citera
2015-09-17, 12:29
  #95
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Har de senaste dagarna sett att avatarerna laddar ca. 2 sek. innan de syns. Har ställt frågan i en annan tråd: (FB) Den officiella forumbuggtråden
Bilder har tagit tid ladda stundvis, har inte haft några problem med att sidor sett konstiga ut i övrigt dock.
Citera
2015-09-17, 13:35
  #96
Medlem
darthvaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Flashback blir konstigt för mig när jag försöker surfa in på sidan oavsett webbläsare. Har raderat all internethistorik, men layouten finns inte där s a s, kan inte använda sidan normalt. Bara helt vit bakgrund, med menyerna på sidan

Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Har det skett ändringar de senaste dagarna berörande stylesheets?

Helt plötsligt för 2-4 dagar sedan började två olika och obesläktade webläsare på min mobil visa flashback till synes utan någon stylesheet alls, trots cacherensning och omstart.

Det drabbar mig med när jag surfar via TOR. Om och om igen får jag välja New Identity i TOR Browser och till slut fuingerar det. Sen loggar jag in och så blir det skräp igen, eller tvärt om. Så här ser det ut:

http://i58.tinypic.com/2lt3jg8.png

Det verkar vara css-filen som inte laddas. Om jag högerklickar och visar källan och sen klickar på filen får jag ibland meddelande a la "kunde inte koppla upp till server vid ." dvs tomt servernamn.

https://static.flashback.org/css/def...ew.css?v=12321
__________________
Senast redigerad av darthvader 2015-09-17 kl. 13:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback