Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-07, 19:33
  #3733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Ska du spela så byt inte OS. Det är inte värt den tiden det kommer att ta att få det fungera om det nu ens gör det.

Hur ligger det till med detta Wine då? Är det så krångligt att använda? Jag vill jävligt gärna bort från Windows. Är det krångel varje gång man startar ett spel eller bara första gången man startar det? Kanske är det värt att ha parallella installationer Windows och Linux? Jag blir jävligt avtänd av Windows användaruppgiftsinsamling och vill därför inte ha Windows 10 men jag är inte så sugen på att behålla 8.1 heller eftersom användargränssnittet suger så hårt. Sist jag installerade Linux (Ubuntu) var ca fem år sedan men det rök snabbt då det var till en stationär dator och det inte gick att på ett enkelt sätt att installera USB-stickan för wifi.
Citera
2015-09-07, 19:37
  #3734
Medlem
Integriteten är prioritet.

Macbook med 4 GB RAM och 2,5 GHz Intel Core i5

Är nybörjare, Ubuntu?

Vill gärna ha både OS X och Ubuntu på datorn, HDD på 500 GB. Tänkte dela 100 GB till Ubuntu för den personliga integriteten (internet) och ha OS X med resterande GB för filhantering och filmtittande.

Verkar det vettigt?
Citera
2015-09-08, 08:35
  #3735
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTyk
Hur ligger det till med detta Wine då? Är det så krångligt att använda? Jag vill jävligt gärna bort från Windows. Är det krångel varje gång man startar ett spel eller bara första gången man startar det? Kanske är det värt att ha parallella installationer Windows och Linux? Jag blir jävligt avtänd av Windows användaruppgiftsinsamling och vill därför inte ha Windows 10 men jag är inte så sugen på att behålla 8.1 heller eftersom användargränssnittet suger så hårt. Sist jag installerade Linux (Ubuntu) var ca fem år sedan men det rök snabbt då det var till en stationär dator och det inte gick att på ett enkelt sätt att installera USB-stickan för wifi.
Wine kan vara både jätteenkelt och jättesvårt. Beror helt på vilket program du vill installera med hjälp av det. Sen så kan det funka jättebra i en uppdatering för att inte funka alls i nästa. Jag skulle rekommendera dig köra både Windows och Linux istället för att pilla med Wine.
Citera
2015-09-09, 12:55
  #3736
Medlem
R.Victorianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Integriteten är prioritet.

Macbook med 4 GB RAM och 2,5 GHz Intel Core i5

Är nybörjare, Ubuntu?

Vill gärna ha både OS X och Ubuntu på datorn, HDD på 500 GB. Tänkte dela 100 GB till Ubuntu för den personliga integriteten (internet) och ha OS X med resterande GB för filhantering och filmtittande.

Verkar det vettigt?

Ja det funkar, men det är nästan viktigare att skaffa VPN och läsa denna tråd om du är noga med integriteten, än att bara skaffa en linux dist. (FB) (Guide) Gör Firefox bättre och säkrare
Citera
2015-09-09, 22:22
  #3737
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Integriteten är prioritet.

Macbook med 4 GB RAM och 2,5 GHz Intel Core i5

Är nybörjare, Ubuntu?

Vill gärna ha både OS X och Ubuntu på datorn, HDD på 500 GB. Tänkte dela 100 GB till Ubuntu för den personliga integriteten (internet) och ha OS X med resterande GB för filhantering och filmtittande.

Verkar det vettigt?
Se till att välja någon Ubuntu-variant utan Unity (standard-Ubuntu kör Unity som skrivbordsmiljö) om du bryr dig om integritet; Ubunte GNOME, Ubuntu MATE, Linux Mint, Elementary OS, Kubuntu, Lubuntu och Trisquel GNU/Linux är några exempel.

Richard Stallman Spyware on Ubuntu using Amazon 2013.
https://www.youtube.com/watch?v=DXnfa0H30L4
Citera
2015-09-09, 23:15
  #3738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Integriteten är prioritet. ...
Om du menar allvar med det ska du köra Tails från en USB-sticka. Då kör du Tor Network via Tor Browser. Du kan spoofa datorns MAC-adress för extra skydd. Installationsanvisningar på USB-sticka för Mac här. Alla andra lösningar är bara mer eller mindre kosmetiskt säkra, men det kanske räcker för dig och andra?
Citera
2015-09-09, 23:19
  #3739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Se till att välja någon Ubuntu-variant utan Unity (standard-Ubuntu kör Unity som skrivbordsmiljö) om du bryr dig om integritet; Ubunte GNOME, Ubuntu MATE, Linux Mint, Elementary OS, Kubuntu, Lubuntu och Trisquel GNU/Linux är några exempel.

Richard Stallman Spyware on Ubuntu using Amazon 2013.
https://www.youtube.com/watch?v=DXnfa0H30L4

Det är en enda amazonsökning som går att stänga av i gränssnittet, så du kan lugnt välja standard ubuntu.unity är riktigt trevligt.
Citera
2015-09-10, 07:07
  #3740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Se till att välja någon Ubuntu-variant utan Unity (standard-Ubuntu kör Unity som skrivbordsmiljö) om du bryr dig om integritet; Ubunte GNOME, Ubuntu MATE, Linux Mint, Elementary OS, Kubuntu, Lubuntu och Trisquel GNU/Linux är några exempel.

Richard Stallman Spyware on Ubuntu using Amazon 2013.
https://www.youtube.com/watch?v=DXnfa0H30L4

Vilken är bäst då?
Citera
2015-09-10, 15:02
  #3741
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Vilken är bäst då?
Jag vet inte, välj den som du tycker ser bäst ut.
Citera
2015-09-14, 16:55
  #3742
Medlem
KM201s avatar
Tänkte ta en gammel datamaskin och och ha som ren mediaspelare.

Jag kan noll om Linux. Testat en gång och gav upp direkt då jag blev varse att man var tvungen att koda för att ändra skärmupplösning...

Det verkar finnas rena mediaspelarinstallationer, typ OpenELEC.
Finns det flera?
Vilken är bäst?
Citera
2015-09-14, 19:37
  #3743
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KM201
Tänkte ta en gammel datamaskin och och ha som ren mediaspelare.

Jag kan noll om Linux. Testat en gång och gav upp direkt då jag blev varse att man var tvungen att koda för att ändra skärmupplösning...

Det verkar finnas rena mediaspelarinstallationer, typ OpenELEC.
Finns det flera?
Vilken är bäst?
Det finns också en variant som heter OSMC. Ladda ner båda och se vilken du gillar bäst. Skillnaden är inte så stor.
Citera
2015-09-23, 14:04
  #3744
Medlem
Hej,

Vad tycker ni om linux/debian/tails med Tor på laptop?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback