Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-25, 17:48
  #1
Medlem
rosaicakorts avatar
Hej

Tänkte starta en tråd om Euro Pacific Bank, det är en offshore-bank startad av Peter Schiff.

Banken ligger i St.Vincet i Karibien och det är en så kallad "Full-reserve-Bank" så dom bedriver ingen ut eller in låning, istället tjänar dem sina pengar på avgifter på insättningar och uttag och överföringar mellan olika konton i banken.
Man kan öppna bank-konto i olika valutor, skaffa kreditkort backat av gud/silver, investera i fonder osv.

finns det någon Flashbackare boende i Sverige som har något erfarenhet från dem?
__________________
Senast redigerad av rosaicakort 2015-08-25 kl. 17:57.
Citera
2015-08-25, 18:04
  #2
Medlem
SchackMatts avatar
Om höga avgifter (kanske dock inte fullt så höga som de andra skräpbankerna i Karibien), långa transaktionstider (ibland flera veckor), enkla tjänster, och halvkass kundtjänst lockar är Euro Pacific Bank ett utmärkt val.

Banken utfärdar inte kreditkort utan det handlar om helt vanliga kontokort eller prepaidkort. Att de är "backade av guld" har ingen verklig betydelse.
Citera
2015-08-25, 23:52
  #3
Medlem
rosaicakorts avatar
Ok, höga avgifter får man kanske räkna med eftersom det är off-shore bank.
Har du testat deras fonder? tänkte ifall det är mycket arbete med att sätta in eller ta ut pengar från dem.
Citera
2015-08-26, 03:38
  #4
Medlem
SchackMatts avatar
Du behöver inte betala särskilt höga avgifter för att ha ett konto hos en offshorebank. Det gäller bara om du prompt vill ha ett bankkonto i Karibien. I många fall betalar man runt hälften till en tiondel i avgifter hos banker i Hong Kong, Singapore, och till och med UAE och Schweiz (beroende på tjänster). Betydligt bättre banker också.

Har ingen erfarenhet av EPB:s fonder.
Citera
2015-08-26, 15:30
  #5
Medlem
EPB kan funka om du bara vill placera pengar, men ha som transactions konto för ta emot kundbetalningar är inte optimalt eller smidigt någonstans.

Normalt vill man undvika banker i Karibien helt, folk öppnar konto hos EPB endast för dom i princip öppnar konto åt alla förutom folk från USA. Och dom accepterade scannade docs endast.

Tror deras kort kommer från PFS vilket är väldigt vanligt.

Dom kanske inte är dyra om man jämför i Karibien, men om man kollar vad dom erbjuder så är dom dyra mot "finare" offshore banker i lite mer vettiga länder.
Citera
2015-09-07, 11:37
  #6
Medlem
rosaicakorts avatar
Ok, jag gjorde en wire tansfer från mitt Euro Pacific bank till mitt Swedbank konto för ca 10 dagar sedan, någon som vet hur lång tid det brukar ta att göra wire transfers till och från Euro Pacific bank till Sverige?
Citera
2015-09-07, 12:03
  #7
Medlem
SchackMatts avatar
Som nämnt tidigare kan det handla om flera veckor. Det finns inget vettigt genomsnitt med EPB eftersom det är så stor varians. Banken är pytteliten och beroende av en eller flera mellanhänder för varje transaktion.

De brukade vara snabbare men efter att flera korrespondentbanker har kastat ut dem har de fått nöja sig med små banker i Öst- och Centraleuropa. När du pengar i EUR till och ifrån EPB går de ofta i själva verket via Tjeckien.
Citera
2015-09-07, 13:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosaicakort
Ok, jag gjorde en wire tansfer från mitt Euro Pacific bank till mitt Swedbank konto för ca 10 dagar sedan, någon som vet hur lång tid det brukar ta att göra wire transfers till och från Euro Pacific bank till Sverige?

Det man får kolla på är hur många bankdagar det gått, vissa länder har olika röda dagar mellan med.

Sedan EPB har inte finaste och bästa korrespondentbanker, och lär gissa alla överföringar går igenom extra koll. I vissa valutor har dom inte ens "äkta" korrespondent konto, bland annat i USD.

Mina express överföringar brukar ta 4-6h innan dom kommer fram när jag lägger dom under rätt tid. Fast kräver man har lite mer vettiga banker.

Hade du haft en vettig bank så hade överföringar bara tagit 0-2 bankdagar i flesta fall.

När det gäller EPB hade det gått fortare för dom tagit flyget och betalat in kontant i din bank :P

Men om det tar över 10 bankdagar låter det som det är något problem eller dom fastnad på vägen av någon orsak. Din svenska bank kanske håller pengarna och väntar på kontakta dig för fråga dig mer om överföringen.
Citera
2015-09-09, 12:21
  #9
Medlem
rosaicakorts avatar
Ok,
Idag kom min insättning i dollar fram efter 9 bank dagar. Jag väntar fortfarande på mitt uttag som jag gjorde för 11bank dagar sedan i Euro.
Citera
2017-08-09, 22:55
  #10
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosaicakort
Ok,
Idag kom min insättning i dollar fram efter 9 bank dagar. Jag väntar fortfarande på mitt uttag som jag gjorde för 11bank dagar sedan i Euro.

Hur gick det?

Funderar själv på denna banken, men jag vill kunna ta ut kontanter från mitt utländska bolag. Någon som har erfarenheter kring detta?
Citera
2017-08-10, 09:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Hur gick det?

Funderar själv på denna banken, men jag vill kunna ta ut kontanter från mitt utländska bolag. Någon som har erfarenheter kring detta?

Man vill inte ha konto i EPB, många blivit av med sina konton och dom mycket hårdare idag och med AEOI mindre värt med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback