2015-09-08, 15:12
Medlem
Omkörningar i rondeller är fan livsfarligt. Dumma as.
Citera
2015-09-08, 16:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag ser det som så här, kan man hålla 80km/h på en väg med hastighetsbegränsning 80km/h så gör man det.

Du har fortfarande svårt att förstå vad hastighetsgränsen betyder. "Man" håller den hastigheten som "man" tycker passar bäst för tillfället. Med andra ord finns det ingen annan som kan ha synpunkter på hur fort någon annan kör.

Var det så svårt att förstå?

Citat:
Men att göra en säker omkörning av en bil som ligger i 70 på en 90-väg är inte alls lika trafiksäkert och tar längre tid vilket kräver längre siktsträcka med mera.

Har man problem att köra om ett annat fordon så förefaller det vara en smart idé att vänta...?

Du verkar inte ha förstått trafiklagstiftningen.
Citera
2015-09-08, 17:29
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Biljakt.
http://www.motor-talk.de/news/verdaechtiges-auto-haengt-24-streifenwagen-ab-t5425556.html

Utanför Düsseldorf skulle en polispatrull stoppa och kontrollera en bil, föraren gav full gas och en biljakt påbörjades.
Biljakten pågick i 2 timmar , över 7 motorvägar, med en polisstyrka på 24 polisbilar och 1 helikopter.

Den jagade bilen kom undan..

Bra jobbat

Undrar hur det hade gått om det varit i USA

Medan i Sverige var det en som ville undvika en poliskontroll genom att göra en 180. När personen sedan accelererade så sladdade bilen ner i diket innan polisen ens hunnit satt sig i bilarna.
Det visade sig att personbilen hade dåliga däck, vilken även var anledningen till varför föraren vände.

Kom ej ihåg var detta hände, läste i Aftonbladet för några månader sedan.
Citera
2015-09-08, 18:56
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du har fortfarande svårt att förstå vad hastighetsgränsen betyder. "Man" håller den hastigheten som "man" tycker passar bäst för tillfället. Med andra ord finns det ingen annan som kan ha synpunkter på hur fort någon annan kör.

Var det så svårt att förstå?

Har man problem att köra om ett annat fordon så förefaller det vara en smart idé att vänta...?

Du verkar inte ha förstått trafiklagstiftningen.

En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning. 3 Kap §16.

Ja givetvis väntar man på att köra om ett fordon om det förefaller svårt, men du verkar ju uppenbarligen inte förstå vad jag menar.
Citera
2015-09-08, 19:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning. 3 Kap §16.

Ja givetvis väntar man på att köra om ett fordon om det förefaller svårt, men du verkar ju uppenbarligen inte förstå vad jag menar.

3 Kap §16 i TrF har inget med normala hastigheter att göra. Att hindra någon är ett helt annat begrepp rent trafiklagstiftningsmässigt.

Du får nog läsa på lite bättre innan du börjar citera lagtexter. Framförallt måste du förstå vad du läser.
Citera
2015-09-08, 20:33
Medlem
Citat:
[url="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm"]En förare får inte utan giltigt skäl plötsligt bromsa

Break check: "Såg du inte hunden?"

Går att komma undan genom att påstå rätt saker.
Senast redigerad av Doktatorn 2015-09-08 kl. 20:41.
Citera
2015-09-08, 21:56
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:

Gissa hur många gånger den paragrafen släpas fram när folk vill gnälla på att folk inte ligger och slickar hastighetsbegränsningen...
Citera
2015-09-08, 23:18
Medlem
Citat:

Sen där paragrafen har du förstått förstår jag?

Själv var jag tvingad att köra en bil, fyra mil med en avsliten stötdämpare o då uteslutande 80-väg som sista milen övergick till 100. Fanns en alternativ väg till 100-sträckan.
Jag vet att detta kan gnällas om. Men min genialiska farsa bokade verkstadstid över mitt huvud.
Jag var osäker på denna resa o planerade att köra i 30. Nu var 60 helt ok att köra visade det sig.
Men jag ringde trafikpolisen för att kolla om jag behövde en LGF-skylt.
Svaret jag fick var att jag inte fick köra på 100-sträckan vilket jag redan visste. I övrigt komenterade polisen min hastighet med att folk fick väll köra om eller ligga bakom.

Att hindra, förstår du är att öka hastigheten eller stänga den omkörande bilen. Inte att ligga på jämn hastighet.
Detta kommer du få lära dig när du tar körkort.

I dag blev jag lite småirriterad.
Kom ifatt en flisbil en mil från en större ort. Småkurvig väg o mkt mötande trafik. Så långt man såg framåt såg man en bilkö. Så jag valde att ligga kvar bakom.
Detta var jag ensam om. Fem pers som gjorde vågade omkörningar för att tränga sig in mellan lastbilen o övrig kö.
Citera
2015-09-09, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
kan bara haka på där och jag tycker det mest irriterande i trafiken för mej är de få poliskontroller ute efter vägarna .......................

Hahaha. Jag kunde inte sagt det bättre själv. På 2:a plats kommer väl sega omkörningar i vänsterfilen på motorväg som jag nämnt innan. Glöm inte civilpoliserna - dom små asen som åker runt på motorvägar och liknande och bara väntar på att "få napp"
Fast det är ju bra att dom är ute och kollar rattfylla och annat, så länge dom låter bli hastigheten (undantaget utanför skolor, stadsgator med massa korsningar gående, cyklister, villaområden etc. - där är det ju motiverat)

Citat:
1. (Avstånd)
2. (Hastighet)
Dessa jävla 2+1 vägar där folk inte kan hålla rätt hastighet, 2 filer jajamen då kan vi köra i gällande lagstadgad hastighet + , men så fort det blir 1 fil så måste man sakta ner under gällande lagstadgad hastighet.

Ja det är ju otroligt störande - precis tvärtom mot hur man borde köra. Nu har inte jag sett så mycket hur dom beter sig på dom 2-filiga sträckorna - där är det ju oftast plattan i mattan för att komma om så många sölkorvar som möjligt innan det blir enfiligt igen (och med lite tur komma om hela "raddan" så man kan behålla farten in på den enfiliga sträckan sen också
- åtminstone en bit). Men visst är det inte ovanligt att man kommer ikapp fisåkare som ligger i t ex 85 på dom 1-filiga delarna (om gränsen är 100).

Jag har dock även varit den som kör långsamt några gånger. T ex om man har släp. Då har jag gjort tvärtom istället. När det är enfiligt så kör man så fort man tycker känns säkert
- kanske 100-110 km/h. Sen när det blir 2-filigt och folk bakom börjar köra om så saktar man ner lite till kanske 90 så hinner fler köra om (man får dock inte sakta ner för mycket bara, så man "tvingar ut" långsam trafik i vänsterfilen - då förstör man ju mer än man hjälper).
Sen när det gått över till enfiligt och man sett att det inte kommer nån och kör om i sista sekund så ökar man på igen för att "söla ner" bakomvarande så lite som möjligt osv.

Som sagt - man hatar ju själv att bli hindrad och då vill man ju hindra så lite som möjligt när man själv måste köra långsamt också
Citera
2015-09-09, 05:31
Medlem
Redors avatar
De som måste använda heeela accelerationsfältet innan de kör ut på motorvägen.
Vad fan väntar ni på??!?. Meningen är att man ska lämna det så fort som möjligt.
Citera
2015-09-09, 08:47
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Hahaha. Jag kunde inte sagt det bättre själv. På 2:a plats kommer väl sega omkörningar i vänsterfilen på motorväg som jag nämnt innan. Glöm inte civilpoliserna - dom små asen som åker runt på motorvägar och liknande och bara väntar på att "få napp"
Fast det är ju bra att dom är ute och kollar rattfylla och annat, så länge dom låter bli hastigheten (undantaget utanför skolor, stadsgator med massa korsningar gående, cyklister, villaområden etc. - där är det ju motiverat)

Ja det är ju otroligt störande - precis tvärtom mot hur man borde köra. Nu har inte jag sett så mycket hur dom beter sig på dom 2-filiga sträckorna - där är det ju oftast plattan i mattan för att komma om så många sölkorvar som möjligt innan det blir enfiligt igen (och med lite tur komma om hela "raddan" så man kan behålla farten in på den enfiliga sträckan sen också
- åtminstone en bit). Men visst är det inte ovanligt att man kommer ikapp fisåkare som ligger i t ex 85 på dom 1-filiga delarna (om gränsen är 100).

Jag har dock även varit den som kör långsamt några gånger. T ex om man har släp. Då har jag gjort tvärtom istället. När det är enfiligt så kör man så fort man tycker känns säkert
- kanske 100-110 km/h. Sen när det blir 2-filigt och folk bakom börjar köra om så saktar man ner lite till kanske 90 så hinner fler köra om (man får dock inte sakta ner för mycket bara, så man "tvingar ut" långsam trafik i vänsterfilen - då förstör man ju mer än man hjälper).

Sen när det gått över till enfiligt och man sett att det inte kommer nån och kör om i sista sekund så ökar man på igen för att "söla ner" bakomvarande så lite som möjligt osv.

Som sagt - man hatar ju själv att bli hindrad och då vill man ju hindra så lite som möjligt när man själv måste köra långsamt också

Det där är sjukt jävla irriterande.
Trodde faktiskt inte folk var så jävla korkade medvetet. Det är jätteirriterande med alla idioter som måste gasa på och köra fort som fan när det blir 2-filigt, och det finns alltså folk som är sådana arslen att de medvetet saktar ner också?
En av de mer irriterande sakerna med 2+1-vägar när man sitter i en bil (det finns många andra saker som är kassa med dem) är just att det blir så fruktansvärd ojämn trafikrytm. Även om det är samma hastighetsbegränsning både när det är 1 och 2 filer så finns det ett knippe idioter som måste dra upp farten när det är 2 filer. Värst är nästan idioterna som verkligen måste köra om alla andra bara för att det går, för att sen hamna bakom nån husvagn eller lastbil på nästa sträcka det är 1 fil.

Vissa i den här tråden borde verkligen inte få ha körkort.
Citera
2015-09-09, 09:03
Medlem
SkateBlinds avatar
Eftersom ett hinder för mig är något som gör det svårt att ta sig fram så kan ett hinder även vara någon som ligger i 80 på en 100 väg.
Givetvis går det inte alltid att förenkla för bakomvarande men i den mån det går så försöker åtminstone jag göra det om jag är den som fiskör.
På min väg till jobbet har jag flertalet kurvor som har god sikt där det är fullt möjligt att köra om men då går det inte att köra om heller för då är det många som genar genom kurvan, det om något är väl att hindra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in