2015-09-06, 22:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eller har hon släpats över ett golv som NB har blött på? Åklagaren uttrycker sig kryptiskt för att skapa intresse för utredningen, men klarspråk hade varit lika intresseväckande. Jag känner en osäkerhet där. "Jag måste berätta att utredningen går framåt, men inte ljuga".

Jag ska villigt erkänna att jag inte kan mycket om DNA, men är det rimligt att det kan avsätta DNA på det viset?

Säg att det är en annan GM som skulle ha släpat henne på det viset. Då måste ju allt som DNAt har hittats på släpat på samma sätt
Det är ett antal olika objekt som DNA hittats på. Det är inte sannolikt att alla de saker skulle ha släpats dikt an mot just den blodfläcken?
Alternativ skulle vara att GM har varit på olika ställen och slängt ut LHs saker och i samtliga fall har det träffat en blodfläck från NB? Det är orimligt.

Är det en utstuderad GM som kanske har hittat en blodig trasa som han vet är NBs och med den med strukit på samtliga de ställen där DNA har hittats? Det är ju inte heller rimligt.

Eller är det NB som är GM och han själv som avsatt DNA när han hanterat kroppen/utfört mordet?

I detta sammanhang är det till och med troligt.

Inga alternativ är helt omöjliga men få är rimliga.
2015-09-06, 22:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Isf borde hans advokat förklara för honom att här är risken stor att det blir livstid. Så om han har något att säga så är det bättre att göra det så fort som möjligt. Men att det skulle finnas nån annan mördare är ju bara fantasier än så länge. Tvärtom känns det väldigt säkert att MGM är ensam GM från början till slut. Tror knappast att han fortfarande skulle hålla käft om han bara var uppstädare.
Advokaten har säkert förklarat det, men hon behöver inte veta hela sanningen. Han kan ha ett ess i ärmen utan att hon vet om det. Men esset kanske inte räcker.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det hade helt klart varit önskvärt med lite mer klarspråk. Å andra sidan vill han kanske göda alternativteoretikerna så ni har något att skriva om.
Struntprat, det är inte åklagarens syfte med mumlet.
2015-09-06, 22:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Og vad tycker du om hela historien om AJ's bil som antagligen rensats/högtrycksspolats pga av någonting som smutsat ner bilen innuti (vissa påstår blod) och att AJ sedan försökt byta in bilen den 26 Juni, det tycker du inte ger anledning till någon sorts misstanke?

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Vi som inte har samma högtflygande fantasi som du räknar nog med att den bilen är den bil som polisen har meddelat att den undersökts men är avförd från utredningen.
2015-09-06, 22:40
Medlem
khattuggares avatar
Varför är polisen så tysta angående hur Lisa H dog? Eller har det framkommit? Har försökt söka i tråden men hittar inte så mycket. Är det för att hon var under 18 som man är så tystlåten? Eller är det måhända ett väldigt grovt och rått sätt hon dött på?

Man fasar ju tyvärr för att det gått till på något riktigt hemsk sätt när de är så tysta.
2015-09-06, 22:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag ska villigt erkänna att jag inte kan mycket om DNA, men är det rimligt att det kan avsätta DNA på det viset?

Säg att det är en annan GM som skulle ha släpat henne på det viset. Då måste ju allt som DNAt har hittats på släpat på samma sätt
Det är ett antal olika objekt som DNA hittats på. Det är inte sannolikt att alla de saker skulle ha släpats dikt an mot just den blodfläcken?
Alternativ skulle vara att GM har varit på olika ställen och slängt ut LHs saker och i samtliga fall har det träffat en blodfläck från NB? Det är orimligt.

Är det en utstuderad GM som kanske har hittat en blodig trasa som han vet är NBs och med den med strukit på samtliga de ställen där DNA har hittats? Det är ju inte heller rimligt.

Eller är det NB som är GM och han själv som avsatt DNA när han hanterat kroppen/utfört mordet?

Inga alternativ är helt omöjliga men få är rimliga.
Hur många DNA-spår har du räknat till hittills? Jag har räknat till två, ett blodspår och ett spår av annan typ. Hårstrå? Saliv? Visst kan DNA från NB:s arbetsplats ha avsatt sig på Lisas tillhörigheter på två olika sätt och av olika typ.
2015-09-06, 22:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Såväl NB som hans advokat inser detta, och vad gäller "belägg" så är det hög tid för dessa: Åtal väcks inom kort - om inte "den fjärde mannen" dyker upp som gubben i lådan.
Varför tror du NB inser detta? Är han påläst på svensk rätt?
2015-09-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Har det framgått om pappan, om det var han som mottog sms även svarade henne med t ex OK. Och om LH har läst detta meddelande.

Så vitt jag vet så vet vi inte det. Någon annan som sett detta?
Annars är det ytterst märkligt att detta inte kommit fram. Vad som står i mobilen är väldigt intressant.
Kan bara tolka tystnaden som att det inte stödjer att rätt mgm sitter häktad.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-06 kl. 23:01.
2015-09-06, 22:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vi som inte har samma högtflygande fantasi som du räknar nog med att den bilen är den bil som polisen har meddelat att den undersökts men är avförd från utredningen.
Och vi som inte har samma högtflygande fantasi som du räknar nog med att den bilen inte är den bil som polisen har meddelat att den undersökts men är avförd från utredningen.
2015-09-06, 22:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khattuggare
Varför är polisen så tysta angående hur Lisa H dog? Eller har det framkommit? Har försökt söka i tråden men hittar inte så mycket. Är det för att hon var under 18 som man är så tystlåten? Eller är det måhända ett väldigt grovt och rått sätt hon dött på?

Man fasar ju tyvärr för att det gått till på något riktigt hemsk sätt när de är så tysta.

Om du frågar vissa i tråden så kommer dom säkert att svara att polisen försöker dölja något etc etc.

Jag själv är ganska fantasilös (i såna här sammanhang) så jag säger att det mest troligt är som du själv är inne på: Man vill, även bortsett från yppandeförbudet i utredningen, inte orsaka onödiga skriverier i media. Detta oavsett hur hon dött. Det är inte särskilt vanligt i mordutredningar vad jag vet att polisen går ut med detaljerade beskrivningar av hur offret dog innan rättegången. Av hänsyn till anhöriga och för att det (normalt) inte är något allmänintresse att sitta och snaska i sånt.
2015-09-06, 22:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Och vi som inte har samma högtflygande fantasi som du räknar nog med att den bilen inte är den bil som polisen har meddelat att den undersökts men är avförd från utredningen.

Jaså, varför inte? Vad har du för troligare kandidater?
2015-09-06, 22:48
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, Hamilkar har förklarat detta för oss.
Citat:

Det är definitivt det mest troliga, givet allt som kommit fram. Men XeniaOnanist behöver desperat en hobby och ifrågasätter därför det troliga in absurdum.
2015-09-06, 22:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Varför tror du NB inser detta? Är han påläst på svensk rätt?
Har han ingen advokat..? Tyckte mig läsa att IR t.o.m. ringt polisens tipstelefon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in