2015-09-06, 20:49
Medlem
Tamborinos avatar
Tre månader i morgon sedan kvällen då LH försvann !
Borde inte en allternativ GM plockats in av Polisen vid det här laget ?
Det kan ju vara så att man håller på att kolla någon/några för fullt just nu , vem vet !
Eller så är det så enkelt att det inte finns några andra än Litauerna att jobba med .
Vad tror ni ?
2015-09-06, 20:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Har Dna säkrats från LH? Verkar inte så med tanke på tystnaden som råder.

Hade de haft det så kan de ju se ganska mycket i ett dna och få fram en gm profil samt etnicitet...

Men hallå.. De har ju fått fram mer än så. De har fått fram DNA som matchar en specifik person. Personen sitter dessutom i säkert förvar.
2015-09-06, 20:57
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilringen
Se buss 106
Götene-lidköping
Jamen herregud vad jag är klantig. Buss är det. Gäller att kolla rätt dag också samt avgångstid och inte ankomsttid samt hållplats. Glöm allt jag sagt. Allt.
2015-09-06, 20:58
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det har jag också hört - från Xenia i ett tidigare inlägg. Men ingen annanstans vad jag vet. Jag tycker f.ö. alla kollegor och personer runt omkring kan misstänkas.
Väldigt mycket hänger på kollegornas utsagor. Tänk om de hittat på alltsammans?

Ägarens dotter är väl den enda vi med bestämdhet vet befann sig på baksidan av kaféet och alltså hade tillfälle. Motivet kan vi spekulera om.
Fast vet vi nåt med bestämdhet? Det är ju bara kollegornas utsagor vi kan luta oss mot
Alla i hela länet kan nog misstänkas, tror du inte det? Alla kan misstänkas utom just den
som är misstänkt på sannolika skäl för att ha begått mordet på Lisa Holm. Med en
lättare överdift. (Man kan förresten ha skäl att kasta en viss misstänksam blick på
den regelbundet avhandlade katten också kanske, han som mystiskt var på villovägar vid
den kritiska tidpunkten. Katten hade möjligen dåligt samvete, var rädd för följderna så han
la benen på ryggen illa kvickt efter besöket på Martorp? Varför gav sig katten av? Det
är mystiskt och bör utredas närmare. )

För så brukar det väl gärna se ut i den alternativteoretiskt funtade hjärnan? Att de flesta
andra är "gångbara" som GM utom precis den man från polisen finner stark anledning
att intressera sig för.

Nu är det i alla fall så här att balten redan är bunden till mordet på Lisa;
Enligt åklagaren binds mannen till mordet på den 17-åriga flickan bland annat genom blod- och andra dna-spår. Till SVT Väst säger han att dna kan knytas direkt till kroppen.
http://www.svd.se/just-nu-misstankte-35-aringen-omhaktad och jag själv är
100% övertygad om att han fälls både här och där och kommer att dömas till ett rättmätigt
livstidsstraff att avtjäna. Lämpligen kan det ske hemma i de hårdare tagens Litauen så
slipper staten den dryga kostnaden att hålla honom med mat och tak över huvudet i
25, 30 år framåt. Det är inte billigt att ha buset inlåst minsann.

Nu blir det tittande på när Poirot och Miss Marple löser spännande mysteriefall på sjuan
i några timmar.
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-06 kl. 21:06.
2015-09-06, 21:09
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Visst. Hade vitsorden haft verkan hade den misstänkte mördaren gått fri och AJ:s rykte hade inte fläckats. Du hade gjort detsamma.

Du vet inte vad jag tror.

Hur kan man ha missat vad du tror dig veta. Du verkar ju av egen utsago dragit upp exakt samma sak. XeniaOnatopp: "Vad som fick mig att titta lite närmare på AJ är hans ord om NB." Du kan ju utveckla det? Tycker det ser ut som du hade något att invända mot alla goda vitsord.
2015-09-06, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men hallå.. De har ju fått fram mer än så. De har fått fram DNA som matchar en specifik person. Personen sitter dessutom i säkert förvar.

Har dem?

Uppfattat det som det var Litauerns Dna på Lisas tillhörigheter...
2015-09-06, 21:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Så, när domstolarna inte är överens i avgörandet om bevisningen är övertygande, har en domstol fel i 10-15 % av fallen. Det innebär att två på varandra följande domstolar har fel i 1-2 % av fallen.
Här gör du två inte alldeles självklara antaganden. Det första är att risken för feldom i en tingsrätt är lika stor när det gäller icke överklagade som när det gäller överklagade ärenden. Det andra är att en hovrätt, där flera huvuden står för dömandet, och dessa har mer tid på sig att tänka, dömer fel i precis samma utsträckning som en tingsrätt. Å andra sidan utgår du i ditt resonemang uppenbarligen från att hovrätten aldrig har fel när den ändrar tingsrättens dom, bara när den fastställer den. Det är nog ett månljust antagande, som i sig verkar i motsatt riktning som de antaganden jag anförde först.

Så det räknestycke du vill göra låter sig inte göras fullt så enkelt. Men visst blir lagakraftvunna domar fel ibland.
2015-09-06, 21:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Har dem?

Uppfattat det som det var Litauerns Dna på Lisas tillhörigheter...

Så det var alltså inte GM,s ”gm profil samt etnicitet...” som du efterlyste. Törs man då fråga vilken ”gm profil samt etnicitet...” som du avsåg.

Citat:
Enligt åklagaren binds mannen till mordet på den 17-åriga flickan bland annat genom blod- och andra dna-spår. Till SVT Väst säger han att dna kan knytas direkt till kroppen.
2015-09-06, 21:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu är det i alla fall så här att balten redan är bunden till mordet på Lisa;
http://www.svd.se/just-nu-misstankte-35-aringen-omhaktad
Det antyder endera att NFC har hittat nya DNA-träffar eller att det var korrekt att tolka åklagarens sibyllinska uttalande som att en del av den misstänktes DNA-träffar kom på klädesplagg som Lisa hade på sig när hon påträffades.

Edit: Det här var ju en variant på de gamla sibyllinska uttalandena, inget nytt uttalande. Om åklagaren är korrekt citerad av Svenskan här, är det extremt svårt att tolka samtliga hans uttalanden på annat sätt än att de har den misstänktes DNA på kläder som Lisa hade när hon påträffades.
Senast redigerad av Hamilkar 2015-09-06 kl. 21:32.
2015-09-06, 21:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Här gör du två inte alldeles självklara antaganden. Det första är att risken för feldom i en tingsrätt är lika stor när det gäller icke överklagade som när det gäller överklagade ärenden. Det andra är att en hovrätt, där flera huvuden står för dömandet, och dessa har mer tid på sig att tänka, dömer fel i precis samma utsträckning som en tingsrätt. Å andra sidan utgår du i ditt resonemang uppenbarligen från att hovrätten aldrig har fel när den ändrar tingsrättens dom, bara när den fastställer den. Det är nog ett månljust antagande, som i sig verkar i motsatt riktning som de antaganden jag anförde först.

Så det räknestycke du vill göra låter sig inte göras fullt så enkelt. Men visst blir lagakraftvunna domar fel ibland.
Nej, som du just skrev i samma inlägg gör jag samma antagande när det gäller hovrätt som tingsrätt, dock brister det enligt dig för att hovrätten har fler huvuden och mer tid på sig att tänka. Ja, 25 % mer huvuden, men var ligger den extra tiden?
2015-09-06, 21:36
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Männen på manliga arbetsplatser tittar på vackra flickor.
Som jag har förklarat kollar de på de flesta kvinnor (med normal figur), eftersom det kan räcka med några få meters distans för att det ska vara svårt att avgöra ett ansiktes skönhet.

Har du suttit i tråden ända sen 9 i morse, förresten?

Trots det som Expressen senast påstod, verkar det ändå inte som att bröderna varit extremt nyfikna, eller ohyfsade på något sätt:
Citat:
– De misstänkta bröderna satt ofta på byggnadens tak och snickrade. De var ganska skygga, men jag har aldrig behövt känna mig obekväm, säger Lena.

http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor?refresh=true
2015-09-06, 21:38
Medlem
klurigklurings avatar
Det enda som är intressant med kollegornas hemfärd är klockslaget då Lisa blev ensam kvar. Om de sen åkte bil eller buss eller kröp på alla fyra för att ta sig hem är totalt ointressant för fallet. Nu har ni ägnat flera sidors debatt för att avgöra den frågan.

Den viktiga tidslinjen, d v s från 18.23 (bekräftad tid för Lisas SMS) fram till när sökningen efter Lisa startade (redan innan polisen var på plats) kan vara vägledande för bedömningen av vad som kan ha hänt. Plus/minus en halvtimme gör skillnad. Exempel på frågeställning: Hade GM gott om tid att plantera ut spår och dessutom besudlad prylarna med DNA?

På en kvarlämnad overall, kanske med en intolkad blodig näsduk i fickan kan det finnas tillräklig material för bevisplantering med DNA.
Citat:
Det intressantaste var tidsuppgiften, att Lisas mamma ringde kl 20:15. Rimligen bör det ha skett innan pappan åkte till Blomberg, och det förskjuter tidtabellen för kvällen med 15 minuter.
En synnerligen ologisk slutledning ovan. Tidslinjen kan inte bli förskjuten på grund av två av varandra oberoende händelser. Pappans agerande har en tidslinje, mammans en annan, Varifrån får du att det är rimligt att mamman ringde innan pappan hade åkt? Du har själv skrivit och varit bestämd om uppgiften att pappan åkte hemifrån kl 20.00 i flera inlägg.

Begär nu inte att jag skall hitta och citera inläggen bland dina numera nära 3000 (tretusen!) inlägg. Jag bor inte i den här tråden på heltid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in