2015-09-06, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag tror att katw syftar på något som jag skrev tidigare. Jag svarade aldrig på hans kommentar.

Självklart vill ingen lämna livet i förtid, men när man är död känner man inget längre. Alla ska vi den vägen vandra och vi vet inte när. Att skaka galler för något man inte har gjort är däremot ett lidande. Ett förstört liv.

Ok, då greppar jag sammanhanget. Tack för svar. katw bemödade sig ju inte att respondera, men annat var nog inte att förvänta sig av skribenten ifråga.

Ja alla (förutom GM) hoppas vi nog på att lagens långa arm ska lyckas få den rätte att komma in i fängsligt förvar efter en gedigen fu och en lagakraftvunnen dom som ingen utan en motvallshaverist kan ha kritiska synpunkter på.
Men där är vi inte (än). Återstår att se.
Och förhoppningsvis ser ingen fram emot att någon oskyldig skall dömas för detta dåd.
2015-09-06, 02:12
Medlem
Den jobbige och otrevlige gästen på caféet kanske var godsägarens styvson som trodde att han ägde hela Blomberg och även servitriserna på cafeet?

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Med tanke på teorin i mitt inlägg här ovan har jag hittat info här i tråden som jag tycker kan vara av intresse, här är den:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Jag tänker så här;

Om GM var den otrevliga lördags kunden och Lisa's beteende på söndagen var annorlunda (enligt kunder på cafeet) kan det hänga ihop med att hon sett den otrevliga kunden igen på söndagen, att han varit där på cafeet på söndagen, kanske utanför cafeet och att Lisa sett honom när hon haft rast?
Kan Lisa's mamma eller pappa ringt Lisa på söndagen och känt av att hon lät annorlunda, att något var fel på något sätt och att det var därför att pappan eller mamman körde dit till cafeet ett par timmar innan dom stängde?

1.Skulle bra gärna villa veta mera om dessa uppgifter som "scully" postade.
2.Och skulle bra gärna ville veta mera om varför Lisa's pappa (eller vem av hennes familj det var som kom till cafeet et par timmar innan Lisa försvann) kom till cafeet et par timmar innan Lisa försvann.
3.Och skulle bra gärna villa veta varför polisen deminterat att det fans en otrevlig kund på lördagen (det har skrivts flera ställen i tråden)
4.Skulle bra gärna villa veta identiteten på den otrevliga lördags kunden !!!
2015-09-06, 02:33
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Skulle dessutom vilja slå vad 200 kr, på att "mordet" (gärningen) föregicks av en trafikolycka (påkörning) där Lisa blev skadad (dödad)!

Vad som hände sedan kan man ju bara spekulera om!
Ja, jag har tänkt mycket på det scenariot också.
Om någon hade råkat köra på Lisa, men sen smitit. en Hit-n-Run med andra ord, eller Hit-n-Grab eftersom offret plockades med.

Men hur blev hon isf påkörd?
På mopeden? Men den hade ju inga skador efter en påkörning.

Om hon promenerade av någon anledning då?
Det borde ha skapat ganska rejäla bronsspår tycker man. Och det förklarar ändå inte hur mobilen kunde färdas söderut och upphittas i skogsdungen samt runt kröken därefter.

Dessutom hade en Hit-n-Run-sak hanterats annorlunda av polis och åklagare än detta hanterats. Det hade också varit mycket lättare för en skyldig att erkänna. Det hade förvisso blivit ett kännbart straff, men ändå är dråp mindre allvarligt än mord.

det verkar alltså inte finnas så mycket som tyder på en påkörning här.
Utan detta verkar vara mord.

Det finns inga jämförelser med ett bil-brott,
men däremot finns det jämförelser mellan Ida Johansson och Lisa Holm.
Och det tyder på en seriemördare som påbörjat sin karriär.

Det var väl ca 1 1/1 månad mellan dessa två mord?
Så om en ny ung, långhårig, blond flicka blir mördad och bortrövad på enslig plats om 1 till 2, 3 månader. Då ökar risken ännu mer.
2015-09-06, 04:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Dessutom kanske man hade planerat en gemensam aktivitet, gå på teater, hälsa på grannarna, se en film tillsammans efter middagen och maten kallnar o.s.v.

Håller med!

Ja! men herregud, vad är problemet och tjafset om detta!?
Självklart blir man orolig som förälder om sitt barn/dotter är sen och sen inte svarar i sin mobil, förstår inte det konstiga med det?
Speciellt om hon åkte en moped och risken fanns att hon varit med om en olycka.. Vem hade trott på mord/kidnappning en sådan gång?
Jo! kanske sedan, när pappan ser sin dotters moped, med nyckel och påse vid denna!?
Innan det åkte han givetvis sakta den vägen hon tagit för att kolla så att hon inte låg i diket!

Ni som inte fattar ändå borde veta att risken att råka ut för en trafikolycka är stor, och att åka moppe är inte ofarligt!
2015-09-06, 04:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hon var verkligen påpassad av sin familj. Nästan kontrollerad. Som om de ville kolla att hon verkligen befann sig på sitt jobb. Och när hon slutade för dagen måste hon skicka ett sms till någon av föräldrarna. Antingen var hon extremt curlad eller också hade hon hamnat i något trubbel och föräldrarna litade inte på henne.

Ett par timmar innan avfärd kommer de anhöriga till hennes jobb. De kan väl lika gärna ha lämnat nåt. Lisa kan ha tyckt att det var kallare än hon tänkt sig att resa dit och bett dom komma med en extra tröja. Uppenbart gör inte hennes kollegor nån affär av denna händelse i alla fall.
Vid detta besök kan det även ha gjorts upp att hon ska skicka ett sms typ hör av dig innan du åker så vi vet när vi ska sätta på kvällsmaten. Helt vanliga diskussioner mellan föräldrar och barn.

Det finns sen ingenting som indikerar att föräldrarna inte litat på henne - snarare tvärtom:
Citat:
– Den här tjejen beskrivs som skötsam och det finns ingen anledning till att hon ska ha försvunnit självmant, säger Christer Fuxborg.
Det klassades direkt som olaga frihetsberövande/människorov via de uppgifter som gavs om henne:
Citat:
– Det är den teorin vi arbetar efter med alla indikationer från föräldrar, arbetskamrater, kompisar. Alla målar upp samma bild och det sammantaget gör att vi misstänker att hon blivit bortförd mot sin vilja, säger polisens presstalesman Christer Fuxborg.
http://www.expressen.se/gt/stort-sokpadrag-efter-forsvunnen-tonaring/

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hennes mobil är ju förstörd, men jag undrar om det går att få fram trafiken ändå, typ vilka hon ringde och fick samtal/sms ifrån innan hon skickade det sista sms:et.
Vid en masttömning/basstationstömning framkommer aktuell telefontrafik:
Det ses tidpunkter, datum, vem som kontaktat vem, vilka samtal som skett in och ut, sms in och ut samt vilken mast som telefonen kopplat upp sig på.
Har mobilen hittats kan it-forensiker återställa sms och raderade filer i de flesta fall. Har läst att Ibas helt återskapade en dator med krossad hårddisk som kastats ut från sjunde våningen så det säger väl en del..
2015-09-06, 04:56
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Håller med!

Ja! men herregud, vad är problemet och tjafset om detta!?
Självklart blir man orolig som förälder om sitt barn/dotter är sen och sen inte svarar i sin mobil, förstår inte det konstiga med det?
Speciellt om hon åkte en moped och risken fanns att hon varit med om en olycka.. Vem hade trott på mord/kidnappning en sådan gång?
Jo! kanske sedan, när pappan ser sin dotters moped, med nyckel och påse vid denna!?
Innan det åkte han givetvis sakta den vägen hon tagit för att kolla så att hon inte låg i diket!

Ni som inte fattar ändå borde veta att risken att råka ut för en trafikolycka är stor, och att åka moppe är inte ofarligt!
Nej, alla tonårsföräldrar tvingas vänja sig vid att deras tonåringar börjar bli självständiga och börjar slutar komma i tid.
Föräldrar blir irriterade, inte oroliga, när deras tonåringar kommer för sent - ytterligare en gång till.

Vilken förälder hade kunnat behålla sitt sinneslugn om den hade börjat bli okontrollerat orolig varje gång tonåringen kommit 30 minuter för sent? Vilken tonårsförälder hade kunnat bevara sinneslugnet om det hade börjar bli okontrollerat orolig varje gång deras tonåring inte behagade svara i telefonen.

Så är det med alla.
Om ens barn, eller ens bror, syster, mamma, pappa etc inte svarar, kommer för sent - så blir man Aldrig okontrollerat orolig efter 30 minuter.
Det tar ganska lång tid innan en tonårsförälder börjar bli orolig.

Förloppet är såhär - 1. ingen reaktion, 2. irritation. 3. oro. 4. ilska. 5. verklig oro.

Inget av detta sker på 30 minuter.
Slutsats - något står inte rätt till här.
Och nej, bara för att Ni vet vad som hänt, har facit i hand, så kan ni inte tolka det på det sättet. För dessa föräldrar visste inget efter 30 minuter.
Men Ni vet vad som hände och därför tänker Ni inte logiskt, utan ni tänker känslomässigt.
2015-09-06, 05:03
Medlem
Theforeigners avatar
En av dom upplysningar som jag tycker blir mest intressanta/viktigast att läsa i FUP är vad rättsläkaren hittade i Lisa's magsäck, samt vad de andra som Lisa jobbade med den dagen på cafeet har upplyst att Lisa åt och drack den eftermiddagen den 7 Juni.

Varför?...därför att det kommer förhoppningsvis att berätta sanningen om NÄR Lisa dog.
2015-09-06, 05:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Nej, alla tonårsföräldrar tvingas vänja sig vid att deras tonåringar börjar bli självständiga och börjar slutar komma i tid.
Föräldrar blir irriterade, inte oroliga, när deras tonåringar kommer för sent - ytterligare en gång till.

Vilken förälder hade kunnat behålla sitt sinneslugn om den hade börjat bli okontrollerat orolig varje gång tonåringen kommit 30 minuter för sent? Vilken tonårsförälder hade kunnat bevara sinneslugnet om det hade börjar bli okontrollerat orolig varje gång deras tonåring inte behagade svara i telefonen.

Så är det med alla.
Om ens barn, eller ens bror, syster, mamma, pappa etc inte svarar, kommer för sent - så blir man Aldrig okontrollerat orolig efter 30 minuter.
Det tar ganska lång tid innan en tonårsförälder börjar bli orolig.

Förloppet är såhär - 1. ingen reaktion, 2. irritation. 3. oro. 4. ilska. 5. verklig oro.

Inget av detta sker på 30 minuter.
Slutsats - något står inte rätt till här.
Och nej, bara för att Ni vet vad som hänt, har facit i hand, så kan ni inte tolka det på det sättet. För dessa föräldrar visste inget efter 30 minuter.
Men Ni vet vad som hände och därför tänker Ni inte logiskt, utan ni tänker känslomässigt.

Jag är inte enig med dig.
Om du orkar så läs detta inlägg jag postade i går och tillfogade nytt idag:

Och med tanke på ditt inlägg och att jag inte är enig, så tänk på om detta, från mitt inlägg/teori, skulle kunna vara en möjlig grund till att pappan blev SÅ orolig SÅ snabbt:

Jag tänker så här;

Om GM var den otrevliga lördags kunden och Lisa's beteende på söndagen var annorlunda (enligt kunder på cafeet) kan det hänga ihop med att hon sett den otrevliga kunden igen på söndagen, att han varit där på cafeet på söndagen, kanske utanför cafeet och att Lisa sett honom när hon haft rast?
Kan Lisa's mamma eller pappa ringt Lisa på söndagen och känt av att hon lät annorlunda, att något var fel på något sätt och att det var därför att pappan eller mamman körde dit till cafeet ett par timmar innan dom stängde?

Jag menar om det var så, som i min teori, då förstår man ju 100% att pappan blev extremt orolig så snart Lisa inte anlände till tiden, särskilt iom hon skickat sms där hon meddelat att hon var på väg hem.
2015-09-06, 05:44
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:

Och med tanke på ditt inlägg och att jag inte är enig, så tänk på om detta, från mitt inlägg/teori, skulle kunna vara en möjlig grund till att pappan blev SÅ orolig SÅ snabbt:

Jag tänker så här;

Jag menar om det var så, som i min teori, då förstår man ju 100% att pappan blev extremt orolig så snart Lisa inte anlände till tiden, särskilt iom hon skickat sms där hon meddelat att hon var på väg hem.
Vad jag vet har ingen tidigare nämnt något om några otäcka kunder på caféet.
Lisa hade endast arbetat där i en vecka. Hon var helt ny på sitt sommarjobb.
För att din teori ska gå ihop så måste denna otäcka kund skrämt upp henne så mycket att hon orerade vitt och brett om det när hon var hemma.
Och borde hon inte ha skrivit om det i sitt sms isf? Tex ha skrivit något i stil med att: "Nu står den där otäcka karlsloken här utanför igen och glor när jag ska åka hem."

Och varifrån kommer dessa nya uppgifter om ett familjebesök på caféet under dagtid?
Det är ju inte heller något som avhandlats tidigare.

Det fanns ju även någon användare som började skriva om att Lisa var upprörd av något under dagen, det är också nya uppgifter som inte hörts innan.

Fast visst, jag vet ju att vissa användare skriver hur galna saker som helst - som tex för någon dag sedan då tråden fylldes av konstiga påståenden om att balterna stod på taket och brunstigt vrålstirrade på flickorna i cafeet som "kände sig besvärade."
2015-09-06, 06:35
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Vad jag vet har ingen tidigare nämnt något om några otäcka kunder på caféet.
Lisa hade endast arbetat där i en vecka. Hon var helt ny på sitt sommarjobb.
För att din teori ska gå ihop så måste denna otäcka kund skrämt upp henne så mycket att hon orerade vitt och brett om det när hon var hemma.
Och borde hon inte ha skrivit om det i sitt sms isf? Tex ha skrivit något i stil med att: "Nu står den där otäcka karlsloken här utanför igen och glor när jag ska åka hem."

Och varifrån kommer dessa nya uppgifter om ett familjebesök på caféet under dagtid?
Det är ju inte heller något som avhandlats tidigare.

Det fanns ju även någon användare som började skriva om att Lisa var upprörd av något under dagen, det är också nya uppgifter som inte hörts innan.

Fast visst, jag vet ju att vissa användare skriver hur galna saker som helst - som tex för någon dag sedan då tråden fylldes av konstiga påståenden om att balterna stod på taket och brunstigt vrålstirrade på flickorna i cafeet som "kände sig besvärade."

Här har du infon jag skrev om från MEDIA, inte några flummiga rykten inte:

http://www.expressen.se/gt/lisa-17-forsvunnen--detta-har-hant-i-fallet/
Publicerad 09 jun 2015 22:50

Polisen har även intresserat sig kring ett tips om att en stökig gäst ska ha uppträtt sig mörkligt åt vid ett besök på kaféet under lördagen då Lisa Holm arbetade.

http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/
Publicerad 11 jun 2015 05:08

Allt var frid och fröjd tills arbetsdagen stördes av att en kund kom in i kaféet vid 15-tiden och var besvärlig.
- Jag stod i kassan och serverade gästerna. Det var väldigt mycket folk, men trots det var Lisa glad. Allt verkade som vanligt, säger Madeleine Svedung.
Hon avslutade sitt arbetspass vid 18.30-tiden. Eftersom det hade varit mycket gäster tog det extra lång tid att städa lokalerna. Senare på kvällen berättade Lisa Holm om incidenten med den störiga gästen för sin mamma.
- Det var en besvärlig kund som hade varit inne. Men det finns knasbollar överallt, säger kaféets ägare Lena Svedung.

http://sla.se/skaraborg/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor
PUBLICERAT:27 jul 2015 06:00

Bara några timmar innan hade Lisa Holms familj gjort ett besök på caféet för att lämna några grejor innan 17-åringen skulle åka hem på sin moped.

Det var sista mötet med de anhöriga.

– Jag minns att de var här, säger arbetskamraten och Skaratjejen Rebecka Romlycke som tillsammans med Lowa Andersson var de sista som såg Lisa.
2015-09-06, 07:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Jag tänker så här;

Tack!

Finns några som är vettiga i tråden, som du.

Vi kan förstås inget veta, men sjuka anklagelser med noll grund hör inte hemma i denna tråd!

I övrigt är jag öppen för förslag!
2015-09-06, 07:24
Medlem
Mantillas avatar
Två saker som jag reagerar på i denna artikel:
http://sla.se/skaraborg/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor

Citat:
– De misstänkta bröderna satt ofta på byggnadens tak och snickrade. De var ganska skygga, men jag har aldrig behövt känna mig obekväm, säger Lena.
Lena, som är caféägaren, har i andra fall sagt att de i caféet kände sig "iakttagna" av männen på ladutaket. Det borde väl vara ganska obekvämt?

Citat:
Inte långt ifrån Blombergs säteri bor pensionären Gunnar Rehn ... Han berättar att det inte hörts något väsen från de misstänktas bostad nära Blombergs säteri. Inte heller har de haft rykte om sig att ha något fuffens för sig.
– Det enda jag vet är att vi haft en hel del inbrott här i området den senaste tiden, säger 68-åringen.
Är det verkligen en tillfällighet att en så avsides och liten ort drabbas av ideliga inbrott på senare tid, och slutligen ett mord?
Eventuellt ligger den misstänkta trion även bakom dessa inbrott, och har blivit allt djärvare efter att inte ha åkt fast och bestämt sig för att prova att stjäla något dyrbarare – traktens vackraste flicka – som lär vara värd en hel del på den marknad där människohandlare inte har någon brist på perversa kunder med gott om stålar.
Om de däremot inte ligger bakom inbrotten kan det vara så att den som gör det även ligger bakom mordet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in