2015-09-03, 20:10
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det kallas att spekulera. Det sysslar polisen med också. Eller borde göra. Och dessutom förutsättningslöst. I det här fallet slutade polisen tidigt att spekulera utan lutade sig mot en "magkänsla" och en snabbt hopsnickrad hypotes.

Det vet du inget om.
2015-09-03, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
På baksidan av ladan är det en stor öppning utan port.
Frågan är om man inifrån den större delen av ladan kan ta sig in i den mindre ännu avspärrade delen på hörnet?
Eller har den endast ingång från utsidan?

Så långt kikade jag inte.
Respekterar folks ägor, det var bara
väldigt stökigt,nästan övergivet fast inte
ändå???
Som bonden hade flyttat och lämnat
stället.
Jag la inte märke till rummet som varit
avspärrat då.
Fattar inte vitsen med mötet den morgonen
om det då inte i A.J lätt högfärdiga
manér gick igenom ersättningspengar
för det efterarbete som hans styvson
ställt till med?
Ceremoniellt avslutat med alla tar
i handsken som A.J då deklarerar
Vi är alla oskyldigt skyldiga och
låt denna hemlighet följa er i graven
annars hamnar ni där tidigare än
väntat....
2015-09-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det vet du inget om.

Du missade vad ordet spekulera betyder.För övrigt använde jag de ord som polisen själva har sagt.
Men du har rätt i att jag, och andra, inget vet om hur fallet hade sett ut om polisen spekulerat förutsättningslöst.
2015-09-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Håller inte med där riktigt. Den av åklagaren framförda linjen känns för mej mer realistisk.

Tack vare AE kommer nu varenda misstänkt kunna framföra att det är någon annan som "smittat" brottsplatsen. Jag anser att NBs förklaring är ett sådant försök.
Det är åklagarens sak att bevisa saker, vad som känns realistiskt för andra är ovidkommande. Finns det rimliga tvivel, dvs alternativa möjligheter, som inte kanrimligt uteslutas, så skall ingen dömas...
Exempelvis om polisen glömt att exakt anteckna var fynd gjordes så öppnas direkt dörren för rimligt tvivel på vid gavel, särskilt om det gäller en arbetsplats.

Annars om vi kör åt andra håller kunde vi ju alla andra här rösta om att PeOFallmo känns realistisk som GM och allt vara klart. En till pinne i statistiken och alla glada utom en. Extra glad den verkligen GM som kanske ingen annan vet om. Alltså. För rättssäkerheten viktigt. Dessutom skulle det inte vara helt förvånande om en riktig domstol (HR,HD) inte köper åklagarens line som den ser ut nu. Måste till mycket mer.
2015-09-03, 20:30
Medlem
katws avatar
Citat:
Du missade vad ordet spekulera betyder.För övrigt använde jag de ord som polisen själva har sagt.
Men du har rätt i att jag, och andra, inget vet om hur fallet hade sett ut om polisen spekulerat förutsättningslöst.

Synd att du inte är polis, då hade det varit löst för länge sen antar jag.

Spekulera kan vi göra men att gå till ytterligheter om bokstavskombinationer eller överdrivet curlande av LH är bara meningslöst dravel.
2015-09-03, 20:32
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
förvånande om en riktig domstol (HR,HD) inte köper åklagarens line som den ser ut nu. Måste till mycket mer.

Motivera varför HD skulle ta upp det här målet?
2015-09-03, 20:33
Medlem
Grandiosos avatar
"Medias intresse har varit massivt och tragedin med 17-åringen tillhör troligtvis ett av
de mest uppmärksammade svenska kriminalfallen på väldigt länge.
Med ett sådant tryck och så många inblandade parter hade det varit föga förvånande om
det skett ett informationsläckage från den sekretessbelagda förundersökningen.
Men i Lisa Holm-utredningen håller polisen tätt.
- Lisa Holm-fallet är ett utmärkt exempel på en förundersökning som inte läcker.
Jag har reagerat på att det förhållandevis kommit ut så lite uppgifter
, säger
Mårten Schultz, professor i civilrätt och lärare vid Stockholms universitet.

Lars Johansson, chef för grova brott i Skaraborg, har haft en strategi för att motverka
läckor. Han berättar att han medvetet stängt dörrarna till utredningen i takt med att
medarbetare gjort klart sin del i den och lämnat den inre kärnan i utredningsgruppen.
- När en person försvunnit har han eller hon inte längre någon åtkomst till
förundersökningen. I början var vi rätt många, kanske 30-talet personer som hade inblick.
Nu är vi max åtta
, säger han."

Endast dessa personer har tillgång till förundersökningen som för övrigt har ett utökat
åtkomstskydd i polisens datasystem."

http://www.bilddump.se/bilder/20150903161118-213.66.26.143.JPG

Ser ut att vara en föredömligt skött utredning.
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-03 kl. 20:35.
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen: motivet kan vara sexuellt i det avseendet att syftet med handlingen är att komma över en ung (flickas) kvinnas kropp. Därför mord.
Det skulle vända på en del i det här fallet. Det bisarra yppandeförbudet, som dock inte hindrar åklagare och polis att droppa "lämpliga" detaljer, kan ha en väldigt speciell orsak.

Jag har sett att du skrivit det men fattar inte. Varför skulle han vilja komma över en ung kvinnas kropp bara så där?
Alltså inte för att förgripa sig på kroppen då, det är så jag uttolkar din utsaga. Och nekrofili har det inte varit tal om.
Så vad har han gjort med kroppen i så fall? Målat av den?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Om han är en hyvens hygglig och inte förståndshandikappad så skulle han snackat för länge sen om så var fallet, tror du på det själv att han skulle skydda någon, oavsett pengar etc om han riskerade att sitta inne för mord resten av livet, snaaark säger jag till den teorin
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Varför troligare än att just han mördat flickan?
Är det på det viset så fattar han nog att ange mördaren inte ger Lisa livet åter.

Ok, så hur tänker du ang. det lojala och vill ha betalt om han döms för mord?
Citat:
Ursprungligen postat av Episktakkatt
Detta är inte rimligt. Hade det varit ett rån eller grovt rån det rört sig om så hade det kanske varit möjligt - rånare har betydligt bättre status innanför fängelsemurarna, och samhället har betydligt lättare att förlåta rånare när du väl kommer ut.

Nu rör det sig dock om mord på en ung flicka, antingen med eller utan sexuella inslag. Att riskera att bli dömd för detta mot betalning - hur bra den än är, gör man bara inte.

Dels kommer du få ett rent helvete i fängelset om du döms, du bränner dessutom alla chanser till ett "normalt liv med släkt och vänner" när du väl kommer ut - förutsatt ATT du kommer ut. Titta bara på hagamannen och se hur bra det går för honom att leva ett normalt liv för stunden. Förvisso kanske din släkt kommer tro att du är oskyldig, men dina vänner? Folk kommer alltid undra om du verkligen var oskyldig.
Han kan vänta till hovrätten med att berätta vem mördaren är, om han kan styrka det.
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Nej Och sitta här och argumentera för att N.H inte är en fullt möjlig gärnigman och tipsa om vad han ska ha för " tänkbara
skäl" till brott mot griftefrid... Är fan makabert..
Det är mer makabert att mörda än att begå griftefridsbrott.
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Jag tror likt efterlyst sa, att det är en våldtäkt som gick fel helt enkelt.

Sen tror jag inte de var en ren slump att hon just den här dagen tog mopeden. Jag tror hon skulle träffa GM men sen att de gick åt helvete. Varför hon skulle träffa honom kan ju vara alla möjliga motiv.
Nya Efterlyst spekulerade. Det är därför GW rasar på dagens Aftonbladet-löpsedel.
2015-09-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Motivera varför HD skulle ta upp det här målet?
Har inte sagt att de skall ta upp det. Bara talat om vilka som är riktiga domstolar. Om den nu häktade blir åtalad kan vi vara tämligen säkra på att det först kommer avgöras i HR om inte TR helt avvisar en helt avklädd åklagare. Om det sedan blir HD är en annan fråga.
2015-09-03, 20:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Du har inga förutfattade meningar om farbror blå och hur det hanteras med mordfall eller?
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-03 kl. 20:58.
2015-09-03, 20:59
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han kan vänta till hovrätten med att berätta vem mördaren är, om han kan styrka det.

Javisst han kan göra det om han vet att HR tar upp fallet och det gör någon skillnad, eller så kan han vänta till hans katt fyller 25år och tala om det och hoppas på att få komma ut och inkassera.

Eller så skiter han i det och räknar med att kunna rymma, tex krypa in i arslet och försvinna...

Ne du han är en mördare, eller helt oskyldig, han sitter inte och håller inne med info för att skydda någon, en vacker dag så kanske du oxå inser det orimliga i dina teorier....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in