2015-09-03, 13:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men den som lämnar DNA-prov här hamnar inte i spår-, utrednings- eller DNA-registret. Det handlar bara om att jämföra mot ett specifikt brott.
Det jag menade med citatet var att det verkar finnas en procedur där man frivilligt lämnar prov utan att hamna i något register.

Citat:
Observera att personer som frivilligt lämnat prov i ett ärende och som inte är misstänkta för något brott inte registreras i något register. Dna-profilen används bara för det syfte det togs, dvs. i det specifika ärendet och inget annat.

http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-register/

Jag håller med om att det tidigare citatet talar om prov som registreras.

Jag kan inte heller se hur det skulle gå till om man tvingar någon. Visst kan man hålla i rattfyllerimisstänkta och ta blodprov. Men skulle man alltså med våld ge sig på någon och ta prov bara för att man screenar ett åldersspann i en ort? (Eller för att någon ovän ringt och anmält en person som misstänkt.) Jag tycker bara inte det verkar passa med svensk rättsskipning.
Senast redigerad av wwr 2015-09-03 kl. 13:37.
Citera
2015-09-03, 13:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Hur har de kommit till den slutsatsen? Att Ida och GM sannolikt inte haft sällskap, eller hade bestämt möte, det kan jag gå med på. Men att de inte kände varandra, är inte det lite väl långtgående slutatser? Menar de att alla Idas bekanta från skoltid och uppväxt skulle vara avförda från utredningen?

Jag tror de menar att de utgår från det i utredningen. Antar att GM kan vara en från hennes parallellklass i lågstadiet, eller äldre bror till en högstadiekompis, till exempel, men det ger liksom inte så mycket och det är inget att koncentrera sig på i utredningen, för det är så oerhört många.

Det är praktiskt omöjligt att identifiera och topsa alla som IJ någonsin haft att göra med under hela sin uppväxt i Upplands Väsby. Många av dessa kommer säkert topsas ändå, inte för att de träffat IJ utan för att de har en sådan profil (tror det rör sig om ålder, kön, kanske civilstatus och möjligen inkomst...eventuellt andra parametrar) som gör att de är intressanta att topsa.
Citera
2015-09-03, 13:29
Medlem
[quote=Troian|54571822]Jag tror de menar att de utgår från det i utredningen. Antar att GM kan vara en från hennes parallellklass i lågstadiet, eller äldre bror till en högstadiekompis, till exempel, men det ger liksom inte så mycket och det är inget att koncentrera sig på i utredningen, för det är så oerhört många.
/QUOTE]

Det jag funderar över är motivet. Varför mörda någon överhuvudtaget?

1) GM är en "lustmördare" eller annan form av psykopat, för vilken mordet i sig är det väsentliga.
2) GM är våldtäktsman eller rånare, dödsfallet var en "olyckshändelse". Typ höll för munnen/halsen för att hon skulle hålla tyst, och hon kvävdes.
3) GM är våldtäktsman eller rånare som vill hindra BO att ge signalement till polisen och därför dödar BO.
4) GM är förstagångsförbrytare (våldtäktsman eller rånare) som med 100% säkerhet har blivit igenkänd av BO. Dödar BO för att inte åka fast.
5) GM är våldtäktsman eller rånare med digert brottsligt förflutet, men som aldrig åkt fast, och som med 100% säkerhet har blivit igenkänd av BO. Dödar för att inte åka fast och samtidigt bli avslöjad som skyldig till alla sina tidigare brott.

Lustmördare och psykopater som är ute efter att döda för nöjes skull är som väl är ganska ovanliga. Av 2-5 förefaller 5 vara det starkaste motivet.
Citera
2015-09-03, 13:31
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Försök till våldtäkt eller fullbordad våldtäkt har mindre betydelse sett till utredningsarbetet, absolut. Jag anar också att det rör sig om något av det, men tycker inte att det är helt självklart. Även ett icke sexuellt motiv är fullt rimligt.

Vad som möjligen skulle kunna vara positivt för utredningen med att bekräfta att det rör sig om en våldtäkt/våldtäktsförsök ("sexualrelaterat" räcker kanske) är att det kan leda till att de får in tips om personer som är sexuellt fucked up – det vill säga att det folk är lite uppmärksamma på sådant, och kanske hör av sig till polisen.

Snarare tvärt om, att om dådet inte är sexualrelaterat, så är det viktigt att gå ut med det så att det får in tips om rätt typ av dårar.
Citera
2015-09-03, 13:36
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Har lite frågor till er som är hemma i trakterna.
1. Var är start/mål i Runbyspåret? Är det vid skolan? Det går inte zooma in så långt på google maps.
2. Var parkerade Ida bilen?
3. Hur långt är det mellan hemmet och spåret?
4. Vilka bilvägar antas hon ha tagit till spåret?
5. Hur ser terrängen ut där spåret går? Är det småstigar utanför själva spåret?
6, Var exakt hittades Ida?
Tacksam för detaljerade svar.
1. Ja, det är precis vid ängen (eller, större gräsplätten) som ligger bredvid Runbyskolan. Borde finnas bilder som visar exakt var start/mål är, det finns en stor skylt vid ingången till spåret som anger start och mål.

2. Runbyskolans parkering vill jag minnas, finns flertalet gratisparkeringar där.

3. 5,6 km med bil, 5,1 km längs gångvägar och säkert lite kortare fågelvägen.

4. Jag vet inte om det skrivits om det, men den naturliga vägen till Runby från den delen av Bollstanäs är via vägen som går bakom Scandichotellet vid Infra City, och sedan rakt över korsningen efter bron över E4. Sedan svänger man upp på bron som går över järnvägen strax efter "Marabou-rakan" (Smedbyvägen).

Det går att köra via rondellens trafikplats också, men den vägen är det 3 extra trafikljus, så den vägen skulle inte jag ta om jag inte hade andra ärenden på vägen.

5. Det är relativt glest mellan träden, men det går en hel del stigar (både djurstigar och andra) runtomkring det upplysta spåret. Det längre (1 mil) löparspåret går genom mer kuperad terräng och mindre stigar och korsar det kortare spåret ett par gånger (vill jag minnas, länge sen jag sprang det). Bakom (sett från utegymmet) "Öglan" är det lite av en sänka, där finns också flera stigar som korsar varandra. Vet inte om det är djurstigar eller om det är bär- och svampplockare som gått upp dem. De leder lite kors och tvärs iaf.

6. Som jag har förstått det i terrängen mellan öglan och utegymmet, men det är jag inte säker på. Finns närmare angivelser i tråden där det är markerat på karta. Du får söka lite.
Citera
2015-09-03, 13:38
Medlem
Citat:
Snarare tvärt om, att om dådet inte är sexualrelaterat, så är det viktigt att gå ut med det så att det får in tips om rätt typ av dårar.

Om det inte har förekommit våldtäkt är det inget bevis för att GM inte hade tänkt våldta.
Citera
2015-09-03, 13:57
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Om det inte har förekommit våldtäkt är det inget bevis för att GM inte hade tänkt våldta.

Är hon massakrerad av 100 knivhugg anser jag vara ett tecken på icke-våldtäkttanke.
Citera
2015-09-03, 14:38
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Vet du ungefär hur procenten ser ut nu (sep 2015)? Källor?
Du som verkar kunnig - kan du bedöma dessa två företag - kan det handla om lurendrejeri?

http://parabon-nanolabs.com/

http://www.identitascorp.com/

Speciellt kunnig är jag dessvärre inte, jag försöker bara ta till mig vad kunniga personer i ämnet har att säga i frågan. Hjälpmod i detta underforum, Hamilkar, är om jag inte missminner mig, forskare i ämnet, och har givit sin syn en bit tillbaka i tråden.
Sannolikheten att träffa rätt, senast jag läste något, var en bit över 50%. Det kan ju låta bra, men i praktiken är det ju bara marginellt bättre än att singla slant.
Bättre då att söka förutsättningslöst, än att snöa in sig på något som har så stor chans att vara fel.

Vad de länkade företagen anbelangar, kan jag inte bedöma dem.
Men, som alltid när det gäller privata aktörer som säljer en tjänst, så lär de försöka framställa sig i så positiv dager som möjligt.
Jämför reklam för valfri tandvårdsprodukt: "Upp till 30% vitare tänder!"
Det kan säkert stämma under väldigt specifika förhållanden, men för genomsnittsanvändaren blir resultatet snarare 0% vitare tänder...
Det de påstår behöver inte vara en ren lögn, men det är förmodligen tillrättalagt.
Vilket för all del är något av ett normalförfarande i all form av marknadsföring.

Hur som helst litar jag mer på oberoende expertis i frågan.
Citera
2015-09-03, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
6, Var exakt hittades Ida?

1. Skärmdump från Aftonbladet TV som visar att teknikerna spänt upp ett tält rätt nära intill motionsspåret (?).

Baserat på den info som igår lämnades från spaningsledningen om att mordet begicks högst uppe på "Öglan" är det sannolikt att tältet på bilden markerar platsen där hon mördades. Känner inte till platsen själv så andra får bedöma geografin.

2. Skärmdump från gårdagens AB-artikel som pekar ut platsen där kroppen hittades samt själva spåret.

GM har förflyttat IJ en rätt lång sträcka vilket tyder på en god kondition som är än bättre ifall han inte rört sig på en stig eller redan upptrampad terräng under förflyttandet.
Citera
2015-09-03, 14:44
Medlem
infidels avatar
Citat:
Nej, geografisk profilering har i det här sammanhanget inte med DNA och genetik att göra. Med att försöka begränsa området avses hur stor geografiskt område man ska undersöka – om man ska nöja sig med Runby, titta på hela eller annan del av Upplands Väsby, hela Stockholmsområdet eller koncentrera sig på annat område.

Här kan du läsa mer om vad Jocke Hildeby arbetar med:

http://www.svenskpolis.se/Dalarna/Artikelarkiv/Artiklar-2011/Mars-2011/Nar-analysen-blir-avgorande/

I och med att det nämndes i samband med topsning så tolkade jag det som att man nu skulle försöka bestämma GMs etnogeografiska ursprung. Men är det som du säger så kan man lika gärna säga att polisen hoppas på att GM är en teknologisk analfabet.
Citera
2015-09-03, 14:57
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando
1. Skärmdump från Aftonbladet TV som visar att teknikerna spänt upp ett tält rätt nära intill motionsspåret (?).

Baserat på den info som igår lämnades från spaningsledningen om att mordet begicks högst uppe på "Öglan" är det sannolikt att tältet på bilden markerar platsen där hon mördades. Känner inte till platsen själv så andra får bedöma geografin.

2. Skärmdump från gårdagens AB-artikel som pekar ut platsen där kroppen hittades samt själva spåret.

GM har förflyttat IJ en rätt lång sträcka vilket tyder på en god kondition som är än bättre ifall han inte rört sig på en stig eller redan upptrampad terräng under förflyttandet.

Jag tror inte man bör ta poliser och journalister så bokstavligt.
Citera
2015-09-03, 15:04
Medlem
infidels avatar
Citat:
Uppgifterna som man eventuellt skulle kunna få fram är väldigt osäkra, och behöver inte ens stämma. Inte heller uppfattar alla exempelvis "utländskt utseende" på samma vis, och risken är att det snarare förvillar än klargör.

Ögonfärg skulle nog gå. Men jag vet inte om det för utredningen framåt att outta att GM är exempelvis blåögd – risken är ju också ett att ett övermäktigt "brus" uppstår, där alla möjliga blåögda tipsas om för polisen.

Det är mycket mycket djupare information än ögonfärg du kan få fram ur en DNA-analys av ett komplett genom. Varför tror du det är sådan kontrovers kring DNA-teknik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in