2015-09-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
En ganska bra debattartikel av Joakim Lamotte. Jag måste säga att jag uppskattade hans sågning av tönten Magnus Betnér tidigare i sommar. Lamotte har gjort ett par intressanta inslag i Uppdrag Granskning, bland annat om skolor i Rosengård.

https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2...ny-folkrorelse

Det kommer en liten moralkaka på slutet, men det är inget som förändrar tonen i artikeln. Jag tror denna analys är på det stora hela korrekt. Det finns en enorm motvilja att bara erkänna ett enkelt faktum bland svenska journalister. Jag tror inte det finns någon person, oavsett utbildning och bostadsort, som egentligen har några illusioner om varför SD ökar. Det verkar nästan som om man måste vara svensk journalist för att inte förstå SD:s snabba tillväxt. Eftersom media inte tycks kunna acceptera detta faktum är det många som helt enkelt inser att de flesta journalister mörkar obekväma fakta. Så enkelt är det. Om det vore ökade klassklyftor som folk i grunden oroade sig för skulle Vänsterpartiet växa med raketfart.

Det kommer nog bli lättare framöver för väljare att överge de gamla partierna. Vad är det regeringen och den så kallade "oppositionen" egentligen vill göra med Sverige? SD har iallafall en tydlig framtidsvision; oavsett vad man tycker om den. Det är bättre än ingen vision alls. Varken regeringen eller "oppositionen" har några konkreta förslag att komma med när det gäller de frågor som väljarna prioriterar mest just nu: invandringen, tiggeriet, kriminaliteten. SD har en tydlig politik här, vilket inget annat parti har. Där finns en del av orsaken till att SD växer.
När jag läser hur Lamotte påstår sig ha följt debatten bland Sverigevänner på internet och funnit att den inte förs av arga obildade unga män från landsbygden, undrar jag om han inte har surfat in på Politik - Inrikes.

Här återfinns i alla fall vad han beskriver. En informerad skara debattörer som inte passar in i nidbilden av SD-sympatisören. Jag skulle dock kalla mig för Sverigevän och jag är måhända inte ensam om att inte vilja få epitet slängda i ansiktet, oavsett om det är Åkesson, Lamotte eller någon annan som står för slängandet.

Men nog om det, vad jag egentligen ville kommentera var moralkakan, eller snarare brasklappen. "Jag vill ha ett sådant parti, men jag skulle inte rösta på det."

Varför ska man som journalist överhuvudtaget kommentera vad man ska, eller inte ska, rösta på? När ska vi egentligen få se journalister eller opinionsbildare i allmänhet som vågar säga sin mening och stå för den utan menlösa brasklappar?
Citera
2015-09-02, 16:48
Medlem
Johan Norberg levererar en krönika i Godmorgon Världen. Hans röst låter som en ljudboksinläsare på 70-talet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6237702

Han nämner Arpi och debatten om hur trygga svenskar bör känna sig. Här precis som i Metro-krönikan kopplar han ihop Arpi med "nätets undervegetation" och fortsätter sprida DN:s felaktiva tolkning av statistik.

Påminner mig om att Mattias Svensson har en beef med Tino Sanandaji om liknande frågor, där Sanandaji givetvis gått segrande ur striden. Det verkar finnas en nervositet bland nyliberaler att deras bidrag till Sverige under Alliansen, med korruption i offentlig sektor och riskkapitalbolag, är på väg att dömas ut. Det går ju inte för sig att fakta om arbetslöshet och utanförskap hos invandrare kommer upp till ytan när deras gud Fredrik Reinfeldts image riskerar bli befläckad.

Verkar för övrigt som Norberg sällar sig till GBA-vänsterns syn på relationer. Se till att inte fel personer retweetar dig.
Senast redigerad av santacroce 2015-09-02 kl. 16:55.
Citera
2015-09-02, 17:00
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Varför ska man som journalist överhuvudtaget kommentera vad man ska, eller inte ska, rösta på? När ska vi egentligen få se journalister eller opinionsbildare i allmänhet som vågar säga sin mening och stå för den utan menlösa brasklappar?

I detta fallet ser jag inga större problem med det, det är en debattartikel, inte något reportage. Som "god" journalist ska man kunna skilja på sina egna politiska uppfattningar och de sakfrågor som man rapporterar om. Det klarar dagens journalister inte av. Det kanske beror på att det "journalistiska" arbetet numera går ut på att granska vad folk skriver på Facebook och Twitter, istället för att exempelvis granska vad som sker ute i storstädernas förorter. Att sitta inne på ett luftkonditionerat kontor i Stockholms innerstad och bilda sin världsuppfattning utifrån den tillvaron är mycket bekvämare. Denna process förstärks av att journalister numera inte kan vistas i vissa områden av Sverige utan att riskera att bli attackerade; och då talar jag inte om områden med många SD-sympatisörer. Det är lättare att vara "tolerant" på avstånd istället.

Lamotte har tagit i en del "kontroversiella" frågor tidigare, och jag uppfattar honom som ganska saklig. Han tycks iallafall kapabel att beskriva ett antal faktiska omständigheter som berör politik i dagens Sverige. Att han sedan ogillar dessa omständigheter har enligt mig inte så stor betydelse så länge han försöker beskriva det han rapporterar om så sakligt som möjligt. Det är, som sagt, i stort sett omöjligt för de flesta av dagens "journalister" i Sverige.
Senast redigerad av Sixt 2015-09-02 kl. 17:31. Anledning: Stavfel
Citera
2015-09-02, 17:06
Medlem
Expressen har raderat en krönika av Ulf Nilsson från 2012 där han hänvisar till en av Julia Cesars böcker.

Borttagna länken: http://www.expressen.se/kronikorer/u...vag-at-helvete

Skärmdump som bevisar vad som skrevs: http://web.archive.org/web/201201192...vag-at-helvete

Citat:
Allt detta skriver "Julia Caesar", en kvinnlig journalist (eller är det en man?) som valt pseudonym av säkerhetsskäl. Ja: säkerhetsskäl, risken att bli attackerad, kanske mördad. För den som sysslar med frågor av det här slaget är Sverige ett farligt land - lite ofattbart för oss som visserligen växte upp under knappa förhållanden, men ändå i något som på många sätt var en idyll.

http://nyheteridag.se/expressens-kro...-av-tidningen/
Senast redigerad av santacroce 2015-09-02 kl. 17:17.
Citera
2015-09-02, 17:16
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacroce
Expressen har raderat en krönika av Ulf Nilsson från 2012 där han hänvisar till en av Julia Cesars böcker.

Skärmdump som bevisar vad som skrevs: http://web.archive.org/web/201201192...vag-at-helvete

Viktig text. Jag gjorde et extra arkiv av det.
https://archive.is/SwBYA
Citera
2015-09-02, 17:18
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:

Intressant citat av Nilson:

Citat:
Ursprungligen postat av Nilson
Allt detta skriver "Julia Caesar", en kvinnlig journalist (eller är det en man?) som valt pseudonym av säkerhetsskäl. Ja: säkerhetsskäl, risken att bli attackerad, kanske mördad. För den som sysslar med frågor av det här slaget är Sverige ett farligt land

Tre år senare hängde en bödel på samma tidning ut hennes namn till allmänheten.
Citera
2015-09-02, 17:21
Medlem
Sixts avatar
Citat:

Vad ska man säga? Jag nämnde Ulf Nilssons krönika för ett par dagar sedan i denna tråd.

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

När man klickar på länken kommer man till den här krönikan istället:

Citat:
"Det gäller att aldrig förlora nyfikenheten"

Han har rapporterat om Neil Armstrongs månlandning, sett Moder Teresa verka bland fattiga i Calcutta och följt Mohammad Ali runt boxningsringar i hela värden, samt bevakat såväl Vietnamkriget som inbördeskriget i Somalia. Men att Ulf Nilson alls blev journalist beror på att han var så blyg som liten.

Har invandringsfrågan blivit så helig att svensk media börjar tillämpa damnatio memoriae mot personer som ifrågasätter dess rimlighet? Jag tycker utvecklingen i Sverige är mycket olustig.
Citera
2015-09-02, 18:26
Medlem
Citat:

Vad ska man säga? Jag nämnde Ulf Nilssons krönika för ett par dagar sedan i denna tråd.

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

När man klickar på länken kommer man till den här krönikan istället:

Har invandringsfrågan blivit så helig att svensk media börjar tillämpa damnatio memoriae mot personer som ifrågasätter dess rimlighet? Jag tycker utvecklingen i Sverige är mycket olustig.

Kul att de måste förfalska sin egen historia för att kunna publicera den där hatartikeln av Hamrud.

Det har förvisso varit en besvärlig krönika för dem under lång tid. De kände sig till och med tvungna att varna för att den var gammal eftersom den länkades lite för flitigt på facebook.
Citera
2015-09-02, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Hamruds barocka påstående om att möta sin motståndare "ansikte mot ansikte är en förutsättning för ett rimligt samtal" är nonsens. Vad är rimligt? Att debattörerna sitter i en inbjuden klick och brölar som i någon meningslös "paneldebatt" på SVT, där en stackars dissident slits i stycken av vänsteraktivister? Hellre då det skrivna ordet. Det har ju tills nyligen varit helt olika personliga risktaganden - för försörjning, hälsa, egendom och personlig säkerhet - mellan de goda och dissidenterna, redan i den uppdelningen har hierarkin varit implicit. Eftersom statsmakterna inte skyddar det fria ordet, alla till intet förpliktigande bedyranden "Je suis Charlie" till trots, så har det naturligtvis varit en avsevärd risk att avvika i ståndpunkter som löjligt nog gjorts kontroversiella genom FiMpVSCFpMKd-spektrumets karaktärsbrister. Hamruds personangrepp, förklenande, nedlåtande, förbittrat, ja nedsättande tilltal, vittnar om moralisk dvärgväxt. Ingen gillar en mobbande översittare.

Hellre en frispråkig anonym/pseudonym text som kan prövas i kraft av sig själv, än en censurerad, inlindad, vagt syftande, dubiös text med namngiven författare. Finns inget skydd för det fria ordet, i ett förment demokratiskt land vars "public service" består till 52% av Mp-sympatisörer, de största tidningarna driver agendajournalistik och inte drar sig för att använda sig av kriminella aktivister i uppsökande, uthängande syfte, och där en enslig, proletär gatukonstnär kastas i fängelse och "allmänhetens pressombud" insinuerar inskrängningar i yttrandefriheten osv osv, så är det fullt begripligt att folk vill ha anonymitetens skydd. Agendornas axelmakter kämpar mot sanningen som vill tränga fram; att frisera och sopa undan sanningen är ett sisyfosarbete. Finns det någon diktatur som mäktat med det mer än några årtionden? Hur ser successionen ut, finns det någon, i leden bakom det sargade medieetablissemanget som nu slåss för sin (obefintliga) heder, eller åtminstone armbågar och viftar furiöst för sina platser vid köttgrytan? Den dästa rödvinsvänstern med de bekväma, välavlönade jobben och närheten till makten, utgörandes makten, är egennyttiga reaktionärer. Låt nomenklaturan kollapsa.
Citera
2015-09-02, 18:49
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Här slår du huvudet på spiken och jag har ofta tänkt precis samma sak själv. Det är därför det är så skadligt när Mattias Karlsson börjar yra om neofascism och startar krig mot ffa Fria Tider men även Motpol. Varför inte bara vara tyst och nicka artigt när man passerar varandra på stan, så att säga.

Hela det politiska samhället ända bort till SDs högerdel (Eller ja, det finns väl bara en del, kommenderad av Karlsson själv) lider av det här syndromet och det innebär att man aldrig står enade och aldrig kan sätta riktig kraft mot motståndaren när det behövs som bäst.

Bara som ett bland många exempel - nu så kommer varken Arpi eller Gudmundson backa upp Formgren trots den behandling hon utsätts för.

Troligtvis inte. Men som JC säger i en intervju så är vi i en fas när msm fasar ut sig själv till förmån för alternativ media. SVT sänder just nu inslag där media hotas av hatsajter på grund av uthängningen av JC. Det anslaget är efterblivet och alla vet det. Ingen kunde ha gjort det sämre. Och det är Public Service vi talar om. Alltså är vi i bunkern våren 1945 när Hitler sa att han kommer att vinna kriget.
Citera
2015-09-02, 18:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det är ju inte första gången äldre artiklar "försvinner" eller förses med varningstext. Det rensas nog rätt friskt, men främst när något gammalt, mindre PK, plötsligt börjar länkas.

Om man tycker det känns rimligt att förbjuda sagor & seriealbum så är steget nog inte långt till att börja plocka bort tidningsartiklar.
Citera
2015-09-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
"offentlig avrättning", "skådeprocess", "skampåle" osv. Gamla och spridda företeelser. Lite olika innebörder men alla ämnade att statuera exempel.

Oavsett om någon sanning råder bakom de tarvliga påståendena/anklagelserna om elallergi och amalgamförgiftning, så tycks dessa tillstånd ingalunda utesluta skarp iakttagelseförmåga och formuleringskonst. Istället för att sänka måltavlan sänker det avsändaren i betraktarens ögon och en del av måltavlans glans kommer elallergikerna och de amalgamförgiftade till låns. Så kan det gå om avsändaren är en föraktfull, förbittrad översittare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in