Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-01, 15:17
  #781
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodvin
Precis, köpte hela biljetten via condors hemsida. Fick bara ett bokningsnummer men sträckan med sas står med på samma bekräftelse. Tror du jag kan checka in hos sas då?
Då är det lite knepigare, eftersom SAS och Condor inte ingår i samma allians. Men det kan vara fullt möjligt att det går, enklaste är ju om du hör med Condor.
Citera
2015-09-01, 20:17
  #782
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodvin
Precis, köpte hela biljetten via condors hemsida. Fick bara ett bokningsnummer men sträckan med sas står med på samma bekräftelse. Tror du jag kan checka in hos sas då?

Du borde kunna checka in hela vägen med SAS. I värsta fall kan du bara checka in till den tyska (antar jag) mellanlandningen och där checka in igen. Men eftersom du fått ett enda bokningsnummer borde det vara en enda biljett och alltså en enda incheckning.

Kolla om du får fram nåt när du fyller i bokningsreferens (6 tecken) och efternamn högst upp på den här sidan: https://www.checkmytrip.com/

Står det där två flighter så bör du kunna använda samma bokningsreferens för att checka in online hos SAS eller i SAS-automat på Arlanda.
Citera
2015-09-09, 00:38
  #783
Medlem
Tajger66s avatar
Såg en dokumentär nyligen om Dubais flygplats och där var några passagerare som fick böter för de inte infunnit sig på gaten i tid och således inte kom med flyget, de hade checkat in och det var ganska saftigt, ca 1500 $.

Nu undrar jag om någon varit med om liknande och vad bötesbeloppen varit isf? Vad händer om man inte checkar in? Vad händer om man bara ska byta flyg och går vilse och missar anslutningsflyget?
Det var flygbolaget som skulle ha böterna som jag förstod det.
Citera
2015-09-09, 01:07
  #784
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Såg en dokumentär nyligen om Dubais flygplats och där var några passagerare som fick böter för de inte infunnit sig på gaten i tid och således inte kom med flyget, de hade checkat in och det var ganska saftigt, ca 1500 $.

Nu undrar jag om någon varit med om liknande och vad bötesbeloppen varit isf? Vad händer om man inte checkar in? Vad händer om man bara ska byta flyg och går vilse och missar anslutningsflyget?
Det var flygbolaget som skulle ha böterna som jag förstod det.
Visst, man bryter väl ett avtal om man inte sätter sig på flyget och länderna där nere verkar väldigt annorlunda än Sverige vad gäller lag & rätt, men det där låter bara dumt. Med tanke på att hub-bolag (som Emirates) konstant riskerar överfulla flyg pga deras egna förseningar (som kan bero på andras fel) så verkar det korkat att kräva kunder på pengar för att de inte åker. Undantaget är väl om de blir försenade för att något fyllo inte dyker upp så att de tvingas riva ut 10 väskcontainrar innan de hittar rätt och kan leta upp rätt väskor och sedan lasta in igen.
Var det $1500 per person eller var det för hela sällskapet och hur stort var det? Är du säker på att det inte var någon ombokningsavgift eller liknande för nästa flyg?
Någon länk till dokumentären?
Citera
2015-09-09, 01:40
  #785
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Visst, man bryter väl ett avtal om man inte sätter sig på flyget och länderna där nere verkar väldigt annorlunda än Sverige vad gäller lag & rätt, men det där låter bara dumt. Med tanke på att hub-bolag (som Emirates) konstant riskerar överfulla flyg pga deras egna förseningar (som kan bero på andras fel) så verkar det korkat att kräva kunder på pengar för att de inte åker. Undantaget är väl om de blir försenade för att något fyllo inte dyker upp så att de tvingas riva ut 10 väskcontainrar innan de hittar rätt och kan leta upp rätt väskor och sedan lasta in igen.
Var det $1500 per person eller var det för hela sällskapet och hur stort var det? Är du säker på att det inte var någon ombokningsavgift eller liknande för nästa flyg?
Någon länk till dokumentären?
Det var en familj från Amsterdam om jag inte minns fel och det var 1600$ böter för hela familjen och precis som du nämner var det Emirates. Familjen hade nog sitt ursprung i Indien och såg vilsna ut, de hade väntat i fel gate långt ifrån där de skulle varit, tog fel på A och B terminalen. Emirates ansåg att de hade 20 timmar på sig vid bytet och gott om tid att leta upp rätt ställe/gate.

Slutade med att flygplatsledningen bestämde att de skulle slippa böterna eftersom de ändå inte hade pengar så där sket det sig för Emirates.

Frågade eftersom jag letar flyg nu med flera byten tex i London Heathrow där det bara är en timme innan nästa flyg går till Hongkong och lika i Hongkong, ca en timme för byte och det kan va lite snålt om man inte känner till flygplatserna. Lika som när jag flög hem från Asien i våras då satt jag och väntade i fel gate i Bryssel, som tur var jag i "rätt" ben så hittade rätt gate ganska omgående men det var nära. Hade då incheckat hela vägen från Bkk till Göteborg.

Nat geo channel. Ska leta upp vilket avsnitt och länka till det om det är av intresse.
Citera
2015-09-09, 01:57
  #786
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Det var en familj från Amsterdam om jag inte minns fel och det var 1600$ böter för hela familjen och precis som du nämner var det Emirates. Familjen hade nog sitt ursprung i Indien och såg vilsna ut, de hade väntat i fel gate långt ifrån där de skulle varit, tog fel på A och B terminalen. Emirates ansåg att de hade 20 timmar på sig vid bytet och gott om tid att leta upp rätt ställe/gate.

Slutade med att flygplatsledningen bestämde att de skulle slippa böterna eftersom de ändå inte hade pengar så där sket det sig för Emirates.

Frågade eftersom jag letar flyg nu med flera byten tex i London Heathrow där det bara är en timme innan nästa flyg går till Hongkong och lika i Hongkong, ca en timme för byte och det kan va lite snålt om man inte känner till flygplatserna. Lika som när jag flög hem från Asien i våras då satt jag och väntade i fel gate i Bryssel, som tur var jag i "rätt" ben så hittade rätt gate ganska omgående men det var nära. Hade då incheckat hela vägen från Bkk till Göteborg.

Nat geo channel. Ska leta upp vilket avsnitt och länka till det om det är av intresse.
I teorin så är tanken att ingen säljer en biljett med byte om resenären inte förväntas hinna byta. Det finns någonstans en luddig gräns mellan att resenären inte hinner och att resenären har dålig koll och missar flyget, men jag gissar att det ska till ganska rejäla missar från resenärens sida för att flygbolag ska börja kräva pengar, det finns ju bättre publicitet.

Hur har du det med terminalbyten under din kommande resa? Ska du byta till eller från T4 eller T5 i London så låter en timme ganska Mission: Impossible.
Citera
2015-09-09, 02:09
  #787
Medlem
Tajger66s avatar
Har inte kommit så långt som vilken terminal i London, när jag söker på tex momondo så får jag bara upp bytestiderna och ej mer specificerat men jag väljer nog bort de med så korta byten på just de flygplatserna jag inte kan än. Tror tom det var 50 minuter att byta på en flight i Hongkong, det riskerar jag inte förrän ha varit där minst en gång även om de vana resenärerna säger att det ska va lugnt.

För min del som nyligen börjat resa igen så är resan och de olika flygplatserna en del av tjusningen då jag inte har bråttom och har man tur kan man få en väntetid över dagen i en intressant stad.

Har alltså inte köpt vinterns biljetter än men det blir mycket snart, ska vara borta januari till början på april. Sneglat lite på Air china och då blir det lååång väntan i Peking, ca 10 timmar.
__________________
Senast redigerad av Tajger66 2015-09-09 kl. 02:12.
Citera
2015-09-09, 20:45
  #788
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Har alltså inte köpt vinterns biljetter än men det blir mycket snart, ska vara borta januari till början på april. Sneglat lite på Air china och då blir det lååång väntan i Peking, ca 10 timmar.


10 timmar i Peking kan man ju ägna åt en sväng in till stan! Med lite tur hinner du bli lurad på lite pengar av nån trevlig kinesisk tjej också, som jag gjorde i vintras under en 10 timmars connection i Peking. Jävla skit.
Citera
2015-09-09, 22:51
  #789
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
10 timmar i Peking kan man ju ägna åt en sväng in till stan! Med lite tur hinner du bli lurad på lite pengar av nån trevlig kinesisk tjej också, som jag gjorde i vintras under en 10 timmars connection i Peking. Jävla skit.
Hur är det då på flygplatsen i Peking? Finns det något att göra där eller måste man krångla sig ut i stan för att fördriva tiden? Har en närstående som var i Peking förra året på semester och det var ganska tufft där, taxichaufförer som försökte skinna dom bla. Såg på flighterna över Peking att det som tur var det lång väntan endast en väg, hemvägen var det bara ca 1,5 timme.
__________________
Senast redigerad av Tajger66 2015-09-09 kl. 23:03.
Citera
2015-09-10, 08:47
  #790
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Hur är det då på flygplatsen i Peking? Finns det något att göra där eller måste man krångla sig ut i stan för att fördriva tiden? Har en närstående som var i Peking förra året på semester och det var ganska tufft där, taxichaufförer som försökte skinna dom bla. Såg på flighterna över Peking att det som tur var det lång väntan endast en väg, hemvägen var det bara ca 1,5 timme.


Finns lika mycket eller lite att göra som på en annan storflygplats. Du kan väl säkert promenera bort en timme bara genom att gå så långt du kan inne i flygplatsen och sen vända. Annars är det inte så krångligt att ta sig ut. En gränskontroll där du får fylla i ett papper och visa passet för att få 72h-visum, sen går du ut och tar tåget in till stan, därefter tunnelbana till t.ex. Himmelska fridens torg eller valfri intressant plats i staden. Efter lagom lång tid åker du tillbaks. Resan från flygplatsen till centrum tar 20-30 minuter. Bankomat för att ta ut lite Yuan finns vid ingången/utgången till flygplatsen.

Jag hade/har guldkort = lounge som jag satt och jäste i några timmar också.. Surrealistiskt att inte kunna googla eller twittra p.g.a. censur.
Citera
2015-09-20, 03:15
  #791
Medlem
Jag ska dra till Thailand, det står på Bangkoks flygplats att man måste visa upp "Arrival card" för att passera passkontrollen, vad menar dom med Arrival card? Är det boardingkortet som jag kom med från Stockholm till Bangkok?
Citera
2015-09-20, 03:30
  #792
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8411143
Jag ska dra till Thailand, det står på Bangkoks flygplats att man måste visa upp "Arrival card" för att passera passkontrollen, vad menar dom med Arrival card? Är det boardingkortet som jag kom med från Stockholm till Bangkok?
Nä, det är en lapp som du får på flyget. Super du bort den så finns det fler innan immigrationskontrollen.
Passnummer, namn och liknande.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback