2015-09-01, 18:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
God dag yxskaft, det var du som påstod en sak som jag ifrågasatte, inte tvärtom!

Förstår inte hur du tänker. Jag skrev om det är det.
2015-09-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Här är ett exempel på det jag har försökt visa, folk som inte är insatta i målet blir övertygade av åklagarens uttalande i media om NB:s skuld innan de ska vittna eller döma i målet.

Men han har ju omhäktats ett antal ggr på sannolika skäl misstänkt för mordet...menar du att rättsväsendet skulle börja mörka även de som är häktade?Samt att en automatisk insamling till densamma så det kan kostas på riktiga utredningar...
2015-09-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Undantag finns ju givetvis. Men du tror inte att de flesta 80-åriga män faktiskt föredrar mogna, medelålders kvinnor framför 17-åriga flickor? ......
Frågan vilar på innebörden i ordet intresse.

Min ringa erfarenhet säger mig att intresset för sex avtar men aldrig upphör. Att en man reagerar på ytliga attribut är väl välkänt ? Denna kvinna var fysiskt attraktiv. Med stigande ålder och erfarenhet utvecklas kriterierna för attraktion till att omfatta mera än utseende.

Med detta sagt tillkommer steget från impuls till handling. De flesta människor utvecklar ett omdöme. Normala 80-åringar uppfattar att 17-åriga tjejer är åtråvärda men skulle aldrig komma på tanken att ens visa att de tänkt tanken.

Detta resonemang är f ö inte begränsat till 80-åringar, men sannolikheten för att påträffa en inbilsk herre i lägre ålder är tyvärr större.
2015-09-01, 18:40
Medlem
Grandiosos avatar
Man borde för fan vara tacksamma för att man till slut lyckats fastställa ett dödsdatum.
Istället går man på helt jävla vettlöst och ifrågasätter och insinuerar sin paranoida skit.

Inte minst för Lisas anhörigas skull är det viktigt att få ett klarläggande gällande när deras
älskade dotter berövades sitt liv. Nu slipper man den oerhörda plågan åtminstone som
ovissheten medför om när livet tog slut för henne. Om hon hållits fången flera dagar eller inte.
Nu har man vetskap om det i alla fall. Att just så inte skedde.
Det andra, att hon inte finns längre bland dem och aldrig kommer åter, det är ett lidande
som varar kanske för evigt.
Alla har vi nog mist någon i våra liv och vet vad det innebär av sorg och saknad, men
förmodligen har väldigt få av oss behövt uppleva att få nära och kära bortryckta genom MORD
och kan därför föga föreställa oss hur djupt den smärtan tar.
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-01 kl. 19:32.
2015-09-01, 18:42
Medlem
Theforeigners avatar
Hmmmmmmm...jaha och hur ska man tolka det då?
I övrigt glömmer LJ att påpeka att för några dagar sedan var dödstidspunkte mellan 7 och 12 Juni :

http://www.mariestadstidningen.se/skaraborg/2015/09/01/mordades-troligen-samma-dag-som?refresh=true

I dagarna har polisen fått svar på de kompletterande frågor man hade till rättsläkaren efter att den slutliga obduktionsrapporten kommit.

Det handlar bland annat om hur man har tänkt, förklaringar till varför man har dragit vissa slutsatser i sitt obduktionsprotokoll, säger Lars Johansson, chef vid polisens enhet för grova brott i Skövde.
2015-09-01, 18:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Men han har ju omhäktats ett antal ggr på sannolika skäl misstänkt för mordet...menar du att rättsväsendet skulle börja mörka även de som är häktade?Samt att en automatisk insamling till densamma så det kan kostas på riktiga utredningar...
Nej, det menar jag inte. Men åklagaren ska inte pladdra om den bevisning som finns.
2015-09-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Frågan vilar på innebörden i ordet intresse.

Min ringa erfarenhet säger mig att intresset för sex avtar men aldrig upphör. Att en man reagerar på ytliga attribut är väl välkänt ? Denna kvinna var fysiskt attraktiv. Med stigande ålder och erfarenhet utvecklas kriterierna för attraktion till att omfatta mera än utseende.

Med detta sagt tillkommer steget från impuls till handling. De flesta människor utvecklar ett omdöme. Normala 80-åringar uppfattar att 17-åriga tjejer är åtråvärda men skulle aldrig komma på tanken att ens visa att de tänkt tanken.

Detta resonemang är f ö inte begränsat till 80-åringar, men sannolikheten för att påträffa en inbilsk herre i lägre ålder är tyvärr större.

Jag har hört att 80 åriga son har tidigare varit dömd för våldtäkt, men flydde landet när detta med Lisa hände. Undrar om polisen har kollat upp hans son???
2015-09-01, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det behöver inte handla om tipset om den fjärde mannen

så min fråga kvarstår. Varför påstår du att det är ett flashbacktips?

Det stod i en artikel sent igårkväll, hittar den inte just nu
2015-09-01, 18:49
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Man borde för fan vara tacksamma för att man till slut lyckats fastställa ett dödsdatum.
Istället går man på helt jävla vettlöst och ifrågasätter och insinuerar sin paranoida skit.

Inte minst för Lisas anhörigas skull är det viktigt att få ett klarläggande gällande när deras
älskade dotter berövades sitt liv. Nu slipper man den oerhörda plågan åtminstone som
ovissheten medför om när livet tog slut för henne. Om hon hållits fången flera dagar eller inte.
Nu har man vetskap om det i alla fall. Att just så inte skedde.
Det andra, att hon inte finns längre bland dem och aldrig kommer åter, det är ett lidande
som varar kanske för evigt.
Alla har vi mist någon i våra liv och vet vad det innebär av sorg och saknad, men förmodligen
har väldigt få av oss behövt uppleva att få nära och kära bortryckta genom MORD och kan
därför föga föreställa oss hur djupt den smärtan tar.

Jaman det du framför är ju inte det som ifrågasätts, utan det är hurvida den nya information om att Lisa sannolik dog den 7 Juni är sant eller inte.

Det är väl viktigare, också för Lisa's anhöriga, att sanningen kommer fram än att man bara får "et svar"
2015-09-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Fallet Lisa med en diskussionstråd om 5500 sidor och att nu har det gått snart två månader visar dock att konkret information är en extremt besvärande bristvara.

Att det tog två månader att fastställa att hon sannolikt dog samma kväll som hon försvann är inget annat än ett tydligt exempel på hur långsamt utredningen går och detta trots att fallet är en av de mest uppmärksammade på flera år.

En annan fråga vi inte får någon som helst information om är HUR hon dog. Vilka skador hon hade och i vilket skick kroppen hittades.

Med viss förståelse för att rättsäkerheten äventyras och att polisen behöver hemlighålla detaljer för att underlätta jakten på rätt mördare, så är det ändå tydligt att själva händelseförloppet som ledde till hennes död är hemligt eller okänt. Vilket har jag inte kunnat klura ut.

Men det är lite såhär informationen är. Hon försvann. Hon återfanns död några dagar senare i samma område. En eller egentligen 3 gärningsmän är misstänkta varav en kvarstår häktad. Sådär jättemycket mer information har vi inte fått och detta lilla har öppnat upp för 5500 sidor långa trådar där man spekulerar vilt.

Kanske är det av ren självbevarelsedrift polisen inte läcker ut vad som egentligen hände Lisa, men fallet är med hänsyn till uppmärksamheten extremt informationsfattigt. Kort sagt, det enda vi idag fått veta är att hon återfanns död och det 2 månader senare fastställs att hon dog samma kväll som hon försvann. Utöver det har allmänheten egentligen inte fått veta ett skit om vad som egentligen hände henne.

Jag har hört att dom hittade henne styckad och upphängd i en sk Box upp i taket var den upphissad.
2015-09-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vilket gynnar den rättsliga processen.

Och har matat denna tråd. Spekulationer om hur Lisa skulle ha hållits fången som sexslav under flera dygn har florerat i denna tråd. Det kan vi glömma nu. Synd att rättsläkaren inte sagt mer, tillexempel hur Lisa dog. Om jag förstått det rätt så har det inte hittats någon DNA från MGM på Lisa. Däremot har hittats blod från MGM på någon av Lisas tillhörigheter. Jag skulle vilja veta vilken tillhörighet det handlar om. Mopedhandsken som hittades i ladan, delarna av mobiltelefonen som hittades i terrängen eller något klädesplagg som hittades i terrängen? Om det handlar om något av det nyss nämnda så kan det finnas en naturlig förklaring till att MGM:s blod hamnat på dessa tillhörigheter. Utifrån vad som framkommit hittills ser detta inte ut som ett sexmord. Det kan lika gärna ha varit Lisas pappa som råkade döda sin dotter eller någon annan som hamnade i gräl med henne någon gång efter att kafét stängdes.
2015-09-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noname11
Det stod i en artikel sent igårkväll, hittar den inte just nu

"Vad är det för typ av tips ni får in?
– Det kan handla om folk som har läst saker på Flashback och undrar om vi har undersökt vissa personer. Allt som kommer in tar vi på allvar och får vi tips om att en person har betett sig konstigt så är det klart att vi tittar på det. Vi upptäcker ganska snart om det har bäring i utredningen."

Från GT: http://www.expressen.se/gt/en-fjarde-person-i-lisa-holm-utredningen/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in