2015-09-01, 17:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Här är artikeln där åklagaren säger att en komplettering avseende dödstidpunkten ska begäras:

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2811091-nu-vet-polisen-hur-lisa-holm-dog

Citat:
- Men vi måste begära en komplettering när det gäller tidpunkten. Den uppgiften saknas, säger vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm.

Och nu har han alltså fått denna efterfrågade precisering, inget märkvärdigt med detta.
2015-09-01, 17:55
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Allt du säger skall vara sant; du behöver dock inte säga allt som är sant:

I rättsintyget kan det mycket väl stå en mycket mer bestämd tidpunkt än den mer öppna, som åklagaren ger till media. Båda är i en sematisk mening sanna, men det kan ju tänkas att den mer exakta tidpunkten inte bör röjas av förhörstekniska skäl.

Ponera att man vill hålla mer allmänna vittnesförhör avseende MGM:s rörelser, biltransporter eller kontakter med andra men man vill inte skriva något vittne på näsan att det handlar om mella 18.30 och 20.00, utan vill ha tidsuppgifterna uppgifterna i "fri form" för att kunna värdera dem rätt.

Det är alltså åklagaren som givit uppgifterna, först den mer öppna, sedan den mer kvalificerade. När den mer kvalificerade uppgiften kommit utredningen tillhanda är det väl ingen som vet, i alla fall ingen som inte bör vara tyst?

Jamen åklagren har ju själv sagt i media, för ett par dagar sedan, att han ville fråga rättsläkren om en mera precis dödstidspunkt, och det ju alltså EFTER han fått den slutliga raportten.
2015-09-01, 17:56
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Dna på jackan i våldtäcksfallet?
Det var inte därför brottscentralen tog upp det och om du nu som jag såg hela programmet och hörde/ läste var tex Silbersky sa om DNA.. Så var det väl rent allmänt, inte alls fokus på detta fall...

Ja, lite rent allmänt , hur en ren , oskyldig blev dömd
2015-09-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du är helt enkelt inte objektiv i denna diskussion, du manipulerar med sanningen och ja jag undrar ju varför !?

Eftersom du har den inställningen du har till detta fallet så kan du ju uppenbart inte ta till dig när någon försöker förklara med tydlighet tillit till att det här sköts ordentligt.
Om NB blir dömd, själv som GM, kommer du fortsätta tro att det egentligen är någon annan och att det begåtts stora fel i detta fallet?
2015-09-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jamen åklagren har ju själv sagt i media, för ett par dagar sedan, att han ville fråga rättsläkren om en mera precis dödstidspunkt, och det ju alltså EFTER han fått den slutliga raportten.

Vad är det som är konstigt med det?
2015-09-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ehum. BROTTSPLATS är nog mer det bärande ordet jag skriver om. Jag hade som chef ställt in arbetet (ringt) om jag redan på söndag är kontaktad av polis och vet att denna förtjusande flicka gått upp i rök och det är fullt polispådrag.
Jag hade möjligen åkt dit själv tidigt på morgonen och pratat med polisen.
Hur står det till med kronologin? Som läget såg ut på måndagens morgon var ladan ingen brottsplats. Det fanns ett försvinnande, vilket i sig inte är så ovanligt och behöver inte ha med något brott att göra, även om misstankar fanns. Polisen graderade inte upp ärendet förrän senare.
Så ett arbetsmöte är inte konstigt alls och knappast upprörande (sett just vid den tidpunkten).
Hur det kan se ut med perspektiv av vad som senare framkom är en helt annan sak.
2015-09-01, 18:04
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Dessutom verifieras med största sannolikhet dödsdatumet med resultat från provtagningar, fotografier och liknande tagna vid obduktionstillfället.

Om man nu har fastställt att BO dog samma dag som hon försvann, så kan man exempelvis ha gjort en analys av hennes mag-/tarminnehåll. Om man vet vad hon åt till lunch dagen hon försvann, kan man relativt enkelt vid obduktionen se hur långt maten hann transporteras/brytas ned i kroppen fram tills det ögonblick hennes organ slutade fungera.

Om man haft möjlighet att göra en sådan undersökning (som ja, är en riktigt bra undersökning) så skulle dödstidspunkten framkommit för länge sedan.
Jag antar att det skick Lisa's kropp var i omöjliggjorde en sådan undersökning.
2015-09-01, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Här är artikeln där åklagaren säger att en komplettering avseende dödstidpunkten ska begäras:

Och nu har han alltså fått denna efterfrågade precisering, inget märkvärdigt med detta.

Just det - en komplettering- men i media användes uttrycket "korrigering" vilket kan uppfattas lite missvisande, av somliga.....
2015-09-01, 18:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vilken VIP är inblandad?

Är det en VIP inblandad i detta mål? Källa på det?
2015-09-01, 18:07
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag, och flera andra, har gett förklaringar till att den 7 juni nu angetts som dödsdatum. Jag har däremot inte fått någon förklaring till varför en rättsläkare skulle felaktigt ange den 7 juni för att försätta en oskyldig man i fängelse?

Ja man man behöver ju inte, för att kunna ifrågasätta detta, ha ett svar på VARFÖR detta har skett!
2015-09-01, 18:07
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Precis det som jag antog. Tack för det.
2015-09-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att det fallet är relevant då det tydligt visar att ett DNA-spår inte alltid betyder det man vid en första anblick tror att det betyder. Vi kan också läsa oss till slutsatsen att om man inte ser eller beaktar alternativa förklaringar till hur DNA:t hamnade där det hittades så kan det leda väldigt fel om man inte utreder alternativen grundligt, jag tycker att det är viktigt att den aspekten tas med i den här trådens diskussion.

Min slutsats är, förkasta inte det som vid en första anblick verkar huvudlöst eller fantasifullt utan att först pröva hypotesen, den kan visa sig stämma med verkligheten. Det är trots allt ett mord vi talar om, ett allvarligt brott med risk för sträng påföljd om den misstänkte döms som skyldig.

Allt som råkar hända har inte alltid relevans för andra fall. En diskussion om DNA är välkommen och intressant rent generellt, men att få det till att det finns en möjlighet att Litauern blöder så ymmigt att hans blod kan hamna på ett brottsoffers olika tillhörigheter är en skröna.

Det som pågår är ett desperat försök att vara "objektiv". I en sak som denna där det inte varit något märkligt med hur bevisen inhämtats.

Det som diskuteras ur olika aspekter är intressant ur aspekten att nu får man veta hur folk tänker och inte tänker! Saker som jag undrat över länge!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in