Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-29, 10:02
  #3013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Jag stoppade utlåningen i början på februari 2015 och har nu 6mån senare fått in 20% av det utlånadekapitalet, så ca 80% i dåliga lån efter att lånat ut kapital i nästan 3år.

Den största anledningen till att så mycket är fast i dåliga lån är pga 90% regeln de hade förut, bra att den är borta men endå surt att sitta med andras dåliga lån plus sina egna. Det är inte vad jag kallar riskspridning.

90% regeln var beroende av att bolaget praktiserade en sund kreditgivning och i de fall det ändå blev problem hade ett upparbetat sätt att sälja av gamla krediter.

Nu vet många av erfarenhet att kreditgivningen inte var särskilt sund och att bolaget helt har saknat ett sätt att sälja gamla krediter.

Jag hade precis som du ca 80% i dåliga lån innan jag stoppade min kreditgivning 75,5% närmare bestämt.

90% uttagen var i sig ingen dålig idé enligt mig men det förutsätter att man sköter sin kreditgivning som man skulle ha gjort om det var ens egna pengar man lånande ut.
Citera
2015-08-31, 15:51
  #3014
Medlem
lol. chattade lite med tb:s nya kundtjänst:

--

TB
Hej MrMugabe. Hur kan jag hjälpa till?

MrMugabe
Hej, jag undrar hur det kan stämma att det inte har varit en enda kontohändelse hos mig sedan den 12/8. Hur är det möjligt?

TB
vi ska titta. Kan jag be om ditt person nummer?

MrMugabe
XXXXXX-XXXX

TB
Frågor angående långiving skulle jag vilja be dig skicka ett mail till lenders@trustbuddy.com så ska mina kollegor svar dig där

MrMugabe
så du kan inte svara på detta?

TB
nej dessvärre Jag kan inte se det härifrån med kontohändelserna
kan jag

MrMugabe
Vet inte, kan du?

--

Så jävla skumma tycker jag
Citera
2015-08-31, 20:42
  #3015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMugabe
lol. chattade lite med tb:s nya kundtjänst:

--

TB
Hej MrMugabe. Hur kan jag hjälpa till?

MrMugabe
Hej, jag undrar hur det kan stämma att det inte har varit en enda kontohändelse hos mig sedan den 12/8. Hur är det möjligt?

TB
vi ska titta. Kan jag be om ditt person nummer?

MrMugabe
XXXXXX-XXXX

TB
Frågor angående långiving skulle jag vilja be dig skicka ett mail till lenders@trustbuddy.com så ska mina kollegor svar dig där

MrMugabe
så du kan inte svara på detta?

TB
nej dessvärre Jag kan inte se det härifrån med kontohändelserna
kan jag

MrMugabe
Vet inte, kan du?

--

Så jävla skumma tycker jag

Undrar vad de skulle med ditt personnummer till om de inte kan se nått....
Citera
2015-09-01, 07:30
  #3016
Medlem
Jag skrev till lenders... adressen och ställde lite frågor om mitt konto, att inga pengar återbetalas längre och att de tidigare lovat (Jesper) att mina pengar skulle vara tillbaka 2 år ifrån att man låser utlåningar, osv. Frågade om de har någon plan alls, hur min situation ser ut med mina befintliga lån på de olika marknadena. Om de kan hjälpa mig att få tillbaka mina pengar. Uttryckte min frustration över 90 % regeln som är helt verkningslös.

Svaret jag fick var en copy-paste på det som deras VD skickade ut för ett tag sedan. Känns seriöst ... Inget svar alls mao. Som vanligt.
Citera
2015-09-01, 11:33
  #3017
Medlem
Testade också chatten och fick samma svar, att maila lenders.
Dock utan att uppge mitt personnummer.

Tydligen är chatten endast till för låntagare.
Citera
2015-09-01, 13:42
  #3018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Testade också chatten och fick samma svar, att maila lenders.
Dock utan att uppge mitt personnummer.

Tydligen är chatten endast till för låntagare.

Självklart ... det är ju där de tjänar pengar. Vi som redan gett dem pengar och låst för nya utlåningar är ju nu uttömda resurser.
Citera
2015-09-05, 20:24
  #3019
Medlem
Det finns rykten som säger att den totala utlåningen hos Trustbuddy är betydligt lägre än vad åtminstone jag förväntat mig... Finns ju inga officiella siffror.

Det vill säga att de 220 miljonerna som är upplåsta i dåliga krediter skulle vara över hälften av den totala utlåningen...

Som sagt det är ett rykte, men kommer från vad jag uppfattat som trovärdigt håll...

Jag vill verkligen påpeka att detta är ett rykte och inte fakta...

Girasoul eller någon annan jag har haft kontakt med förut är välkommen att höra av sig till mig via privat meddelande så ska jag berätta något mer...
Citera
2015-09-06, 11:21
  #3020
Medlem
Trustbuddy är ju ganska värdelöst som sparande. Jag valde att stoppa utlåning från mitt konto för mer än ett år sedan men kan fortfarande inte ta ut mina pengar. Frågan är om de helt enkelt inte blivit förskingrade!
Citera
2015-09-06, 22:54
  #3021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Girasoul eller någon annan jag har haft kontakt med förut är välkommen att höra av sig till mig via privat meddelande så ska jag berätta något mer...

Jag vet inte vad ytterligare information du har om Trustbuddy, men eftersom jag har ganska betydande belopp låsta hos Trustbuddy, är jag naturligtvis mycket intresserad av all information som finns att få.

Jag skulle vara mycket tacksam om du ville dela med dig av informationen som du har till:

ersa048@yahoo.se
Citera
2015-09-10, 12:24
  #3022
Medlem
deleted
__________________
Senast redigerad av skogsguru 2015-09-10 kl. 13:08.
Citera
2015-09-12, 08:27
  #3023
Medlem
Blev kontaktad av SVT plus som ville veta mer om företaget. Ring gärna upp redaktionen så att vi är några stycken om det blir tv av detta. Skicka ett pm så kan jag nog hitta ett direktnummer till henne som håller i fallet.
Citera
2015-09-14, 13:09
  #3024
Medlem
Hej,

Har haft ett sparande hos Trustbuddy ett tag nu, känts som ett konkurrenskraftigt alternativ.
Har cirka 30 000 kronor från senaste årens sommarjobb osv.

Behöver inom en viss framtid dock göra ett uttag, till min första bostadsrätt. Har därför påbörjat processen att avsluta "nyutlåning".

Tittade på min historik, såg då nedan.

m. Lentout: PayBack
10 -11689 +10563
11 -5207 +4816
12 -2718 +2567
1 -2814 +2616
2 -3035 +2854
3 -3068 + 2867
4 -2121 + 2155
5 -2654 + 2288
6 -3606 +3509
7 -594 +1885
8 0 +1097 -19 DebtCollectionCost??
9 0 +107


Här gör jag några observationer.

1. "Payback" verkar vara ca 90% av nyutlånat, så länge man lånar ut. Varför verkar det dock sluta komma in, bara för att man avslutar nyutlåning? Vi långivare delar väl "alla" på riskerna i P2P-lending? Mina lån är väl lika relevanta att betalas igen, oavsett om jag väljer att fortsätta låna ut mitt kapital eller ej?

2. Varför dyker "DebtCollectionCost" endast upp när man avslutar nyutlåning, och vad är detta egentligen?

3. ...och varför är beloppet i "Payback" oroväckande litet: Från 2000 till 1000 till 100 till .... 0???

Detta går inte ihop för mig - om det är nu är så att det är först nu man märker av de dåliga krediterna, så strider det väl mot Trustbuddys paragrafer - här framstår det ju att man ska få info löpande?

- En Långivares medel för utlåning fördelas genom TrustBuddy-plattformen på många låneavtal för att sprida risken.
- Kreditförluster beräknas av TrustBuddy __på löpande basis__ och allokeras ut till de långivare som är del av varje enskilt låneavtal i förhållande till varje långivares andel av det utlånade beloppet under det enskilda låneavtalet.

Får inte heller ihop detta med budskapet:

"TrustBuddy är ett transparent företag. Det är viktigt för oss att våra kunder är informerade och förstår villkoren för medlemskap."

mvh / oroad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback