2015-08-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp,skolan borde lära ut mer om dom heliga skrifternas historia. Så inte folk får för sig att det är Guds ord i dom.....

Vad är då en Kristi efterföljare?
Citera
2015-08-29, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
En som följer Jesus Kristus budskap?
Citera
2015-08-29, 02:11
Medlem
libbens avatar
Citat:

Men Jesus Kristus budskap skrevs aldrig ner under hans livstid. Något som skedde lååångt efter hans död. Hade det varit någon form av konkret bevisbörda att Jesus själv skrivit ner massa budskap och förhållningsregler så hade det ju fungerat. Men nu är det ju inte så.

Finns massvis med saker i bibel predated Jesus. Folksagor och lägereldshistorier att följa för att hålla ordning på dåtidens samhälle.
Citera
2015-08-29, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Men Jesus Kristus budskap skrevs aldrig ner under hans livstid. Något som skedde lååångt efter hans död. Hade det varit någon form av konkret bevisbörda att Jesus själv skrivit ner massa budskap och förhållningsregler så hade det ju fungerat. Men nu är det ju inte så.

Finns massvis med saker i bibel predated Jesus. Folksagor och lägereldshistorier att följa för att hålla ordning på dåtidens samhälle.
Det finns folk som tror att bibeln innehåller Jesus Kristus budskap. Oavsett när, och av vem, det skrevs.
Citera
2015-08-29, 08:00
Medlem
Citat:
Japp,skolan borde lära ut mer om dom heliga skrifternas historia. Så inte folk får för sig att det är Guds ord i dom.....

Men om du tillex tog och läste det heliga skrifternas historia, tillex Apostlagärningarna så du fick lite historia och inte sitta och kritiserar alla andras inlägg, och köpa att " folk får för sig att det är Guds ord i dom " - det tycker jag faller tillbaka på dig själv. Lathet att du inte läser mer.
Citera
2015-08-29, 08:01
Medlem
Citat:
Det finns folk som tror att bibeln innehåller Jesus Kristus budskap. Oavsett när, och av vem, det skrevs.

Men Bibeln säger ju det.

Herregud människa ta och läs ett evangelium.
Citera
2015-08-29, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben

Så förbannat Lååångt var det inte ,bara några år. Typ 10 år.
Citera
2015-08-29, 08:05
Medlem
Citat:

Å vad är " budskap " ( oftast muslimer och ateister hittar på detta ord )
Jo, att följa jesus, för " budskap " är oftast lagar och " budskap " utgår från att det finns en lag tillex omskärelse och halalkött.

" Budskap " som du hänvisar till finns inte i Jesus Kristus Guds son, utan det är av tro och nåd du kommer till jesus och du följer jesus Kristus Guds son.
Citera
2015-08-29, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon

en lärjunge som hänger på jesus Kristus.
Citera
2015-08-29, 08:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men om du tillex tog och läste det heliga skrifternas historia, tillex Apostlagärningarna så du fick lite historia och inte sitta och kritiserar alla andras inlägg, och köpa att " folk får för sig att det är Guds ord i dom " - det tycker jag faller tillbaka på dig själv. Lathet att du inte läser mer.

I så fall: Varför skipper du inte själv kringsnackandet och napkinismen och kommer till pudelns kärna?
Citera
2015-08-29, 08:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
För att ge dig en grund att stå på rekommenderar jag Eusebios kyrkohistoria skriven på 300-talet, den ger en betydligt bättre inblick än vad du får genom att springa runt på flummiga frikyrkomöten där det bara lallas en massa goja men ingen har egentligen en aning om bibeln och dess historia.

Nu har jag inte själv läst Eusebios, men jag har svårt för att tänke mig att det skulle finnas nånting mera oinformerat än majoriteten av frikyrka-apologeternas "folklorism".

Åtminstone på detta subforum är det knappt det att dessa har en hyfsat kunskap om kristna doktriner.
Citera
2015-08-29, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag lär mig lite varje dag om bibeln. Inte så mycket,men alltid något. Och det blir tydligare och tydligare att människan varit där och ändrat och petat,mycket mer än jag trodde. Och sådant borde också läras ut i skolan , texternas tillkomst och bakgrund. Det var det enda jag menade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in