2015-08-27, 21:25
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repent-OR-Perish
Bibeln är helt sann. Gud har lovat att bevara skriften.

Jag som själv är troende måste faktiskt ifrågasätta detta påstående.
Var lovar Gud att bevara skriften?
Citera
2015-08-27, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jag som själv är troende måste faktiskt ifrågasätta detta påstående.
Var lovar Gud att bevara skriften?

Psalm 12:6-7 (KJV)

6 The words of the Lord are pure words: as silver tried in a furnace of earth, purified seven times.

7 Thou shalt keep them, O Lord, thou shalt preserve them from this generation for ever.
Citera
2015-08-27, 21:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Psalm 12:6-7 (KJV)

6 The words of the Lord are pure words: as silver tried in a furnace of earth, purified seven times.

7 Thou shalt keep them, O Lord, thou shalt preserve them from this generation for ever.
Du är inte lite korkad du inte förutom dålig på engelska.
Den handlar om att Gud skall ta hand och bevara de arma och fattiga människorna.
Citera
2015-08-27, 21:42
Medlem
Nivovics avatar
Bibeln är inte Guds ord, den är skriven av några homofoba kvinnohatare som hade för mycket fritid och blev aldrig av med oskulden.

Nej men seriöst, den är skriven av män som var intoleranta. Deras intentioner var säkert inte ens att folk skulle tro på det, det var sagor.
Och så länge du inte kan bevisa att Bibeln är "sann" så faller dina argument som ett korthus.

Jag vet att du kommer att svara mig med en vers ur Bibeln, så hej då.
Citera
2015-08-27, 21:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jobbar du för Satan? Med tanke på ditt öga på din avatar representerar Satan och att du hela tiden påstår olika saker för att vilseleda folk?
Du ljuger ju, varför skall jag inte gå i polemik med dig då?
Du snackar ju bara skit.

Bara se texten på svenska så fattar vem som helst vilken jävla forumclown du är.
Citat:
012:006 »Eftersom de arma lida övervåld och de fattiga klaga, vill jag nu stå upp», säger HERREN; »jag vill skaffa frälsning åt den som längtar därefter.»
012:007 HERRENS tal är ett rent tal, likt silver som rinner ned mot jorden, luttrat i degeln, renat sju gånger.
012:008 Du, HERRE, skall bevara dem, du skall beskydda dem för detta släkte evinnerligen.
012:009 Ty runt omkring dem vandra de ogudaktiga, då nu uselheten är rådande bland människors barn.
Citera
2015-08-27, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du ljuger ju, varför skall jag inte gå i polemik med dig då?
Du snackar ju bara skit.

Bara se texten på svenska så fattar vem som helst vilken jävla forumclown du är.

Det som står om hans ord är hans ord och det är det han bevarar.
Citera
2015-08-27, 22:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Kan du inte svenska nu heller?
Är du verkligen så borta intellektuellt att du inte fattar innebörden av texten?
Eller är du igen ute för att sprida ditt falska budskap för att förleda människorna?

Vi vet att det finns minst 250.000 fel i olika kopior av bibeln.
Vi känner inte originaltexten till en enda vers i bibeln..
Så om Gud är ofelbar så handlar inte den texten om att bevara texten i bibeln.

Med andra ord din egen bibel ger mig rätt.
Citera
2015-08-27, 22:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vilket är napkinism (~det som står skrivit här är sant, för det står skrivit att det är sant).
Citera
2015-08-27, 23:04
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Frågan om VAD som är Guds ord kvarstår.
Vilken bibelkanon?
Den katolska? Protestantiska? Öst-ortodoxa? Oriental-ortodoxa?

För att ge dig en grund att stå på rekommenderar jag Eusebios kyrkohistoria skriven på 300-talet, den ger en betydligt bättre inblick än vad du får genom att springa runt på flummiga frikyrkomöten där det bara lallas en massa goja men ingen har egentligen en aning om bibeln och dess historia.
Citera
2015-08-28, 16:17
Medlem
Smellmysockss avatar
Citat:
Bibeln är helt sann. Gud har lovat att bevara skriften.

Fel. Utan att lägga vikt till om man tror på det som står i Bibeln eller ej så är den grovt felaktig. Under resans gång har texter lagts till, tagits bort, ändrats och tillrättalagts. Bovarna i dramat i framförallt Påvarna genom åren som roat sej med att anpassa lite efter hur de vill det ska vara. Att då vara kristen, och bokstavstroende, innebär att man lagt ned tid och kraft på att leva på ett sätt som till stora delar inte finns i den riktiga Bibeln. Man har levt ett liv till stora delar baserat på grovt alkoholiserade påvar med förkärlek pengar och söta små gossar.
Citera
2015-08-28, 16:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Frågan om VAD som är Guds ord kvarstår.
Vilken bibelkanon?
Den katolska? Protestantiska? Öst-ortodoxa? Oriental-ortodoxa?

För att ge dig en grund att stå på rekommenderar jag Eusebios kyrkohistoria skriven på 300-talet, den ger en betydligt bättre inblick än vad du får genom att springa runt på flummiga frikyrkomöten där det bara lallas en massa goja men ingen har egentligen en aning om bibeln och dess historia.
Kan bara instämma, den borde vara standard i kristendomsundervisningen i skolan.

Läs och lär.
http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf201.toc.html
Senast redigerad av MeanME 2015-08-28 kl. 16:28.
Citera
2015-08-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kan bara instämma, den borde vara standard i kristendomsundervisningen i skolan.
Japp,skolan borde lära ut mer om dom heliga skrifternas historia. Så inte folk får för sig att det är Guds ord i dom.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in