Citat:
Ärligt talat så tror jag inte att de har något mer. De vet förstås vilken typ av våld hon utsatts för, och de vet att GM antagligen inte är straffad (iaf inte de senaste typ tio åren, i Sverige). Men något mer vet de inte, och de hoppas antingen på att få in ett tips eller att de mer eller mindre genom slumpen hittar rätt, tack vare DNA-prov.
Å andra sidan...vad ska de göra? Masstopsing är kanske inte så dumt ändå. Säg att man topsar alla ogifta och ensamstående män mellan 18 och 40 bosatta i Upplands Väsby kommun. Hur många kan det vara?
En sökning på ratsit.se indikerar att det är ungefär 500 personer födda varje år.
Mellan 1976 till 1997 bör det vara runt 10 000 personer.
Hälften av dem män, alltså 5 000 kvar.
I runda slängar är kanske hälften av dem gifta eller sammanboende, och jag tror att vi börjar bland dem som inte är det. 2 500 kvar.
Börja med de som är arbetslösa eller sjukskrivna (sök på en årsinkomst under 200 000 – offentliga uppgifter). Helst utan barn, och helst med skulder hos Kronofogden.
200 har nu topsats, vilket trots allt är en del. Fortsätter man på den inslagna vägen så är det nog troligt att man hittar GM till slut.
Å andra sidan...vad ska de göra? Masstopsing är kanske inte så dumt ändå. Säg att man topsar alla ogifta och ensamstående män mellan 18 och 40 bosatta i Upplands Väsby kommun. Hur många kan det vara?
En sökning på ratsit.se indikerar att det är ungefär 500 personer födda varje år.
Mellan 1976 till 1997 bör det vara runt 10 000 personer.
Hälften av dem män, alltså 5 000 kvar.
I runda slängar är kanske hälften av dem gifta eller sammanboende, och jag tror att vi börjar bland dem som inte är det. 2 500 kvar.
Börja med de som är arbetslösa eller sjukskrivna (sök på en årsinkomst under 200 000 – offentliga uppgifter). Helst utan barn, och helst med skulder hos Kronofogden.
200 har nu topsats, vilket trots allt är en del. Fortsätter man på den inslagna vägen så är det nog troligt att man hittar GM till slut.
Det är ju sant, och det kanske är mest troligt att mördaren är från väsby. Jag tänker dock att mördaren kan vara från angränsande kommuner, här på besök eller jobb under sommaren och ändå ha hyfsad kännedom om området och att polisen skulle kunna missa något sånt då de stirrar sig blinda på att toppsa väsbyfolk.
Men som sagt, vad ska det göra om de inte har mer att gå på än ett okänt DNA från brottsplatsen?