2015-08-26, 18:31
Medlem
Juliusdreads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ärligt talat så tror jag inte att de har något mer. De vet förstås vilken typ av våld hon utsatts för, och de vet att GM antagligen inte är straffad (iaf inte de senaste typ tio åren, i Sverige). Men något mer vet de inte, och de hoppas antingen på att få in ett tips eller att de mer eller mindre genom slumpen hittar rätt, tack vare DNA-prov.

Å andra sidan...vad ska de göra? Masstopsing är kanske inte så dumt ändå. Säg att man topsar alla ogifta och ensamstående män mellan 18 och 40 bosatta i Upplands Väsby kommun. Hur många kan det vara?

En sökning på ratsit.se indikerar att det är ungefär 500 personer födda varje år.

Mellan 1976 till 1997 bör det vara runt 10 000 personer.

Hälften av dem män, alltså 5 000 kvar.

I runda slängar är kanske hälften av dem gifta eller sammanboende, och jag tror att vi börjar bland dem som inte är det. 2 500 kvar.

Börja med de som är arbetslösa eller sjukskrivna (sök på en årsinkomst under 200 000 – offentliga uppgifter). Helst utan barn, och helst med skulder hos Kronofogden.

200 har nu topsats, vilket trots allt är en del. Fortsätter man på den inslagna vägen så är det nog troligt att man hittar GM till slut.

Det är ju sant, och det kanske är mest troligt att mördaren är från väsby. Jag tänker dock att mördaren kan vara från angränsande kommuner, här på besök eller jobb under sommaren och ändå ha hyfsad kännedom om området och att polisen skulle kunna missa något sånt då de stirrar sig blinda på att toppsa väsbyfolk.
Men som sagt, vad ska det göra om de inte har mer att gå på än ett okänt DNA från brottsplatsen?
Citera
2015-08-26, 18:33
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ärligt talat så tror jag inte att de har något mer. De vet förstås vilken typ av våld hon utsatts för, och de vet att GM antagligen inte är straffad (iaf inte de senaste typ tio åren, i Sverige). Men något mer vet de inte, och de hoppas antingen på att få in ett tips eller att de mer eller mindre genom slumpen hittar rätt, tack vare DNA-prov.

Å andra sidan...vad ska de göra? Masstopsing är kanske inte så dumt ändå. Säg att man topsar alla ogifta och ensamstående män mellan 18 och 40 bosatta i Upplands Väsby kommun. Hur många kan det vara?

En sökning på ratsit.se indikerar att det är ungefär 500 personer födda varje år.

Mellan 1976 till 1997 bör det vara runt 10 000 personer.

Hälften av dem män, alltså 5 000 kvar.

I runda slängar är kanske hälften av dem gifta eller sammanboende, och jag tror att vi börjar bland dem som inte är det. 2 500 kvar.

Börja med de som är arbetslösa eller sjukskrivna (sök på en årsinkomst under 200 000 – offentliga uppgifter). Helst utan barn, och helst med skulder hos Kronofogden.

200 har nu topsats, vilket trots allt är en del. Fortsätter man på den inslagna vägen så är det nog troligt att man hittar GM till slut.

Har tidigare läst att det kostar någon tusenlapp att genomföra ett DNA-prov. Du föreslår att polisen ska topsa tusentals män i området. Kostnaden skulle bli flera miljoner. Jag är långt ifrån övertygad om att ett olöst mord ska få kosta så mycket att lösa.
Citera
2015-08-26, 18:36
Medlem
Juliusdreads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
När man topsas, kollar man då också andra olösta brott?

Nej som jag har förstått det så får dom inte matcha toppsningen mot andra fall man inte är misstänkt för, nu verkar man dock inte behöva vara misstänkt för att toppsas i det här fallet.
Citera
2015-08-26, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Har tidigare läst att det kostar någon tusenlapp att genomföra ett DNA-prov. Du föreslår att polisen ska topsa tusentals män i området. Kostnaden skulle bli flera miljoner. Jag är långt ifrån övertygad om att ett olöst mord ska få kosta så mycket att lösa.

Du tror inte att lönekostnaden för de som arbetar med utredningen tickar iväg rätt snabbt ändå?
Citera
2015-08-26, 21:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
#Troian föreslog en turordning. Om man får träff blir det billigare.
Citera
2015-08-26, 21:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
#Troian föreslog en turordning. Om man får träff blir det billigare.

Tur att vi är kvinnor så att vi klarar oss undan länsmans långa arm.

Citat:
Det finns medlemmar som varit aktiva i denna tråd men som nu är indragna i utredningen och inte mår skitbra och därför slutat skriva

(FB) Kvinna spårlöst försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05
Citera
2015-08-26, 23:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tur att vi är kvinnor så att vi klarar oss undan länsmans långa arm.

(FB) Kvinna spårlöst försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05
Jag är "nygammal" i tråden, jag var med lite i början, men har varit borta ett tag. Är det klarlagt att en man begick mordet? Sa DNA att det var en man?
Citera
2015-08-26, 23:18
Medlem
Citat:
Jag är "nygammal" i tråden, jag var med lite i början, men har varit borta ett tag. Är det klarlagt att en man begick mordet? Sa DNA att det var en man?

Kan ju vara så enkelt att ämnet som DNA:t är taget ur bara kan komma från en man...
Spekulation.
Citera
2015-08-26, 23:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Kan ju vara så enkelt att ämnet som DNA:t är taget ur bara kan komma från en man...
Spekulation.
DNA:t i sig avslöjar kön.
Citera
2015-08-26, 23:35
Medlem
Citat:
DNA:t i sig avslöjar kön.

Ok! Hur är det med etnicitet etc. Får man reda på det direkt eller kan det krävas mer analyser så att säga.
Jag menar är det lätt och bör polisen redan känna till det därmed eller kan det ta tid att få svar på det?
Citera
2015-08-26, 23:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Ok! Hur är det med etnicitet etc. Får man reda på det direkt eller kan det krävas mer analyser så att säga.
Jag menar är det lätt och bör polisen redan känna till det därmed eller kan det ta tid att få svar på det?
Jag tror inte att man kan få fram etnicitet. Det är större skillnader i DNA inom en folkgrupp än mellan folkgrupper. Folkgrupper är inte så olika som vissa vill hävda.
Citera
2015-08-26, 23:44
Medlem
Citat:
Jag tror inte att man kan få fram etnicitet. Det är större skillnader i DNA inom en folkgrupp än mellan folkgrupper. Folkgrupper är inte så olika som vissa vill hävda.

Okej, varit ett himla tjat om det i tråden.
Men då vet nog polisen bara att det är en man, det är i alla fall män som topsats så de har väl ett gäng kvar att topsa då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in