2015-03-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staag
Det var väll många olika delar. Men grunden till frikännandet är att det saknas teknisk bevisning? Om jag har förstått det rätt så hade inget nytt kommit fram till resningen i Hovrätten, varav alla blev förvånade att den ens blev beviljad.

Ja det saknades teknisk bevisning i form av fingeravtryck eller kroppsvätskor etc. Men det fanns en rad indicier som i sin helhet utgjorde ett starkt åtal. Resning beviljades dock och det blev friande dom pga:

Man omvärderade JRs arbetsledares vittnesmål efter att det framkommit att hon var alkoholist.

Julbonaden kan ha tagits till MPs lägenhet av någon annan och man fann det osannolikt att mördaren skulle ta den dit för att mörda med.

Tändvätskan behövde inte ha inhandlats av JR bara för att han handlade fyra paket kaffe strax innan. Det är alltså möjligt att mördaren stod bakom JR i kön.......

Han hade en jävla tur och en flera personer med olika former av makt bakom sig den lille mannen. Media, advokater, enskilda journalister, präster i fängelset och även andra fångar var helt övertygade om hans oskuld och tryckte på hårt. Mår illa över hur många han lyckades lura genom sitt oskyldighetsspel och "tycka synd om mig"-trix.
Citera
2015-03-18, 17:17
Medlem
Fniss. Tur hit o dit. Polisens ofullständiga brottsplatsundersökning då. Ex.vis fingeravtrycken på olika dörrar mm? Som kunde pekat i en viss annan riktning.

Och än idag har ingen av Joys stalkare lyckats med att analysera det övervåld som finns med i mordet på MP.....

Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Ja det saknades teknisk bevisning i form av fingeravtryck eller kroppsvätskor etc. Men det fanns en rad indicier som i sin helhet utgjorde ett starkt åtal. Resning beviljades dock och det blev friande dom pga:

Man omvärderade JRs arbetsledares vittnesmål efter att det framkommit att hon var alkoholist.

Julbonaden kan ha tagits till MPs lägenhet av någon annan och man fann det osannolikt att mördaren skulle ta den dit för att mörda med.

Tändvätskan behövde inte ha inhandlats av JR bara för att han handlade fyra paket kaffe strax innan. Det är alltså möjligt att mördaren stod bakom JR i kön.......

Han hade en jävla tur och en flera personer med olika former av makt bakom sig den lille mannen. Media, advokater, enskilda journalister, präster i fängelset och även andra fångar var helt övertygade om hans oskuld och tryckte på hårt. Mår illa över hur många han lyckades lura genom sitt oskyldighetsspel och "tycka synd om mig"-trix.
Citera
2015-03-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Fniss. Tur hit o dit. Polisens ofullständiga brottsplatsundersökning då. Ex.vis fingeravtrycken på olika dörrar mm? Som kunde pekat i en viss annan riktning.

Och än idag har ingen av Joys stalkare lyckats med att analysera det övervåld som finns med i mordet på MP.....

Du menar dom brutna revbenen som som enligt läkarna kan ha kommit till av att han la sin egen kroppstyngd över henne när han satt över henne. Varför måste det s.k. övervåldet analyseras och förklaras om man hävdar att JR är mördaren? Var JR oförmögen till detta?

Brottsplatsundersökningen är kanske inte av det bästa slaget, men det talar ju varken för eller emot JR. Fingeravtryck finns det alldeles säkert på dörrar i alla bostäder men det gäller ju att koppla ihop det med själva gärningen också annars är det av noll värde.
Citera
2015-03-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ja precis, men detta har jag aldrig fattat. Helt plötsligt (nja efter några år) så tyckte "alla" att han är oskyldig. Undrar hur de som satt i Svea HR kände sig. Låt mig gissa rädda för att göra något annat än att frikänna

Vet att Christian Diesen tyckte att domen var felaktig och att han borde ha fällts och att han skulle skriva en bok om det men tror aldrig han gjorde det?
Citera
2015-03-27, 23:54
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Vet att Christian Diesen tyckte att domen var felaktig och att han borde ha fällts och att han skulle skriva en bok om det men tror aldrig han gjorde det?

Diesen har sagt i en intervju att "Rahman hade otur - han handlade kaffe samtidigt som mördaren var där och köpte tändvätska" (lyssna på P3-dokumentären så får du höra med egna öron). Att han skulle vända till att Rahman var överbevisad och som grädde på moset skriva en bok låter lite otroligt, jag tar ditt inlägg om detta med en skopa salt till dess att du dragit fram en källa.
Citera
2015-03-28, 15:32
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Ja precis, men detta har jag aldrig fattat. Helt plötsligt (nja efter några år) så tyckte "alla" att han är oskyldig. Undrar hur de som satt i Svea HR kände sig. Låt mig gissa rädda för att göra något annat än att frikänna
Hovrätten leddes av Olof Forssberg, en man som alltför väl visste hur det var att vara föremålet för medias drev. Han visste mycket väl om medias makt eftersom det var media som avslöjade att han ljugit i sin roll som Estoniakommissionens ordförande och då fick sparken. Han hade lärt sig en läxa om medias totala makt och ville inte stöta sig med media igen. Han vågade inget annat än att frikänna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Forssberg
Citera
2015-04-01, 22:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Diesen har sagt i en intervju att "Rahman hade otur - han handlade kaffe samtidigt som mördaren var där och köpte tändvätska" (lyssna på P3-dokumentären så får du höra med egna öron). Att han skulle vända till att Rahman var överbevisad och som grädde på moset skriva en bok låter lite otroligt, jag tar ditt inlägg om detta med en skopa salt till dess att du dragit fram en källa.
Christian Diesen känns dock som rätt lättviktig, han är expert på Rättegångsbalken och processrätt, det är inte detsamma som att ha övernaturliga förmågor att bedöma om någon är oskyldig eller ej.
Citera
2015-04-01, 22:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Fast i det här fallet är väl Sundevall snarast en Borgnäsare.
Båda lika skruvade och oseriösa.
Citera
2015-04-02, 04:07
Medlem
Ofta brukar man ha en magkänsla som liiite säger skyldig eller inte.
I Joy Rahmam är jag verkligen kluven. Ett typiskt 50-50fall.
Citera
2015-08-22, 15:49
Medlem
Fekaliuss avatar
Jag läste just klart förundersökningsprotokollet (FUP) i det här fallet. Ojoj, vad polisen har blivit mycket mer professionella i tunga utredningar som den här. Den här utredningen känns otroligt amatörmässig, något som Flashbacks användare hade gjort om de bedrivit utredningsarbete i crowd sourcing form.

Min åsikt? Att han var skyldig, det är för många saker för att vara slumpen helt enkelt. Borde han blivit fälld? Ja, med tanke på hur beviskraven såg ut på 90-talet så var det inte konstigt att han blev fälld. Hade han blivit fälld idag? Troligen inte.
Citera
2015-08-23, 01:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Det låter helt osannolikt att en påstådd totalt okänd mördare skulle ha råkat befinna sig samtidigt i samma butik och i samma kassakö som JR och gjort ett inköp av tändvätska vid exakt samma klockslag (16.11) som inköpet av kaffe som bevisligen gjordes av JR

En mkt viktig detalj i debatten som tyvärr ofta glöms bort är när hemtjänsten och andra som köper varor på uppdrag av någon annan i matbutiker är ju att så fort den ena betalningen är gjord så kommer ofta nästa omgång varor upp på bandet och vips har man två köp gjorda på raken fast med separata kvitton och det kan nog vara svaret på vad som hände då JR var på Prisma den där ödesdigra dagen 21 maj 1983, han köpte kanske kaffet först som var till jobbet och sedan tändvätskan ?

Till råga på allt så var det hans dåvarande hustru som råkade se en lapp i Prisma-butiken där polisen efterlyste en person som gjort ett inköp av 4 paket Zoega kaffe just kl 16.11 den 23 maj 1993 och hon ringer då hem till maken och berättar att det troligtvis är JR som polisen letar efter, resten är historia.....

I nedanstående länk radas argumenten för hans oskuld upp men det är mycket lätt att torpedera dessa argument punkt för punkt, säg bara till om så önskas

Citera
2015-08-23, 08:57
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Ofta brukar man ha en magkänsla som liiite säger skyldig eller inte.
I Joy Rahmam är jag verkligen kluven. Ett typiskt 50-50fall.

När du säger '50/50' - menar du att det fanns lika mycket som talade för att knarkaren och spelaren Rahman var oskyldig som skyldig till det brutala mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in