2015-08-23, 00:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Du bagatelliserar våldtäkt genom att beteckna det som "ofrivillig sex".

Verkligen inte, däremot förenklar jag för att det ska gå att skilja ut de olika delarna i mängdbegreppet våldtäkt. Du får nog försöka ta till dig det jag skriver på ett annat sätt än du hittills lyckats med. Vad jag säger är att alla brott är förkastliga och att det finns många hemska saker och händelser som är minst lika allvarliga som en våldtäkt. Det är bara det att det senare har fått en oproportionerlig laddning.

Tror du inte att ett barns bortgång i en drunkningsolycka eller ett självmord påverkar samhället och anhöriga minst lika mycket.

Proportioner, för tusan, det är det enda jag lyft fram.
Citera
2015-08-23, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du kanske lade märke till att jag ställde en fråga. Att bemöta en fråga med en annan fråga lär bara leda i cirklar. Tror du att de var människor du vill umgås med?

45 mil är 45 mil överallt. Ditt påstående visar bara på att du saknar kunskap om området som du pekar på.

Jag är norrlänning.
Vi mäter inte avstånd i Norrland. Vi mäter restid.
45 mil är nära i Norrland.

Håll käften när de vuxna pratar.
Citera
2015-08-23, 00:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Fall A: Finns inte.
Mentala trauman ger fysiska skador.
Läs på lite om vad ett trauma är och hur de fungerar.

Fall A finns naturligvis, men du vågar inte svara på det för du sitter fast i en begreppsmässigt avgränsad världsbild.
Citera
2015-08-23, 01:01
Medlem
Citat:
Du kanske lade märke till att jag ställde en fråga. Att bemöta en fråga med en annan fråga lär bara leda i cirklar. Tror du att de var människor du vill umgås med?

45 mil är 45 mil överallt. Ditt påstående visar bara på att du saknar kunskap om området som du pekar på.

Fast i Norrland UPPLEVS 45mil som kortare sträcka än exempelvis i Stockholm. Man åker lätt 10 mil för att gå på dans - vilket man ju aldrig skulle göra i Stockholm..

Jag förstår om Hagamannen söker "trygghet" dels hos sina släktingar i Umeå - dels i orten som ligger "nära" Umeå. Men Hagamannen borde inse att hans släktingar inte kan garantera hans säkerhet. Lika lite som hans egna offrens släktingar kunde garantera tjejernas säkerhet då när Hagamannen härjade som värst.
Citera
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ja, det måste ju vara sådana som anser att våldtäkt är det värsta brottet.

Kanske det,men de flesta av dem runkar kanske bara istället för att överraska gemene kvinna på stan.
Citera
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vi har inte den lagstiftningen - men visst, jag är helt för att kunna plussa brott på varandra dvs att lagen ändras ...

Vilket fortfarande inte fritar dessa fyra dårar från sitt brott - sådana vill vi inte ha i samhället helt enkelt.

Jag förstår hur du ser på saken. Men kan du se hur gärningsmännen troligtvis förhindrat att, hagamannen begår fler våldtäkter? Såklart vore det att föredra om alla problem löstes utan våld. Men i det här fallet kan våldet faktiskt ha positiva bieffekter. Trots allt har de bedömt återfallsrisken som hög.
Citera
2015-08-23, 01:02
Medlem
Citat:
Fall A finns naturligvis, men du vågar inte svara på det för du sitter fast i en begreppsmässigt avgränsad världsbild.

Så det finns våldtäkter som inte ger kroppsliga eller psykiska skador?
Mja Mjo, kanske 0,01% av dem.
Citera
2015-08-23, 01:05
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Du menar alltså att om någon slås halvt ihjäl i en riktigt vidrig misshandel, blir blind aldrig kan gå igen och får permanenta hjärnskador, då är penetration vid våldtäkt värre?

Nej inte när du beskriver det så MEN Lindgren spetsade fruntimmer med grenar i slidan och kan således ha förstört allt vad barn i framtiden heter...om man nu skall jämföra äpplen och päron i den här tråden.
Citera
2015-08-23, 01:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Jag förstår hur du ser på saken. Men kan du se hur gärningsmännen troligtvis förhindrat att, hagamannen begår fler våldtäkter? Såklart vore det att föredra om alla problem löstes utan våld. Men i det här fallet kan våldet faktiskt ha positiva bieffekter. Trots allt har de bedömt återfallsrisken som hög.
Nej. det kan jag inte se.
Citera
2015-08-23, 01:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast i Norrland UPPLEVS 45mil som kortare sträcka än exempelvis i Stockholm. Man åker lätt 10 mil för att gå på dans - vilket man ju aldrig skulle göra i Stockholm..

Tror du att alla tänker likadant i ett så olikartat område som Norrland. Inte fan har Kirunaborna något gemensamt med Sundsvallsborna. 10 mil är oerhört mycket kortare än 45 mil. Till Stockholm dagpendlar man från Västerås, så långt skulle i praktiken ingen i Norrbotten pendla.

Citat:
Jag förstår om Hagamannen söker "trygghet" dels hos sina släktingar i Umeå - dels i orten som ligger "nära" Umeå. Men Hagamannen borde inse att hans släktingar inte kan garantera hans säkerhet. Lika lite som hans egna offrens släktingar kunde garantera tjejernas säkerhet då när Hagamannen härjade som värst.

Orten ligger ju 45 mil från Umeå, om det nu inte är en helt annan ort än som media skriver att han vistas på. Fan 90 % av Umeås befolkning vet ju knappt var den orten är belägen.
Citera
2015-08-23, 01:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Kanske det,men de flesta av dem runkar kanske bara istället för att överraska gemene kvinna på stan.

Det är ju oerhört få som sysslar med våldtäkter.
Citera
2015-08-23, 01:08
Medlem
Det grundläggande problemet här är väl Sveriges alltför lindriga straff?

Ändrar vi på det, så kanske annars laglydiga människor inte känner sig tvingade att ta lagen i egna händer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in