2015-08-19, 08:16
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Absolut mest irriterande är folk som kör om en hel kö och sedan tränger sig in längst fram. Jag ligger i en jättekö hela Essingeleden in mot stan varje morgon, vid Pampas/Tomteboda går en fil till vänster mot Solna. Den filen går betydligt fortare, medan de två filer som går till stan står stilla i princip. Då kommer alltid en bil i full fart i Solnafilen, och precis innan den svänger av från Essingeleden tvingar sig föraren in mellan två bilar i kön mot stan.
Har många gånger haft lust att köra in i dörren på dessa prejare, men ännu inte vågat.

Jag brukar i största möjliga mån blockera så han inte få plats. Det är faktist inte min uppgift att släppa in honom (även om det snackas om att samspela i trafiken så samspelar ju inte den som kör i en helt annan fil bara för att få komma före), det är han som ska anpassa sig..och sakta ner, visa sin avsikt och sen när en bil är snäll nog att släppa in då kan han glida förbi.
Citera
2015-08-19, 11:11
Medlem
Raveguys avatar
Det som jag kan bli riktigt förbannad över är när det är sånna där farthinder där man får köra en åt gången så man får köra kugghjuls regeln men det är ju inte en jävel som följer det. Då brukar det komma upp ett finger.
Citera
2015-08-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag brukar i största möjliga mån blockera så han inte få plats. Det är faktist inte min uppgift att släppa in honom (även om det snackas om att samspela i trafiken så samspelar ju inte den som kör i en helt annan fil bara för att få komma före), det är han som ska anpassa sig..och sakta ner, visa sin avsikt och sen när en bil är snäll nog att släppa in då kan han glida förbi.

Personligen hetsar jag inte upp mig så mycket. Har inga problem med att släppa in såna där stressade typer om de försöker svänga in framför mig.

Däremot tycker jag det är hysteriskt roligt att se detta krig mellan inkörare och icke-insläppare. Satt härom dagen och gapflappade åt att en bil låg i vänsterfil vid Fredhällspåfarten (till E4 söderut) och försökte tränga sig in i högerfilen precis innan heldragen linje, några bilar framför mig. Ingen släppte in henom, och stackaren bildade en lång kö bakom sig i vänsterfilen. I sin aggressivitet var hen till och med nära att köra in i en bil för att "tvinga" sig in. Underbar tut-kakofoni! Släppte in spånet när det var min tur.
Citera
2015-08-19, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Personligen hetsar jag inte upp mig så mycket. Har inga problem med att släppa in såna där stressade typer om de försöker svänga in framför mig.

Däremot tycker jag det är hysteriskt roligt att se detta krig mellan inkörare och icke-insläppare. Satt härom dagen och gapflappade åt att en bil låg i vänsterfil vid Fredhällspåfarten (till E4 söderut) och försökte tränga sig in i högerfilen precis innan heldragen linje, några bilar framför mig. Ingen släppte in henom, och stackaren bildade en lång kö bakom sig i vänsterfilen. I sin aggressivitet var hen till och med nära att köra in i en bil för att "tvinga" sig in. Underbar tut-kakofoni! Släppte in spånet när det var min tur.

Jo, hahaha. Dom som gör sådär (även om dom blir insläppta) är rätt egoistiska eftersom det bygger ju på att det bara är dom och få andra som gör det. Det behövs ju inte att särskilt många fler gör det för att det ska bli totalt stopp i den tomma filen (vilket även drabbar dom som ska svänga in på den köfria sträckan).
Men råkar man på det själv att en sån vill in framför tänker jag ju likadant - tycker det är fånigt att hålla på hävda mig "du ska minsann inte få komma in", så jag släpper in dom ändå. Sen tycker jag att sitter man ändå i kö så gör det inte så stor skillnad att hamna en dryg billängd längre bak.
Det är som sagt mycket mer irriterande att bli hindrad av någon som ligger och segar sig i vänsterfilen (som jag skrev tidigare), när det är lite trafik och man vill åka på lite.
Citera
2015-08-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Jag stör mig inte på dom som kör om i laglig hastighet - men när dom medvetet lägger sig och blockerar dom som vill köra fortare. Vi snackar inte om att man kommer i 160 och får släppa gasen för att man kommer ikapp nån som kör om en 80-åkande lastbil i 110
- utan folk som ligger länge (ibland upp till flera km) i vänsterfil och slökör utan att gå åt sidan. Ta t ex en tur Stockholm - Arlanda med dom "härliga" taxibilarna som brukar ligga på E4 och är bland dom värsta att blockera vänsterfilen och att ligga och söla i mittfilen på dom sträckor med 3 filer i varje riktning (fast om man kör i samma fart som dom så blir ju problemet inte så stort förstås )

Jag hade ett annat extrem-exempel vid E18, Ekolsund också (som var mest roligt för min del - kanske mindre för dom som fastnade bakom sölkorven). Det var en sån som var i klass med den i Västerås, men på 110-sträcka. När man legat bakom honom nån km så fick jag en lucka i högerfilen som var tillräcklig och drog om honom där för att sen gå tillbaka till vänster. Ytterligare ett par km (efter att jag kört om några bilar till i högerfilen) ser jag att vänsterfilen är tom si sådär 500 m bakom mig och långt där bak ligger sölkorven med en svans på 4-5 bilar, strax innan han försvinner ur siktfältet. Då var man glad man tog sig om medan chansen fanns...
För mig handlar det lite att ta seden dit man kommer vilket direkt visar att jag är helsvensk
Det du beskriver om Sthlm håller jag med om. Trefiligt o ändå stoppklossar.

Men jag kör ofta just den sträckan du började med, genom Västerås.
Det du beskriver är mer eller mindre kutym där. Högerfil är alltid under gällande hastighetsbegränsning o vänster flyter på i laglig maxhastighet. Om någon väl flyttar på sig så tjänar man ändå inget då man omgående hamnar bakom en ny som kör lagligt.
Problemet där om man kör i laglig hastighet är att man får svårt att ta sig ut i vänsterfil igen när man själv ska köra om utan att köra för fort.
En annan aspekt som till viss del motiverar 80km/h är att vägen både än "krokig" samt smal. Det ända som gör att det är motorväg är antalet filer.
Så ska man genom Västerås så är det bäst att planera att det tar tid samt att man inte kommer om innan vägen blir 2-1 åt Örebrohållet.
Citera
2015-08-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raveguy
Det som jag kan bli riktigt förbannad över är när det är sånna där farthinder där man får köra en åt gången så man får köra kugghjuls regeln men det är ju inte en jävel som följer det. Då brukar det komma upp ett finger.
Nu vet inte jag vart du bor eller kör.
Men vi har några st här i byn. De är inte så trånga som folk tror utan det går att mötas ändå. Men man bör just sakta in. Det är först när man möter en lastbil det blir trångt.

Därför kör jag om sånna som du, väntar. Ni får ändå plats.
Citera
2015-08-19, 12:36
Medlem
Raveguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Nu vet inte jag vart du bor eller kör.
Men vi har några st här i byn. De är inte så trånga som folk tror utan det går att mötas ändå. Men man bör just sakta in. Det är först när man möter en lastbil det blir trångt.

Därför kör jag om sånna som du, väntar. Ni får ändå plats.
Är inte samma farthinder vi pratar om. Helt omöjligt att man kan få plats med 2 bilar i bredd där, knappt så en lastbil kommer igenom.
Citera
2015-08-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Problemet där om man kör i laglig hastighet är att man får svårt att ta sig ut i vänsterfil igen när man själv ska köra om utan att köra för fort.
En annan aspekt som till viss del motiverar 80km/h är att vägen både än "krokig" samt smal. Det ända som gör att det är motorväg är antalet filer.
Så ska man genom Västerås så är det bäst att planera att det tar tid samt att man inte kommer om innan vägen blir 2-1 åt Örebrohållet.

Precis - brukar ju faktiskt va klassiskt problem. Det är Samma här i Stockholm på 70 och 80-motorvägarna att högerfilen ofta går lite under lagligt medan vänsterfilen går över (om ingen proppar upp den). Troligtvis beror det på bilarnas dåliga hastighetsmätare - det är alltid nån/några som kör prick enl sin bils mätare (vilket gör att den verkliga farten blir lite under och dom blir då styrande för tempot i högerfilen).
Men jag tycker ändå det är onödigt att tränga sig ut i vänsterfilen om man ändå inte tänkt köra fortare än 80 - kör man så sakta kan man ligga i 75 också (minimal skillnad liksom).

Sen att det är kurvigt i Västerås stämmer ju, haha. Redan i 120 km/h blir det ju roligt
Men om man vill svänga mjukt så borde man ju få välja det själv - man kan kan ju ändå inte sätta en generell gräns i kurvor. Det beror ju på fordon, väglag och vad man själv tycker känns komfortabelt/säkert. Vid 80 km/h känner man knappt nån sidokraft alls (det blir kurvor i klass med hur turistbussar brukar köra - vidrigt enl min smak).
Citera
2015-08-19, 15:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Precis - brukar ju faktiskt va klassiskt problem. Det är Samma här i Stockholm på 70 och 80-motorvägarna att högerfilen ofta går lite under lagligt medan vänsterfilen går över (om ingen proppar upp den). Troligtvis beror det på bilarnas dåliga hastighetsmätare - det är alltid nån/några som kör prick enl sin bils mätare (vilket gör att den verkliga farten blir lite under och dom blir då styrande för tempot i högerfilen).

Nej, det har inget med hastighetsmätarnas felvisning att göra. Felvisningen på dom flesta bilar är konservativ från fabriken därför att man inte skall få fortkörningsböter när man enligt mätaren håller korrekt hastighet.

Felvisningsskillnaderna mellan olika bilar är därför ganska liten.

Att trafikrytmen av och till varierar mellan höger- och vänsterfil beror snarare på att avfarterna från motorvägarna vanligtvis är placerade på höger sida vilket sänker tempot i högerfilen med några km/tim.

Dessutom är aldrig trafikrytmen statisk, den är snarare organisk till sin natur och varierar utifrån förutsättningar som vi inte alltid är medvetna om.

Det är helt enkelt det som är trafik.
Citera
2015-08-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det har inget med hastighetsmätarnas felvisning att göra. Felvisningen på dom flesta bilar är konservativ från fabriken därför att man inte skall få fortkörningsböter när man enligt mätaren håller korrekt hastighet.

Felvisningsskillnaderna mellan olika bilar är därför ganska liten.

Att trafikrytmen av och till varierar mellan höger- och vänsterfil beror snarare på att avfarterna från motorvägarna vanligtvis är placerade på höger sida vilket sänker tempot i högerfilen med några km/tim.

Dessutom är aldrig trafikrytmen statisk, den är snarare organisk till sin natur och varierar utifrån förutsättningar som vi inte alltid är medvetna om.

Det är helt enkelt det som är trafik.

Och du brukar inte ha med GPS eller annan utrustning som mäter korrekt ser jag - iallafall inte när du kört/åkt olika bilar. Jag har en portabel GPS-mätare som jag ofta har med både när jag kör och när jag åker med som passagerare med andra och det skiljer rätt mycket mellan olika bilar.

Det vanliga med t ex 110 på mätaren är att det går allt mellan 100 och 107 beroende på vilken bil man kör (men enstaka bilar har både större och mindre än så). Ju fortare man kör desto större blir felet och spridningen mellan olika bilar (vid t ex 160 km/h har en del bilar 15 km/h felvisning medan andra kan liga kvar på bara t ex 4 km/h). Så ja - felvisningen bidrar nog iallfall. Men visst - det är svårt att säga helt eftersom man har annat som påverkar också (som du säger t ex på och avfarter)
Citera
2015-08-19, 16:21
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Och du brukar inte ha med GPS eller annan utrustning som mäter korrekt ser jag - iallafall inte när du kört/åkt olika bilar. Jag har en portabel GPS-mätare som jag ofta har med både när jag kör och när jag åker med som passagerare med andra och det skiljer rätt mycket mellan olika bilar.

Det vanliga med t ex 110 på mätaren är att det går allt mellan 100 och 107 beroende på vilken bil man kör (men enstaka bilar har både större och mindre än så). Ju fortare man kör desto större blir felet och spridningen mellan olika bilar (vid t ex 160 km/h har en del bilar 15 km/h felvisning medan andra kan liga kvar på bara t ex 4 km/h). Så ja - felvisningen bidrar nog iallfall. Men visst - det är svårt att säga helt eftersom man har annat som påverkar också (som du säger t ex på och avfarter)

Så är det, den Audi Q3 jag har nu har betydligt mindre felmarginal på visad hastighet på GPS kontra mätaren. Vid 84 på mätaren visar GPS:en 80. Vid 114 på mätaren visar GPS:en 110.

Hade en Passat tidigare och där diffade det mer, 88 på mätaren och 119 på mätaren vid respektive hastighet.

Sen är det ändå så att vänsterfilen tenderar att vara det långsammare valet och lite mer ryckig, på grund av av- och påfarter.
Citera
2015-08-19, 16:27
Bannlyst
Alla brudar som kör omkring topless o flinar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in