2015-08-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det är väl det som uppges ha hänt vid dubbelmordet i Linköping 2004: Kvinnan (BO2) upptäckte att GM knivskar ett barn (BO1).

Och åklagaren/journalisterna ser paralleller/beröringspunkter med just detta specifika fall.

P.S. Liknande tillvägagångssätt uppges ha skett vid dubbelmordet i Ljungsbro 2013: Kvinnan (BO2) upptäckte att GM misshandlade en 15-årig pojke (BO1) med järnrör.

Så visst finns det fall där BO upptäckt att GM misshandlat barn.

Skulle polisen ha hemlighållit det andra offret i detta fall?
Citera
2015-08-18, 18:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det är väl det som uppges ha hänt vid dubbelmordet i Linköping 2004: Kvinnan (BO2) upptäckte att GM knivskar ett barn (BO1).

Och åklagaren/journalisterna ser paralleller/beröringspunkter med just detta specifika fall.

P.S. Liknande tillvägagångssätt uppges ha skett vid dubbelmordet i Ljungsbro 2013: Kvinnan (BO2) upptäckte att GM misshandlade en 15-årig pojke (BO1) med järnrör.

Så visst finns det fall där BO upptäckt att GM misshandlat barn.

Och i det här fallet sprang det misshandlande barnet sin väg?

Du tror inte att polisen skulle ha hittat två offer här - precis som i linköpingsmorden och i Ljungsbro - ifall din tes skulle stämma? Ett dött, torterat djur, eller ytterligare en död människa?

Citera
2015-08-18, 18:52
Medlem
Kenny Kuks avatar
Hur är stämningen just nu i Upplands Väsby? Är folk ute i skogarna fortfarande fast allt tyder på att det inte fanns någon relation mellan GM och BO?
Citera
2015-08-18, 18:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
En person i 40-årsåldern som skriver "Farsan tänkte det.... morsan tänkte det....?

Hm, men ok. Om vi vet med säkerhet att personen som skrev fb-inlägget och togs in till förhör är i 40-årsåldern, så blir profilen något mer åt person (gissningsvis en man) i yngre medelåldern, ensamstående, som ger intryck av att vilja spela litet tuff, har hamnat litet utanför det vanliga sociala spelet i samhället, gärna vill använda litet smågangsterjargong etc.

Även detta kan då ge en fingervisning om vilken personlighetskategori som polisen tar in till förhör.

Då kan de söka personer i närområdet som tidigare begått "lindriga brott" såsom småstölder, bilinbrott, djurplågeri (ev. egen hund som ibland rapporterats fara illa), kanske smärre droginnehav e.t.c.

Men du måste väl förstå att polisen tar in ett mycket stort antal människor till förhör vid ett sånt här fall, och att de självklart tar in de som rört sig i området under aktuell tid, OAVSETT hur gamla de är, hur deras jargong är, hur tuffa vill spela, osv. De tar så klart in vem som helst som kan tänkas ha gjort iakttagelser som är lite extra intressanta.

Om du är intresserad av att göra en gärningsmannaprofil så får du nog ändra på ditt tillvägagångssätt. För det blir svårt för dig om du ska ha alla, kanske snart 100-tals som blivit förhörda i fallet, som underlag. Vilket du borde i så fall ha utifrån hur du resonerar just nu.
Senast redigerad av Netherworld 2015-08-18 kl. 19:24.
Citera
2015-08-18, 18:53
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Skulle polisen ha hemlighållit det andra offret i detta fall?

Se tidigare inlägg kl. 16.46.
Citera
2015-08-18, 19:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Se tidigare inlägg kl. 16.46.

Okej, det skulle ju kunna innebära att GM:s DNA kommer från ett andra offer istället. Då kan det bli klurigt för polisen att lösa det här.

Du tror inte att en GM med den hetlevrade gärningsmannaprofilen skulle ha hunnit ta död på sitt barn, maka, make, innan I*a?
Citera
2015-08-18, 19:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Okej, det skulle ju kunna innebära att GM:s DNA kommer från ett andra offer istället. Då kan det bli klurigt för polisen att lösa det här.

Du tror inte att en GM med den hetlevrade gärningsmannaprofilen skulle ha hunnit ta död på sitt barn, maka, make, innan I*a?

Nej, det tror jag inte . Hade GM varit så hetlevrad hade vi nog redan fått höra om det.

Jag tror att, baserat på de "kryptiska" uttalanden som åklagaren har gjort, i kombination med polisens förhållandvisa tystnad, att GM inte hade planerat att mörda henne. Någon (för oss ännu okänd) situation uppstod där i motionsspåret eller på fyndplatsen, eskalerade och utmynnade i att GM mördade henne (dråp).

Utifrån några särskilda (för oss ännu okända) fynd på brottsplatsen har man kunnat bilda sig en uppfattning om något som pekar i riktning mot en speciell sorts gärningsman, en profil.

Jag tror ej på sexualbrott eller något "sadistiskt" motiv. I så fall hade polisen gått ut med mycket starkare varningar, det ligger i deras samhällsansvar.

Jag har dock full respekt för alla som har andra teorier. Det är väl det som diskussionsforum är till för, eller hur?

Det allra viktigaste är att polisen hittar GM.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-08-18 kl. 19:45.
Citera
2015-08-18, 19:41
Medlem
Om vi blir lite lösningsorienterade nu då.

Istället för att alla ska leka rättsskipare och skit så varför får ingen tag på den här jävelns DNA och går ner till polishuset och säger lite under bordet att "jag kommer nu att ge dig ett falskt DNA och säga att det är mitt för att jag vill erkänna, kika det och stämmer det så kan jag säga precis vem som gjorde skiten".

Det kan inte vara omöjligt. Och någon jävla snut borde vara bussig nog att säga att oj hoppsan jag gjorde fel så det är överspelat.

Även om det inte räcker som bevisning borde det väl åtminstone ge en grund för snuten att ta DNA bevis på den här killen som vi alla verkar vara säkra på har gjort dådet?
Citera
2015-08-18, 19:53
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Själsten
Om vi blir lite lösningsorienterade nu då.

Istället för att alla ska leka rättsskipare och skit så varför får ingen tag på den här jävelns DNA och går ner till polishuset och säger lite under bordet att "jag kommer nu att ge dig ett falskt DNA och säga att det är mitt för att jag vill erkänna, kika det och stämmer det så kan jag säga precis vem som gjorde skiten".

Det kan inte vara omöjligt. Och någon jävla snut borde vara bussig nog att säga att oj hoppsan jag gjorde fel så det är överspelat.

Även om det inte räcker som bevisning borde det väl åtminstone ge en grund för snuten att ta DNA bevis på den här killen som vi alla verkar vara säkra på har gjort dådet?

Lägger mig ned och blottar strupen här; Vad menar du? Fattar inte ett skvatt..
Citera
2015-08-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Lägger mig ned och blottar strupen här; Vad menar du? Fattar inte ett skvatt..

Du blottar inte strupen. Är nog mer jag som gör det då jag inte läste igenom 300 sidor utan hoppade lite, dödssynden här på FB .

Nej men flashback hinner igenom cirkus 6 månaders polisarbete på en lunchrast. Det är inte skitsnack. Vi har fortfarande pressansvariga som säger "vi misstänker brott" och "vi misstänker att det har använts ett tillhygge" när 3 personer blir nedstuckna på gatan. Och "jag vill inte titulera det som gruppvåldtäkt" när en grupp människor våldtar någon. Ett par sidor bak så hittade FB den här aog snubben som gillade små tjejer och följde Rhianna och brottsoffret om jag förstod det rätt. Fanns mer som verkade skumt.

Jag gillar inte att riktigt grävjobb blandas med dom här pojkarna på 16 som vill återleva kickass filmen, men jag tror att informationen som grävs fram borde användas till lite produktivitet. Känns sjukt att medier bara kan ge en en liten del medans 45 minuter efter någon hörs i tingsrätten finns bilder, livshistoria och facebook-länkar på flashback.

För att inte BARA gå offtopic. Är det någon som hör av sig till polisen med alla dom här grunderna så polisen i alla fall har en chans att ringa upp snubben och be han komma ner och gnugga kuken mot en pinne eller hur man nu lämnar DNA nu för tiden?
Citera
2015-08-18, 20:07
Medlem
En joggare ser en vuxen person misshandla ett barn i skogen, alternativt plågar igelkottar.... kom igen strunta i att kommentera och fortsätt diskussionen om brottet. Tacksamt!
Citera
2015-08-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Själsten
Du blottar inte strupen. Är nog mer jag som gör det då jag inte läste igenom 300 sidor utan hoppade lite, dödssynden här på FB .

Nej men flashback hinner igenom cirkus 6 månaders polisarbete på en lunchrast. Det är inte skitsnack. Vi har fortfarande pressansvariga som säger "vi misstänker brott" och "vi misstänker att det har använts ett tillhygge" när 3 personer blir nedstuckna på gatan. Och "jag vill inte titulera det som gruppvåldtäkt" när en grupp människor våldtar någon. Ett par sidor bak så hittade FB den här aog snubben som gillade små tjejer och följde Rhianna och brottsoffret om jag förstod det rätt. Fanns mer som verkade skumt.

Jag gillar inte att riktigt grävjobb blandas med dom här pojkarna på 16 som vill återleva kickass filmen, men jag tror att informationen som grävs fram borde användas till lite produktivitet. Känns sjukt att medier bara kan ge en en liten del medans 45 minuter efter någon hörs i tingsrätten finns bilder, livshistoria och facebook-länkar på flashback.

För att inte BARA gå offtopic. Är det någon som hör av sig till polisen med alla dom här grunderna så polisen i alla fall har en chans att ringa upp snubben och be han komma ner och gnugga kuken mot en pinne eller hur man nu lämnar DNA nu för tiden?

Sambandet är inte starkt, förmodligen är han helt oskyldig stackarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in