Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Om vi antar att ditt sätt att mäta traffickingfrekvens på är det korrekta (det finns uppenbarligen flera sätt och beroende på vilket man väljer kommer man fram till olika svar, men låt gå för det den här gången):
Varför är det för dig självklart att trafficking är vanligare i Australien än Nya Zeeland men konstigt att det är vanligare i Tyskland än i Sverige?
Que? var har jag sagt att jag tycker det är konstigt att Tyskland har mer sextraffickingoffer?
what??
här är lite av mina påståenden i saken.
1. Vi bör fokusera på de mest utsatta grupperna inom prostitutionen då vi tänker kring regelverk.
prostituion i sig är extremt komplext, och regelverken klumpiga verktyg. men är alltid den svagaste länken som behöver stöd av lagar mest. Alltså är det ingen större poäng sitta och ta hänsyn till Stina 22 glad högskolestudent som tar betalt av Lasse 40 byrådirektör för sex 2 gr i veckan så hon har råd med lite lyx i tillvaron. Inte henne vi är ute efter att hjälpa. Hon klarar sig och är oftast inget offer alls.
2. Sexköpslagen flyttar över stigmat, fokuset kring sexhandel på torsken och hallicken och tar bort den från sexsäljarna. Vilket är bra, eftersom dessa nästan helt gått fria innan och dessa också är efterfrågan i saken alltså själva fundamentet som allt vilar på.
3. Sexköpslagen tar bort efterfrågan hos en stor grupp män som under lagen inte kommer "testa".
4. Sexköpslagen verkar också efter tillgänglig statistik/ forskning minskat sextrafficking och gatuprostitution i Sverige jämfört med andra liknande länder. (och nej jag räknar inte Tyskland som liknande land.)
5. Tyskland, Holland m.fl länder som har legalisead marknad, verkar på samma sätt enligt tillgänglig statistik ha fått en större sexmarknad i stort efter än innan samt fler eller samma antal sextraffickinoffer.
Idén om att legaliseringen skulle minska dessa grupper pga lättare poliskontroller, öppna marknader,
mer insyn etc etc verkar alltså inte stämma.
Där lite av vad jag tycker i saken.
Sen har jag även ett djupare resonemang i saken som rör ex. manlig sexualitet och sökarljus på den i förhållande till våld och just sexköp. ( feministiskt värre) som jag kört lite i början av mitt inhopp i denna tråd. Dessa saker som mer rör psykologi och sociala normer är ännu viktigare.
ergo tycker jag inte alls det är konstigt att Tyskland har en avsevärt större marknad för sexhandel av alla de former än Sverige.