2015-08-16, 17:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kikade in mellan husen på den där gården och vad har det varit där? Såg slitet ut, mer som sommarställe. Har det varit nåt företag där?

Det är AJs son GJs företag, detta företag:

http://www.merinfo.se/foretag/THV-Global-AB-5565649836/2k1n6wc-fp8k

THV Globa* AB (*=l)
HÅKAN JONSGÅRDEN, GUM
531 95 KÄLLBY

Bolagsbeskrivning

Bolaget skall bedriva handel med livsmedel, handel med rostfria tankar, konsultverksamhet inom livsmedelsförsäljning och livs- medelsproduktion samt uthyrning av restauranglokal, ävensom idka därmed förenlig verksamhet.

Undrar vad det är för restauranglokal han hyr ut ?
2015-08-16, 18:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jo, jag gjorde den reflektionen också. Skulle det finnas såna frågetecken är det givetvis inte bra för åklagaren. Inte för att det skulle motsäga den häktades inblandning (den logiska förklaringen till att man tiger i ett sånt här läge är att man är så djupt involverad i skeendet att man inte har något att tjäna på att säga sanningen och gola ner andra), utan för att det kan öka svårigheten att leda i bevis att det inte kan ha varit någon annan som begick själva mordet.

Innan fantasin rusar iväg för långt bör man dock komma ihåg att en involvering i någon större, kriminell verksamhet borde generera spår och avtryck som borde leda till andra personer för polisen att intressera sig för. Om inte för mordet, så för annan olaglig verksamhet. Mobilkontakter, SMS, hur folk har rört sig, ekonomiska transaktioner på litauerns konton. Oförklarliga mängder kontanter eller värdeföremål. Vi kan ju lugnt utgå från att litauerns göranden och låtanden både en tid före och efter mordet är minutiöst kartlagda av polisen så långt det låtit sig göras, det var om inte annat något vi lärde oss av Vatchareeyamordet, eller hur? Men det har i varje fall inte ännu lett till några ytterligare häktningar eller ens anhållanden.

Man golar inte ner någon i brottssammanhang, det är som sagt en oskriven lag. Och är han själv oskyldig till själva mordet så kan han ändå, som du säger, vara djupt delaktig i soppan. Uttalandet från NB´s försvarare om att han tyckte sig se en viss ljusning på sistone skulle, om man spekulerar vidare, kunna tyda på att han har delgett åklagaren vissa uppgifter av brottslig karaktär. Utan att för den skull medge egen involvering i mordet på flickan.
Som du påpekar talar ekonomiska transaktioner och ev värdeföremål i bostaden sitt tydliga språk ifall han har kriminella i bekantskapskretsen. Det är också av betydelse vilken roll han själv skulle ha haft i sammanhanget; alltså hur tjänster och gentjänster är uppgjorda.
2015-08-16, 18:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
THV Globa* AB (*=l)
HÅKAN JONSGÅRDEN, GUM
531 95 KÄLLBY
Bolagsbeskrivning
Bolaget skall bedriva handel med livsmedel, handel med rostfria tankar, konsultverksamhet inom livsmedelsförsäljning och livs- medelsproduktion samt uthyrning av restauranglokal, ävensom idka därmed förenlig verksamhet.

Han är väl i Spanien nu med verksamheten. Men dess innan månntro? Har du kikat in på gården? Det såg ju ut ett som lantställe bara, spartanskt. Ett par hus och en avdankad vit bil. Såvida jag inte hälsade på nån annan.
2015-08-16, 18:03
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

THV Globa* AB (*=l)
HÅKAN JONSGÅRDEN, GUM
531 95 KÄLLBY

Bolagsbeskrivning

Det var lokalen där caféet ligger idag. Det var en festlokal för 300 personer.
2015-08-16, 18:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det var lokalen där caféet ligger idag. Det var en festlokal för 300 personer.

Ja, så har jag fattat det och sen kanske tomt nåt år innan cafét. Vad är Håkan J-gården då?
2015-08-16, 18:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Han är väl i Spanien nu med verksamheten. Men dess innan månntro? Har du kikat in på gården? Det såg ju ut ett som lantställe bara, spartanskt. Ett par hus och en avdankad vit bil. Såvida jag inte hälsade på nån annan.
Han är skriven i Spanien, men har enligt folkbokföringen en välkänd postadress: Gum Håkan Jonsgården, 53195 Källby.
2015-08-16, 18:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han är skriven i Spanien, men har enligt folkbokföringen en välkänd postadress: Gum Håkan Jonsgården, 53195 Källby.

Japp, men jag undrar om det bara är ett slags lantställe i deras ägor eller har det varit till nåt annat ändamål?
2015-08-16, 18:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Japp, men jag undrar om det bara är ett slags lantställe i deras ägor eller har det varit till nåt annat ändamål?
Det kan fortfarande vara bara ett slags lantställe, och utgöra sommarbostad för honom och hans barn.
2015-08-16, 18:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Vid sträcka 3 så är det en ganska hög mittsträng så där skulle jag inte rekommendera att köra allt för fort . Längst öster ut på sträcka 3 ut mot landsvägen sitter också en skylt om att vägen bara får användas av fordon med tillstånd . Bäst väg är det nog i så fall på sträcka 2 där det är åkrar på båda sidor om vägen . Vägen är bitvis ganska gropig också särskilt där det är mycket träd och buskar kring vägen .

Den här tråden är väl ingen bilskola? Många skulle förmodligen rekommendera att inte mörda, trots det mördas folk. Att trotsa en förbudsskylt är nog inget större problem för en mördare.

Vad vill du ha sagt med din rekommendation, ska vi dra slutsatsen att mördaren inte körde relativt fort på grusvägen, vart vill du komma?
2015-08-16, 18:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den här tråden är väl ingen bilskola? Många skulle förmodligen rekommendera att inte mörda, trots det mördas folk. Att trotsa en förbudsskylt är nog inget större problem för en mördare.
Vad vill du ha sagt med din rekommendation, ska vi dra slutsatsen att mördaren inte körde relativt fort på grusvägen, vart vill du komma?

Nja, jag bad vederbörande kollade den specifika sträckan där de sågs komma i hög hastighet. Vägen är ett bra val, såg knappt ett hus när jag vandrade på den så långt det gick (dvs där nästan den omtalade grusvägen tar vid). Skylten däremot är ointressant - den är från andra hållet där den asfalterade vägen är och de sågs åka mot Martorp.
2015-08-16, 18:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan fortfarande vara bara ett slags lantställe, och utgöra sommarbostad för honom och hans barn.

Ja, det är mycket troligt. Jag tänkte om de gjort mellanlandning där. Sommarhus/lantställen behöver ses till med jämna mellanrum så MGM kanske var bekant med gården.
2015-08-16, 18:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nja, jag bad vederbörande kollade den specifika sträckan där de sågs komma i hög hastighet. Vägen är ett bra val, såg knappt ett hus när jag vandrade på den så långt det gick (dvs där nästan den omtalade grusvägen tar vid). Skylten däremot är ointressant - den är från andra hållet där den asfalterade vägen är och de sågs åka mot Martorp.

Vi vet väl inte om observationen gjordes ifrån ett hus, eller? Ganska ovidkommande att det finns få hus längs med vägen då en observation uppenbarligen har gjorts, hundrastare eller någon som letade efter en katt, inte osannolikt.

Och åter igen, hög fart är relativt, 50km/h kan upplevas som mycket hög fart på en dålig väg, och särskilt om vittnet stod intill vägen när bilarna passerade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in