2015-08-15, 23:26
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jävligt märkligt att man ännu inte fått fram mer i utredningen. Tycker det är löjligt tyst må jag säga.

Det är litet konstigt att polisen går ut till media och säger att de inte har något spår eller någon misstänkt gärningsman.

För om det verkligen ligger till så, då borde polisen vid det här laget gå ut offentligt med BO's namn och bild för att på så sätt få in fler tips.

Det kan ju faktiskt finnas något vittne som hajar till när de ser bilden eller hör namnet och komma på att de faktiskt har gjort en iakttagelse, eller hört någon prata, sett någon kommentar på sociala medier eller liknande.

En sak man lätt glömmer är t.ex. människor som av olika anledningar inte läser nyheter eller ser på tv. T.ex. invandrare som inte läser svenska tidningar eller liknande. Däremot kanske de reagerar när de ser ett foto på en ung kvinna på en löpsedel och känner igen henne om de gjorde någon iakttagelse i motionsspåret, på parkeringsplatsen eller någon annanstans.

Har polisen t.ex. satt upp lappar med BO's bild på lämpliga platser i anslutning till motionsspåret?

Det verkar nämligen som det är ovanligt (!) tyst just kring denna händelse.

Så antingen vet polisen mer än de gått ut med - eller så riskerar de att tiden rinner iväg så möjliga vittnen glömmer vad de sett (detaljminnet försämras relativt snabbt). Vi får hoppas på det förstnämnda alternativet.
Citera
2015-08-16, 00:34
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Dåså, kära norrortspolisen. Nu har det gått 1 vecka och 3 dar och det verkar som att ni inte har ett skit att gå på utan väntar på att få gripa i varje halmstrå ni kan få tag i. Det tog ju er cirka 3-4 dar för att komma på att det fanns övervakningskameror och begära ut det, så här är ett tips.

Börja förhöra eventuella personer som hon senast hade kontakt med och hennes närmsta för att få en klarare bild om det fanns någon hotbild mot henne, sedan tycker jag ni ska börja att kika på om hon hade skickat nån t.ex. "Snap" till nån som där fick reda på att hon ska ut i skogen och springa ensam. Det kan även vara så att hon har kommenterat någon bild på Instagram där en tjej skulle ut och springa och hon kommenterat att även hon ska ut och springa i Runby skogen och GM där fått reda på information.

Ni måste verkligen vara på tå nu och kartlägga hennes sista timmar i livet, för jag kan nästan sätta 100 på att du/ni sitter i ett kafferum nu med en kollega som sitter och kastar en boll i väggen och frågar din andra kollega om hen kommit på något angående fallet.

ASGARV
Är du på riktig? Tror du på fullt allvar att polisen inte redan hållit massor av förhör? Jag tror inte du liksom kan berätta för dem hur polisarbete utförs. Det man hört är att massor av förhör gjorts men vi vet inget om resultatet av detta mer än att just nu finns ingen anhållen. Bara för polisen inte gått ut till allmänheten och berättat varje gång de tar in nya till förhör så innebär det inte att det inte görs. Jag tycker det är sjukt kul att folk på fb helt seriöst tror att de skall berätta hur polisen skall arbeta?
Vad som är skumt i detta fallet är ju att vi inte får veta något. Men du måste förstå att sociala medier är en del i alla brottsutredningar nuförtiden så det finns polisen som helt arbetar med detta i varje enstaka fall.

Att det är så tyst som det är tycker jag tyder på att man nog vet mycket mer än vad vi tror så något kommer sannolikt att hända nästa vecka
Senast redigerad av Kellywoman 2015-08-16 kl. 00:35. Anledning: felstavat
Citera
2015-08-16, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det är litet konstigt att polisen går ut till media och säger att de inte har något spår eller någon misstänkt gärningsman.

För om det verkligen ligger till så, då borde polisen vid det här laget gå ut offentligt med BO's namn och bild för att på så sätt få in fler tips.

Det kan ju faktiskt finnas något vittne som hajar till när de ser bilden eller hör namnet och komma på att de faktiskt har gjort en iakttagelse, eller hört någon prata, sett någon kommentar på sociala medier eller liknande.

En sak man lätt glömmer är t.ex. människor som av olika anledningar inte läser nyheter eller ser på tv. T.ex. invandrare som inte läser svenska tidningar eller liknande. Däremot kanske de reagerar när de ser ett foto på en ung kvinna på en löpsedel och känner igen henne om de gjorde någon iakttagelse i motionsspåret, på parkeringsplatsen eller någon annanstans.

Har polisen t.ex. satt upp lappar med BO's bild på lämpliga platser i anslutning till motionsspåret?

Det verkar nämligen som det är ovanligt (!) tyst just kring denna händelse.

Så antingen vet polisen mer än de gått ut med - eller så riskerar de att tiden rinner iväg så möjliga vittnen glömmer vad de sett (detaljminnet försämras relativt snabbt). Vi får hoppas på det förstnämnda alternativet.

Håller med. Märkligt att man inte går med på bild på BO för att få in fler tips eller uppger det område hon bodde i. Kanske någon skum typ synts till utanför hennes bostad dagarna innan.

Tycker det är konstigt att man helt lägger locket på. Då får man hoppas att polisen har något att gå på nu när det ändå gått en tid.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2015-08-16 kl. 01:17.
Citera
2015-08-16, 05:55
Medlem
gärningsmannen kanske är en ny hagamannen, en helt van¨lig familjefar, som man kan möta var som helst.eller så är det han med cykleln som bor i solna,vad vet jag.det vet du
Citera
2015-08-16, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
gärningsmannen kanske är en ny hagamannen, en helt van¨lig familjefar, som man kan möta var som helst.eller så är det han med cykleln som bor i solna,vad vet jag.det vet du

Detta kan mycket väl ta år att lösa, eller tills nästa gång gärningsmannen begår liknande brott. Finns våldtäkter med liknande tillvägagångssätt, till exempel våldtäkten vid Rösjön där gärningsmannen åkte dit åtta år senare pga av en topsning vid ett helt annat brott.

Finns väl en sorts tidsaspekt att bejaka i detta och det är väl att de allra flesta våldtäkter av det här slaget sker just nu under vår/sommarmånaderna. Kanske han beger sig ut snart igen även då det inte är särskilt troligt då platsen för brottet verkar vara väl utvald och att han säkerligen har en väldigt god lokalkännedom om områdena kring Väsby och därför håller sig undan.
Polisen stod ju handfallna när Hagamannen härjade, han bevisade ju att om man bara beger sig rakt ut i skogen/stan och begår ett brott helt ostraffad så får polisen det oerhört svårt att lösa fallet, även fast han var berusad vid alla tillfällena.

Till de som tror att "hemmet" är den farligaste platsen att befinna sig på, så kan jag informera att av alla våldtäkter är 52% överfallsvåldtäkter där offret inte har någon anknytning till gärningsmannen och de sker oftast på sommaren. Anledningen till att "de flesta våldtäkter sker i hemmet" är att antalsräkningen när man för statistik över våldtäkter i Sverige går till på följande sätt: Om en kvinna kommer till polisen och säger att hennes man våldtagit henne 55 gånger, räknas det som 55 våldtäkter. I andra länder räknas det som en våldtäkt i statistiken. Detta har använts som ett politiskt slagträ i debatten om mäns våld mot kvinnor, missvisande säger jag då våldtäktsmannen inte oftast är en äkta make per definition. Man bör tyvärr vara observant om man beger sig ut som ensam kvinna i ett löpspår i augusti.

EDIT: 56 procent av fallen var gärningspersonen helt okänd för den som utsattes, och drygt en tredjedel av sexualbrotten (36 %) har inträffat på allmän plats. Uppklaringsprocenten vid våldtäkt är 20 procent. Våldtäktsstatistiken går uppåt och har inte sjunkit sen 2005. (https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html)
Senast redigerad av OroadSvensk 2015-08-16 kl. 09:19.
Citera
2015-08-16, 12:26
Medlem
InDrogoVeritass avatar
3123 inlägg och vi vet inte ett dugg mer än innan.
Eller har jag missförstått något?
Citera
2015-08-16, 13:07
Medlem
Harry_s avatar
finns det bild på BO ?
Citera
2015-08-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
finns det bild på BO ?
Hennes fb
Citera
2015-08-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InDrogoVeritas
3123 inlägg och vi vet inte ett dugg mer än innan.
Eller har jag missförstått något?
Nej, tyvärr.
Citera
2015-08-16, 14:12
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
ASGARV
Är du på riktig? Tror du på fullt allvar att polisen inte redan hållit massor av förhör? Jag tror inte du liksom kan berätta för dem hur polisarbete utförs. Det man hört är att massor av förhör gjorts men vi vet inget om resultatet av detta mer än att just nu finns ingen anhållen. Bara för polisen inte gått ut till allmänheten och berättat varje gång de tar in nya till förhör så innebär det inte att det inte görs. Jag tycker det är sjukt kul att folk på fb helt seriöst tror att de skall berätta hur polisen skall arbeta?
Vad som är skumt i detta fallet är ju att vi inte får veta något. Men du måste förstå att sociala medier är en del i alla brottsutredningar nuförtiden så det finns polisen som helt arbetar med detta i varje enstaka fall.

Att det är så tyst som det är tycker jag tyder på att man nog vet mycket mer än vad vi tror så något kommer sannolikt att hända nästa vecka

Nej det var mer ironi eftersom att det inte verkar som att de har kommit någonvart.
Citera
2015-08-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroadSvensk
Detta kan mycket väl ta år att lösa, eller tills nästa gång gärningsmannen begår liknande brott. Finns våldtäkter med liknande tillvägagångssätt, till exempel våldtäkten vid Rösjön där gärningsmannen åkte dit åtta år senare pga av en topsning vid ett helt annat brott.

Finns väl en sorts tidsaspekt att bejaka i detta och det är väl att de allra flesta våldtäkter av det här slaget sker just nu under vår/sommarmånaderna. Kanske han beger sig ut snart igen även då det inte är särskilt troligt då platsen för brottet verkar vara väl utvald och att han säkerligen har en väldigt god lokalkännedom om områdena kring Väsby och därför håller sig undan.
Polisen stod ju handfallna när Hagamannen härjade, han bevisade ju att om man bara beger sig rakt ut i skogen/stan och begår ett brott helt ostraffad så får polisen det oerhört svårt att lösa fallet, även fast han var berusad vid alla tillfällena.

Vi vet inte om det det fanns ett sexualmotiv i det här fallet. Det är lätt att anta att det var en våldtäkt som "gick snett", men samtidigt måste vi komma ihåg att vi inte har fått någon sådan info överhuvudtaget från polisen.
En beräknande våldtäktsman skulle lika gärna kunnat ha sökt offer senare under kvällen, med mindre risk att bli upptäckt.
Det är mycket möjligt att detta rörde sig om någon som helt enkelt mördade henne av någon för oss okänd anledning. Utan våldtäkt.
Citera
2015-08-16, 15:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Nej det var mer ironi eftersom att det inte verkar som att de har kommit någonvart.

Hur kommer det sig att du tror att polisen inte kommit någon vart? Inbillar du dig att polisen och åklagare ljuger när de påstår att de inlett en förundersökning? Eller kan det vara så att du är så pass idiotisk att du tror att alla som är inkopplade i utredningen struntar i att jobba med fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in