Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-15, 13:09
  #1
Medlem
Fashbacks avatar
Låt oss säga att jag tjänar så mycket pengar om dagen och alla pengar kommer in på mitt Payoneer konto. Jag tjänar alltså 90 000 kr i månaden och vill inte skatta bort hälften av min inkomst.

Eftersom alla pengar endast ligger på mitt Payoneer konto, kommer jag då undan att betala skatt? Jag kan gå till en bankomat och ta ut pengarna i kontanter så pengarna kommer aldrig att synas på mitt personliga Swedbank konto. Allt sker via Payoneer.
Citera
2015-08-15, 13:12
  #2
Medlem
Du lever i ett övervakningssamhälle vakna
Citera
2015-08-15, 13:15
  #3
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Du lever i ett övervakningssamhälle vakna

Håller de verkligen koll på Payoneer? I så fall hur då? Har Payoneer en databas som de glatt delar med staten där varje Payoneer konto som har en hög inkomst blir flaggad och staten blir underrättad?
__________________
Senast redigerad av Fashback 2015-08-15 kl. 13:17.
Citera
2015-08-15, 13:17
  #4
Medlem
Och du ska ta ut dom hur ?
Citera
2015-08-15, 13:17
  #5
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Och du ska ta ut dom hur ?

Bankomat. Och då ser banken det direkt, fan.
Citera
2015-08-15, 13:19
  #6
Medlem
Hysteria90s avatar
TS kan överföra till någon annan bank - till ett konto i Luxemburg, lite i taget. Du får senare plocka ut pengarna där. Det kommer gå.

Med tanke på din inkomst bör det inte vara något problem.
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2015-08-15 kl. 13:21.
Citera
2015-08-15, 13:20
  #7
Medlem
I sverige
Ja det kommer inte synas eller hur seb handelsbanken swedbank har infört ganska hårda regler nu
Citera
2015-08-15, 13:21
  #8
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
TS kan överföra till någon annan bank - till ett konto i Luxemburg, lite i taget. Du får senare plocka ut pengarna där. Det kommer gå.

Då måste jag åka ner till Luxemburg för att hämta ut kontanterna. Om jag registrerar ett företag och ett bankkonto i Luxemburg och skattar pengarna där. Kan jag då skicka exempelvis 500k från Luxemburg kontot till Swedbank? Pengarna är ju redan skattade.
Citera
2015-08-15, 13:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fashback
Låt oss säga att jag tjänar så mycket pengar om dagen och alla pengar kommer in på mitt Payoneer konto. Jag tjänar alltså 90 000 kr i månaden och vill inte skatta bort hälften av min inkomst.

Eftersom alla pengar endast ligger på mitt Payoneer konto, kommer jag då undan att betala skatt? Jag kan gå till en bankomat och ta ut pengarna i kontanter så pengarna kommer aldrig att synas på mitt personliga Swedbank konto. Allt sker via Payoneer.

Du är väl ganska transparent om nu SKV vet var de skall söka. Alltså kommer payonneer lämna ut uppgifter om dig om de får en förfrågan från SKV.
Men de söker inte direkt aktivt efter denna typen av konton och då på svenska medborgare.
Oftast åker man dit Därför att ett svenskt bolag har fått en revision och då när SKV ser att ett utlands konto har fått större utbetalningar, går de vidare och undersöker vem och varför pengar har satts in där.
Citera
2015-08-15, 13:29
  #10
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashback
Då måste jag åka ner till Luxemburg för att hämta ut kontanterna. Om jag registrerar ett företag och ett bankkonto i Luxemburg och skattar pengarna där. Kan jag då skicka exempelvis 500k från Luxemburg kontot till Swedbank? Pengarna är ju redan skattade.
Låter som en urdum idé.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaxan
Du är väl ganska transparent om nu SKV vet var de skall söka. Alltså kommer payonneer lämna ut uppgifter om dig om de får en förfrågan från SKV.
Men de söker inte direkt aktivt efter denna typen av konton och då på svenska medborgare.
Oftast åker man dit Därför att ett svenskt bolag har fått en revision och då när SKV ser att ett utlands konto har fått större utbetalningar, går de vidare och undersöker vem och varför pengar har satts in där.
Ja det här stämmer - PayPal har t.e.x. en gräns på 2600€ sedan måste man identifiera sig med personbevis och legitimation - annars blir kontot fryst.
Citera
2015-08-15, 13:30
  #11
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxan
Du är väl ganska transparent om nu SKV vet var de skall söka. Alltså kommer payonneer lämna ut uppgifter om dig om de får en förfrågan från SKV.
Men de söker inte direkt aktivt efter denna typen av konton och då på svenska medborgare.
Oftast åker man dit Därför att ett svenskt bolag har fått en revision och då när SKV ser att ett utlands konto har fått större utbetalningar, går de vidare och undersöker vem och varför pengar har satts in där.

Okej, jag förstår. Går det inte att tvätta pengarna genom att skatta dem i Luxemburg?

Om jag registrerar ett företag och ett bankkonto i Luxemburg och skattar pengarna där. Kan jag då skicka exempelvis 500k från Luxemburg kontot till Swedbank? Pengarna är ju redan skattade.
Citera
2015-08-15, 13:31
  #12
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Låter som en urdum idé.


Ja det här stämmer - PayPal har t.e.x. en gräns på 2600€ sedan måste man identifiera sig med personbevis och legitimation - annars blir kontot fryst.

Jag kan säga att min verksamhet har ingenting med Sverige att göra, inte med Luxemburg heller, men jag måste väl få skatta min inkomst i Luxemburg och sedan skicka över pengarna till mitt svenska bankkonto?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback