Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-04, 23:28
  #1465
Medlem
steffeehs avatar
Thanks, då är dom avbockade

Nån som vet nåt om de 2 resterande?
Citera
2015-08-05, 09:06
  #1466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yenoM
Tack för svar, men om man bortser från min felskrivning.. Måste man genomföra ett extra bokslut vid förändrad ägarstruktur av aktiebolaget?

Alltså, inte bokföra själva försäljningen, utan genomföra ett extra heltäckande bokslut på grund av att ägarstrukturen har förändrats?

Mej, men samma hänvisning som tidigare svar. Att ägarbilden förändras påverkar inte bolagets bokföring, därför behöver bolaget inte upprätta något nytt bokslut. Om ägarbilden ändras till mer än 50% brukar dock en ny ägare begära att ett periodbokslut upprättas så att man med säkerhet vet bolagets ställning vid tillträdesdagen, eftersom ställningen oftast påverkar köpeskillingen.
Citera
2015-08-06, 16:30
  #1467
Medlem
grommbos avatar
Behöver hjälp omgående gällande en fråga om periodisering!

"Beträffande banklånet på 460 000, betalar företaget ränta och amortering var tredje månad; den siste feb, maj, aug respektive nov. Lånevillkoret är amorteringstid 10 år och räntesats 4%.

Ingen aning hur uträckningen skall se ut samt vilka konton som skall krediteras respektive debiteras.
Citera
2015-08-07, 12:50
  #1468
Medlem
steffeehs avatar
Eftersom min tråd blev flyttad hit blev de nog ingen notification om en ny post... så ja testar igen


Vilka konton?

1. Jag har gjort en gemensam produkt med ett annat varumärke, vi splittar 50/50 på försäljningen - jag mottar min andel för månadens försäljning på en butik som de andra varumärket haft hand om. Vilket konto (inkomstkonto)?

2. Jag har gjort en gemensam produkt med ett annat varumärke, vi splittar 50/50 på försäljningen - jag betalar de andra varumärkets andel för månadens försäljning på en butik som jag har haft hand om.
Vilket konto (utgiftskonto)?
Citera
2015-08-09, 19:30
  #1469
Medlem
Är det någon som är vass på grundläggande externredovisning (avskrivningar, ABC och ekvivalentmetoden)? Har en gammal tentamen jag inte kan lösa ut, har fastnat helt (har alltså bara frågorna).

Erbjuder en fullvärdig slant för lite hjälp över swish eller dylikt. PMa!
Citera
2015-08-11, 17:59
  #1470
Medlem
steffeehs avatar
Behöver verkligen få veta vilka konton jag ska använda så snart som möjligt
Citera
2015-08-11, 19:39
  #1471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Behöver verkligen få veta vilka konton jag ska använda så snart som möjligt

Lägg upp 2 nya konton ett intäkts- och ett kostnadskonto.
Citera
2015-08-11, 22:50
  #1472
Medlem
steffeehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Lägg upp 2 nya konton ett intäkts- och ett kostnadskonto.

Men borde inte sådana konton redan finnas? Såna här transaktioner borde ju hända såpass ofta i affärsvärlden att dom får egna konton i kontoplanen?
Citera
2015-08-13, 08:53
  #1473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Men borde inte sådana konton redan finnas? Såna här transaktioner borde ju hända såpass ofta i affärsvärlden att dom får egna konton i kontoplanen?

Använd 3011 och 4010 då. De konton finns.
Egentligen krävs bara 4 konton för att bokföra. Tillgångar, skulder, intäkter och kostnader. Allt annat är för att läser av rapporten (du i första hand) ska få en bättre överblick av verksamheten.
Citera
2015-08-14, 14:34
  #1474
Medlem
steffeehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Använd 3011 och 4010 då. De konton finns.
Egentligen krävs bara 4 konton för att bokföra. Tillgångar, skulder, intäkter och kostnader. Allt annat är för att läser av rapporten (du i första hand) ska få en bättre överblick av verksamheten.

Vad kallas dessa konton? Hittar inte dom i BAS kontoplanerna, men säg bara namnen så lägger jag in dom i bokföringsprogrammet
Citera
2015-08-14, 14:49
  #1475
Medlem
steffeehs avatar
Oh wait de är ju dom kontorna...

Däremot så hittade jag konto 3920 - Provisionsintäkter. licensintäkter och royalties.... detta stämmer väl rätt bra för pengarna jag får från den andres försäljning?

Likaså hittade jag konto 6910 - Licensavgifter och royalties - detta stämemr väl bra överens med pengarna jag betalar ut till den andre för min egen försäljning?
Citera
2015-08-16, 10:32
  #1476
Medlem
Sujoks avatar
Milersättning i tjänst, ska det tas upp i arbetsgivaredeklarationen? Är ensam ägare i ett AB också enda anställde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback