• 1
  • 2
2015-08-09, 17:07
Medlem
Pattayaruless avatar
Hejsan.
Jag har ett litet problem med hur jag ska räkna.
Nu till veckan kommer jag ha ett lån på sammanlagt 217.000 kr.
Räntan kommer ligga på 5.5%.
Problemet är att vi är två på det lånet, min del är på 94.000 och mitt ex är på 123.000 dvs resten.
Jag gissar på att första betalningen kommer ligga på ca 3.8000 kr.
Hur ska jag räkna för att veta hur stor del hon ska betala för?
Och sen i fortsättningen när lånet kommer minska?
Snälla nån som kan förklara på ett enkelt sätt hur man räknar ut det här, gärna nån formel som jag kan använda varje månad.
Citera
2015-08-09, 17:19
Medlem
Din andel av lånet är 94 000 / 217 000 vilket avrundat blir ca 0,433 eller 43,3%
Hennes andel av lånet är 123 000 / 217 000 vilket avrundat blir ca 0,567 eller 56,7%
Ju fler decimaler som ni använder desto exaktare blir det.

Hennes andel av betalningen blir 0,567 * beloppet som ni ska betala varje månad.
Citera
2015-08-09, 17:32
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Din andel av lånet är 94 000 / 217 000 vilket avrundat blir ca 0,433 eller 43,3%
Hennes andel av lånet är 123 000 / 217 000 vilket avrundat blir ca 0,567 eller 56,7%

Hennes andel av betalningen blir 0,567 * beloppet som ni ska betala varje månad.
Jag håller fullständigt med med under förutsättning att 'nyttan av lånet' samtidigt är lika proportionell (om detta inte är 'bortavtalat').
Citera
2015-08-09, 17:35
Medlem
Pattayaruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg

Tackar för det.
Så när inbetalningsavin kommer så ska jag räkna ut 43.3 % på beloppet.
Nu ska jag bara se till att vi får jämna tusen att räkna på, men tack återigen.
Citera
2015-08-09, 17:37
Medlem
Pattayaruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Jag håller fullständigt med med under förutsättning att 'nyttan av lånet' samtidigt är lika proportionell (om detta inte är 'bortavtalat').

Kan du förklara vad du menar?
Vadå " nyttan av lånet" ?
Citera
2015-08-09, 17:47
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattayarules
Kan du förklara vad du menar?
Vadå " nyttan av lånet" ?
Du skrev "mitt ex" så...

Köper du en bil för pengarna som denne aldrig (mer) ser eller känner någon nytta av så är det kanske inte rätt att denne står för räntan.

Men, men, det var bara en (kanske osedvanligt korkad) tanke.
Citera
2015-08-09, 17:49
Medlem
Dabbans avatar
Detta är ju väldigt fördelaktigt och det tycker jag absolut ni borde köra på!
Citera
2015-08-09, 17:57
Medlem
Pattayaruless avatar
Citat:
Du skrev "mitt ex" så...

Köper du en bil för pengarna som denne aldrig (mer) ser eller känner någon nytta av så är det kanske inte rätt att denne står för räntan.

Men, men, det var bara en (kanske osedvanligt korkad) tanke.

Visst, jag kan förklara.
Hon har konsumerat dessa pengar, jag har konsumerat mina pengar.
Dvs hon har haft sitt roliga med dessa pengar, jag har inte haft minsta glädje av detta.
Men jag har lovat att hjälpa henne, det betyder att jag kommer slå ihop lånen och tyvärr så kommer då räntan höjas.
Dvs, det är jag som kommer förlora på det här, men eftersom jag lovat så...
Citera
2015-08-09, 18:25
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattayarules
Visst, jag kan förklara.
Hon har konsumerat dessa pengar, jag har konsumerat mina pengar.
Dvs hon har haft sitt roliga med dessa pengar, jag har inte haft minsta glädje av detta.
Men jag har lovat att hjälpa henne, det betyder att jag kommer slå ihop lånen och tyvärr så kommer då räntan höjas.
Dvs, det är jag som kommer förlora på det här, men eftersom jag lovat så...
Ok, det finns många sätt att smålura partners på men ni verkar vara medvetna.

BTW, du tar inte bara på dig lite mer ränteutgifter på din skuld utan även processen att 'driva in' hennes del av räntan och skuld, om jag förstått denna deal.

Jag har (long time ago) varit där själv (ungefär samma nivå) och det, för att vara fåordig, var en kul resa inte.
Efter 20% ner gick jag in 'all in cash' och 'avskrev' kontaktytan.

Jag tror det var en av dom finaste stunderna jag haft hittills i mitt liv
Citera
2015-08-09, 18:43
Medlem
Pattayaruless avatar
Citat:
Ok, det finns många sätt att smålura partners på men ni verkar vara medvetna.

BTW, du tar inte bara på dig lite mer ränteutgifter på din skuld utan även processen att 'driva in' hennes del av räntan och skuld, om jag förstått denna deal.

Jag har (long time ago) varit där själv (ungefär samma nivå) och det, för att vara fåordig, var en kul resa inte.
Efter 20% ner gick jag in 'all in cash' och 'avskrev' kontaktytan.

Jag tror det var en av dom finaste stunderna jag haft hittills i mitt liv

Jag vet att jag måste " driva" in dessa pengar.
Jag vet att det är jag som är losern i det här, men hon behöver verkligen denna hjälp från mig.
Jag får hoppas att hon sköter betalningarna till mig.
Om hon skulle skita i det så har jag råd att betala hela månadskostnaden men självfallet skulle det vara surt, speciellt med tanke på att jag har rejäla kostnader på gång i den närmaste framtiden.
Men tack för input.
Citera
2015-08-09, 18:49
Medlem
Vad vinner du på att vara såpass snäll ? har du en förhoppning att vinna tillbaka henne? har hon inga föräldrar som kan hjälpa henne eller åtminstone kanske lova dig att dom hjälper dig om hon strular?

man ska va jävligt försiktig bara... man vinner ingenting på att vara snäll längre... tyvärr...
Citera
2015-08-09, 18:59
Medlem
Pattayaruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
Vad vinner du på att vara såpass snäll ? har du en förhoppning att vinna tillbaka henne? har hon inga föräldrar som kan hjälpa henne eller åtminstone kanske lova dig att dom hjälper dig om hon strular?

man ska va jävligt försiktig bara... man vinner ingenting på att vara snäll längre... tyvärr...

Jag har inga förhoppningar att " vinna henne tillbaka "
Jag har en ny tjej
Blanda in föräldrar???
Jag vet inte hur gammal du är men jag är vuxen, likaså mitt ex.
Vare sig hon eller jag blandar in föräldrar i det här.
Förrästen helt omöjligt även fast vi skulle vilja, p.g.a. av dom är avlidna/ urfattiga.
Nåväl, jag tänker mig inte vinna nånting på det här, jag vet att jag förlorar på det här men hon behöver verkligen hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in