Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag är medlem och därmed även delägare i SKB och har ett bosparande där som indirekt används till att finansiera SKB:s bostäder.
Du påverkas inte alls av mitt medlemskap där och jag tar inte upp din köplats i den allmänna kön.
Vill du bli medlem i SKB är det bara att ställa dig i kön och börja bospara. Nyproduktion är lättast att få tag i och har du tur behöver du inte ens köa i kommande projekt, bara du har råd att hosta till insatsen vill säga.
Det är en ren slump att det blev så, men som sagt jag bor inte i SKB. Det är mycket dyrare än det boende jag har nu.
"Att hyra lägenhet
När du får en lägenhet hos SKB och ska skriva kontrakt måste du komplettera bosparandet upp till 20.000 kr samt betala en upplåtelseinsats. Bosparandet får tillgodoräknas vid betalning av upplåtelseinsatsen.
Upplåtelseinsatsen i det äldre beståndet, byggt före år 2000, är 540 kr/kvm lägenhetsyta. Bosparandet på 20 000 kr ingår. För lägenheter som produceras/förvärvas från och med år 2000 kan insatsen uppgå till högst 10 procent av det aktuella projektets produktionskostnad.
Upplåtelseinsatserna justeras årligen genom koppling till konsumentprisindex. När du flyttar från SKB får du tillbaka upplåtelseinsatsen."
Du eller kanske dina föräldrar betalar en ynka årlig avgift och den insats du måste
betala återskänks om/när du lämnar föreningen. Kan det bli mycket bättre ?
"Antalet medlemmar var 84 544 vid årsskiftet 2014/2015. Sedan slutet av 1970-talet har medlemsantalet ökat med drygt 70 000. Under motsvarande period har antalet nyproducerade lägenheter ökat med knappt 3 000. De senaste åren har i genomsnitt drygt 1 000 lägenheter per år blivit lediga för uthyrning.
Kötider idag
Kötiderna för lediga lägenheter påverkas av läge, hyra, storlek och standard.
Kötiderna är för närvarande:
Stockholms innerstad från 25 år
Inre ytterstaden från 25 år
Yttre ytterstaden från 20 år"
Mannen som är emot alla köer står alltså själv, av födsel och ohejdad vana,
i kö sedan några tiotals år och tjänar samtidigt pengar på att hans egna, av
andra subventionerade boende, ökar dramatiskt i värde.
Men, med tanke på de 84.544 i kö, vore det inte bättre om man sålde av lite
av beståndet till de som bor där just nu, så att man kan bygga för de som inte
är inne på marknaden ? Ungefär som politikerna i Stockholms stad tidigare gjorde
med allmännyttan. Och så skall det förstås vara rejäl rabatt på priserna ...