2015-08-08, 21:33
Medlem
Polisen måste ju rimligen kolla upp sexåterfallsförbrytare som Arto i Väsby med omnejd och så pass kunniga är de nog att så också sker. ¨Det är väldigt tyst nu, så mycket förhörs nu förmodligen och avskrivs och avskrivs inte får vi hoppas.....
Citera
2015-08-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är svårt att utreda sannolikheten. Jag har tyvärr inga uppgifter om hur ofta det är att tidigare våldtäktsmän senare begår mord. Men ska det jämföras med random ostraffad boende så är det sannolikt så.

Men om man istället jämför med kända våldsbrottslingar i säg, stockholmsområdet, som utfört mord, eller nära inpå, så kanske de två ligger närmare varandra sannolikhetsmässigt.

Det som är värt att påpeka är att våldtäkter sker ju på många olika sett. En del är våldsamma, en del är verbalt hotfulla, men inget fysiskt våld förekommer. Då jag inte sett några domar eller läst några FUP ännu rörande Arto, så kan jag inte än uttala mig om i vilken kategori han rör sig i. Det lilla som Liza1979 återgett från domen -94 nämner inget våld. Men å andra sidan så finns det en aftonbladet-artikel som nämner att Arjo har aggressionsproblem.
Sen citerade jag en liten del av domen, den biten som du påstod att jag färgat med mina egna ord.
Ge upp med dina pinsamma försök till att sätta dit mig.
Citera
2015-08-08, 21:34
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag noterar att händelsen nu är helt försvunnen från samtliga dominerande media (kollade Aftonbladet, Expressen och Metro). Finns inget.

Ganska läskigt när ett mord på ljusan dag av en joggande söt svensk tjej är "inget" efter bara några dagar i media.

Det kommer nog inte så mycket mer nytt nu förrän de har fått tag i honom, alternativt erkänner att de inte komemr att hitta honom. Detta får betraktas som ganska normalt.

Desto mer kommer att skrivas efteråt, när polisen givit sitt besked.
Citera
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Jag noterar att händelsen nu är helt försvunnen från samtliga dominerande media (kollade Aftonbladet, Expressen och Metro). Finns inget.

Ganska läskigt när ett mord på ljusan dag av en joggande söt svensk tjej är "inget" efter bara några dagar i media.
Det är för att polisen inte har släppt någon information. Vilket kan betyda många olika saker.

Om det är något som blir tydligt här så är det att gemene svensk är väldigt kontrollerad av massmedia. Hade det fortsatt funnits rubriker om fallet så hade den här tråden fortfarande växt i rasande fart också. Folk bryr sig alltså inte på riktigt utan dansar bara efter vad som står i "bibeln" för dagen.
Citera
Medlem
Citat:

Ja, lite skumt är det, visst var det större massmedial uppmärksamhet när 17-åringen hittades? Det var väl förstasidesstoff i flera veckor känns det som....kanske är för mycket för massmedia med två flickmord på en sommar....
Citera
2015-08-08, 21:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doldtalang
Efter mordet på en 21-årig kvinna i Upplands Väsby och 17-åriga Lisa Holm har Nina Rung, 33, fått nog.
I ett starkt inlägg på Facebook skriver hon uppgivet om känslan av maktlöshet när kvinnor utsätts för våld.

http://www.expressen.se/nyheter/nina-rung-pa-polisen-det-gar-inte-langre/

Hon vet säkert mer om fallet än vad dom flesta här inne gör dessutom får man hoppas.

Vi ska nog inte ta för givet att hon har specifik information om denna utredning. Exempelvis så tolkar jag inte det som att hon fått vetskap om att gärningsmannen är en man från utredningen, utan mer att hon uttalar sig utifrån vad som är någorlunda rimligt att anta.
Citera
2015-08-08, 21:36
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Ja, lite skumt är det, visst var det större massmedial uppmärksamhet när 17-åringen hittades? Det var väl förstasidesstoff i flera veckor känns det som....kanske är för mycket för massmedia med två flickmord på en sommar....

Det kommer, det kommer. Oändliga diskussione om hur män skall stoppas från att våldta och mörda kommer. Ta du det lungt bara.

Men först ska polisen säga sitt.
Citera
2015-08-08, 21:37
Medlem
irishrages avatar
Är det någon som kan sammanställa twitterspåret som är det mest sannolika:

https://twitter.com/iduuj/status/538598472904351744
https://twitter.com/iduuj/status/536467098302963712
https://twitter.com/iduuj/status/532640223411593216
https://twitter.com/iduuj/status/532244292279209987
Citera
2015-08-08, 21:37
Medlem
Är det någon som vet om Rikskrim är inkopplade och borde de inte bli det snart om inget nytt framkommer? Ett överfallsmord på en ickekriminell person känns som något som borde föranleda hjälp av Rikskrim, eller har jag fel...?
Citera
2015-08-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tror ingenting än så länge. Det kan mycket väl vara en galen, för BO okänd GM, som drogpåverkad har mördat henne. Det kan vara en för BO okänd person som i ett psykotiskt tillstånd mördat henne. Det kan vara en för brottsoffret känd person, och att motivet till ett överfall kan finnas där. Detta, utan ett sexuellt motiv. Men det kan även ha varit en våldtäkt som gått över styr.

Det finns dock inga uppgifter på att BO har blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp. Det är tidigt in i utredningen ännu, så det kan vara vad som helst enligt vi som än så länge inte vet vad hon har blivit utsatt för.

Angående uppgifterna om att Arto är en återfallsförbrytare, så är det information jag först nu har. Dock så anser jag att ingen människa, oavsett vad den har gjort, har förbrukat sina mänskliga rättigheter. Sen kan man tycka vad man vill om vissa människor så klart. Arjo verkar enligt uppgifter vara en stor fara för kvinnor, och det är nog bra om kvinnor har koll på var han befinner sig.

Jag vill passa på att tacka för alla uppgifter angående denna Arto. Jag blir bara smått indignerad när personer hängs ut, och att det första gensvaret man får av det är att personen inte vill delge förstakällan till uthängningen. Framför allt med tillhörande orden "jag skriver vad jag vill". Jag antar att det är fallen då oskyldiga hängts ut på flashback och nästan fått sina liv förstörda, som gör att jag reagerar negativt i sådana här fall.

Angående Arto: Som återfallsförbrytare med sexuellt motiv så kan han vara aktuell om det är så att han också har aggressionsproblem. Att hans tidigare offer klarat sig någorlunda lindrigt undan kan enkelt uttryckt bero på att de inte gjorde kraftigt motstånd. Vilket kanske kan vara fruktansvärt att leva med som offer, med b.l.a. skam-och skuldkänslor inräknat i den problematiken. Men det sättet att reagera på kan ha räddat deras liv.

Jag bor i samma ort som han varit verksam i och även där det här mordet skett och min tanke gick ganska snabbt åt hans håll faktiskt utan att ens veta hur saker och ting gått till.
Han är en otroligt läskig människa på alla sätt och vis.
Jag är genuint glad över att personen flyttat härifrån och bara hälsar på här mellan varven.
Angående mänskliga rättigheter så anser jag att har man förstört en person så mycket som han gjort så har man avsagt sig dom rättigheterna, jag jämnför hans handlingar med asen som åker ner till Syrien för att kriga i IS namn.
Citera
2015-08-08, 21:44
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Sen citerade jag en liten del av domen, den biten som du påstod att jag färgat med mina egna ord.
Ge upp med dina pinsamma försök till att sätta dit mig.

Jag försöker inte sätta dit någon. Men du verkar ha en fallenhet för att ta mycket av det jag skriver personligt. Varför vet jag inte, och det kvittar varför. Jag har upprepade gånger försökt förklara min agenda. Om du vägrar eller inte vill, eller inte kan förstå den, vet jag inte. Jag tänker nog inte förpesta tråden mer med den iallafall.

Jag skriver endast utifrån det jag vet, precis som du antar jag. Jag har alltså inte fått någon information om att Arto i samband med våldtäkten -94 även misshandlade offret med fysiskt våld. Det betyder dock inte att han inte gjorde det. Förstår du vad jag menar?
Citera
2015-08-08, 21:44
Medlem
Nätverket "Springande Tjejer" anordnar en manifestation nu mot våld och rasism genom att springa i skogen... Samma jävla idioter som fyller landet med MENA, halva afrika och eu-tiggare. Give me a break...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in