2015-08-05, 15:32
Medlem
Hej. Jag har förstått att man kan välja olika nivåer/sätt att betala courtage. Hur vet jag vilket sätt som passar just mig?
Citera
2015-08-05, 16:40
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Hej. Jag har förstått att man kan välja olika nivåer/sätt att betala courtage. Hur vet jag vilket sätt som passar just mig?

Hej,

Vilken courtageklass som du bör välja beror på hur stora dina affärer är. Om du handlar för lite mindre summor så kanske Mini eller Small är lämpligt och om du handlar för lite större summor så kanske Medium eller Fast pris är lämpligast.

Vid affärer upp till 15 796 kr bör du välja Mini.
Vid affärer mellan 15 400 kr - 46 326 kr Small.
Vid affärer mellan 45 667 kr - 144 188 kr Medium.
Vid affärer från 142 754 kr Fast pris.

Du kan se vilken courtageklass som du har samt byta den på nedan länk:

https://www.avanza.se/mina-sidor/min-profil/min-profil/courtageklasser.html

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-05, 20:16
Medlem
Hejsan AvanzaBank!

Köpte igår mina första amerikanska aktier och valet föll på Apple!

Saken jag undrar över är hur fungerar det när jag ser hur mycket avkastning jag har fått, är den eventuella vinsten i dollar också inräknad i det jag ser på mitt konto eller måste man räkna fram det själv?

MVH
Robin
Citera
2015-08-06, 10:23
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaostic
Hejsan AvanzaBank!

Köpte igår mina första amerikanska aktier och valet föll på Apple!

Saken jag undrar över är hur fungerar det när jag ser hur mycket avkastning jag har fått, är den eventuella vinsten i dollar också inräknad i det jag ser på mitt konto eller måste man räkna fram det själv?

MVH
Robin

Hej!

Kul att du handlat dina första amerikanska aktier!

Ja, dollarvinsten är inräknad. Den valutakurs som du fick då du handlade aktierna står på din nota. Det kursen är alltså fast. Beroende på hur dollarkursen rör sig så kommer ditt innehav att påverkas av det. Marknadsvärdet kommer alltså att öka om dollarkursen går upp. Växelkursen uppdateras en gång per dygn och i samband med nattkörningen.

Återkom gärna om det är några fler funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-06, 13:04
Medlem
Spaders avatar
Det är bra att ni har sådan bra kontakt med era kunder samt att ni verkligen verkar överväga den feedback ni får. Jag tror helt klart att det är ett vinnande concept som får er att sticka ut som bank (ni är inte som andra banker som mer är intresserade utav att lura sina kunder).

Med det sagt, här kommer mer feedback

Jag brukar använda fondkollen.se för att hitta nya fonder när jag ska bredda mitt sparande.
Nu så kollade jag på amerikanska räntefonder (i USD), främst då korta och medellånga. Jag kom då till insikt att Avanza brister när det gäller utbudet på dessa.

Exempel:
Den enda medellånga obligationsfond (USD) ni erbjuder är SEB Korträntefond USD
Den enda korta penningmarknadsfond (USD) ni erbjuder är MS INVF US Dollar Liquidity A

Detta är väldigt trist då bägge dessa fonder är ganska kassa enligt fondkollen.se

Förslag på bättre medellånga obligationsfonder (USD):
BGF USD Short Duration Bond A2 USD
Franklin US Low Duration A MDis $

Förslag på bättre korta penningmarkinadsfonder (USD):
LO Funds - Short-Term Money Mkt (USD) IA
Pictet-Short-Term Money Market USD P
Pictet-Sovereign Short-Term MM USD P
Aberdeen Liquidity Fund (Lux) USD L1

Speciellt fonden från LO Funds har legat i topp 5 år i rad! Den skulle jag gärna vilja investera i om den fanns i erat utbud.
Citera
2015-08-06, 15:12
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Det är bra att ni har sådan bra kontakt med era kunder samt att ni verkligen verkar överväga den feedback ni får. Jag tror helt klart att det är ett vinnande concept som får er att sticka ut som bank (ni är inte som andra banker som mer är intresserade utav att lura sina kunder).

Med det sagt, här kommer mer feedback

Jag brukar använda fondkollen.se för att hitta nya fonder när jag ska bredda mitt sparande.
Nu så kollade jag på amerikanska räntefonder (i USD), främst då korta och medellånga. Jag kom då till insikt att Avanza brister när det gäller utbudet på dessa.

Exempel:
Den enda medellånga obligationsfond (USD) ni erbjuder är SEB Korträntefond USD
Den enda korta penningmarknadsfond (USD) ni erbjuder är MS INVF US Dollar Liquidity A

Detta är väldigt trist då bägge dessa fonder är ganska kassa enligt fondkollen.se

Förslag på bättre medellånga obligationsfonder (USD):
BGF USD Short Duration Bond A2 USD
Franklin US Low Duration A MDis $

Förslag på bättre korta penningmarkinadsfonder (USD):
LO Funds - Short-Term Money Mkt (USD) IA
Pictet-Short-Term Money Market USD P
Pictet-Sovereign Short-Term MM USD P
Aberdeen Liquidity Fund (Lux) USD L1

Speciellt fonden från LO Funds har legat i topp 5 år i rad! Den skulle jag gärna vilja investera i om den fanns i erat utbud.

Hej!

Tack för de varma orden! Det gör mig glad att höra att du verkligen känner att vi bryr oss om våra kunder. Vi har alltid varit en kundorienterad bank och många av de idéer och förslag som blir till verklighet, kommer från våra kunder

När det kommer till det utbud som vi har så är det faktiskt inte alltid som vi själva styr över det. I fallet med fondutbudet så är det många fondbolag som har en del begränsningar kring var de erbjuder sina fonder. En del fonder släpper de därför inte på vår plattform

Jag ska i vilket fall som helst skicka dina önskemål vidare så att vi kan höra oss för angående de fonder som du önskar. Kommer du på några fler fonder som du skulle vilja se i vårt utbud så får du gärna höra av dig på nytt!

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-06, 16:26
Medlem
Spaders avatar
Osäker på om detta är en bugg, men det ser så ut:

Två ETF:er
ProShares Ultra Nasdaq Biotechnology
db X FTSE Vietnam ETF (XFVT)

När man går in på orderläggning för dessa så går det inte att göra en avancerad orderläggning på ProShares Ultra Nasdaq Biotechnology av någon konstig anledning. De översta knapparna (enkel, avancerad, stop loss) existerar inte på ProShares-fonden. Med andra ord så blir det omöjligt att lägga in en stop-loss på denna.
Citera
2015-08-06, 17:15
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Osäker på om detta är en bugg, men det ser så ut:

Två ETF:er
ProShares Ultra Nasdaq Biotechnology
db X FTSE Vietnam ETF (XFVT)

När man går in på orderläggning för dessa så går det inte att göra en avancerad orderläggning på ProShares Ultra Nasdaq Biotechnology av någon konstig anledning. De översta knapparna (enkel, avancerad, stop loss) existerar inte på ProShares-fonden. Med andra ord så blir det omöjligt att lägga in en stop-loss på denna.

Hej!

Det beror på att vi inte har avancerad orderläggning eller stop loss för utländska värdepapper. Det är en ren teknisk begränsning och främst en brist på efterfrågan bland våra kunder som gör att vi inte har implementerat det ännu. Om efterfrågan finns så är det mycket möjligt att det kommer att läggas till framöver.

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-08, 14:43
Medlem
Parnborrs avatar
Hur säljer man på Avanza. Det står väntar förfan hela tiden. Vad är detta ???
Citera
2015-08-08, 15:02
Medlem
Denna frågan kanske har tagits upp tidigare? Men varför går det inte välja "Om bolaget" när man kollar på en aktie genom android - appen? Den möjligheten finns ju på Ipad och Iphone.
Citera
2015-08-08, 16:52
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parnborr
Hur säljer man på Avanza. Det står väntar förfan hela tiden. Vad är detta ???

Marknaden kanske inte är öppen?
Citera
2015-08-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suuuper
Denna frågan kanske har tagits upp tidigare? Men varför går det inte välja "Om bolaget" när man kollar på en aktie genom android - appen? Den möjligheten finns ju på Ipad och Iphone.

Avanza valde att utveckla en ny iphone app från scratch och prioriterade det framför android. För android har man valt att ha kvar den "gamla" appen och vidareutveckla den. Jag gissar på att det kommer komma för android också så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in