• 29 807 online
  • 1 139 418 medlemmar
  • 59 021 107 inlägg
  • 1
  • 2
2015-08-03, 10:59
Medlem
Många har talat om att starta ett alternativ till Timbro och Arena m fl, men även att konkurrera ut SVT/TV4 m fl. Axess är för smalt och elitistiskt men där finns en förebild, som dock är för ängslig för att närma sig det raka språk som går hem i USA (FoxNews) och de något sirligare men tuffare i UK (The Spectator, Henry Jackson, tv känner jag inte till).

Min vision är en folklig debattarena med rapporter, böcker, sända debatter osv och öppna ingångar till aktivism av typen Pride Järva (http://sjunne.com/2015/07/14/en-sann...otekshistoria/ och http://sjunne.com/2015/03/25/forska-...ddningstjanst/ och nya fräcka mediekanaler (webbtv, webbradio, poddar, på sikt i kanalutbudet).

De här larviga förslagen är inte huvudsaken men kan ge lite lyft i folkdjupen

http://sjunne.com/2015/07/31/sjunne-salle-goes-gonzo/

Under de senaste två åren har jag samtalat med personer med idéer utan pengar och de med pengar utan idéer utan resultat, men nu brinner det i knutarna. En stiftelse, ett bolag, en webbportal som långsamt byggs upp medan pengar strömmar in från företagare och sponsorer vore fullt möjligt projekt att realisera 2016. SD klarar sig och har inget med detta att göra, nu gäller det att skapa ett vettigt liberal-konservativt/realistiskt/företagsvänligt partipolitiskt oberoende medie- och opinionsalternativ. Kunde Kreab 1970 kan väl vi 2016.

För att drifta en sida som är säker mot nätattacker krävs 5000 kr/mån och den bör ligga, som Flashback, i USA. 60 000 kr är första steget alltså om jag och andra jobbar gratis i ett år.

Är detta möjligt ? Önskvärt ? Eller kommer PJ Anders Linder inse vad som behöver göras på Axess?
Senast redigerad av sjunnedotcom 2015-08-03 kl. 11:13.
Citera
2015-08-03, 11:30
Medlem
lampross avatar
En mediaresurs mer (höger)radikal än Axess behövs verkligen.

En resurs/sajt med idedebatt, opinion, vassa essäer. Typ som Axess eller Moderna Tider (om någon minns den sistnämnda). Och den nya sajten kan ha vinkel ā la "Sverigevänlig, flytta fokus, vidga åsiktskorridoren".

Innehållet skulle i så fall vara text, inte bilder eller filmer eller "clickbait". Det skulle vara unik text i form av essä, betraktelse, vass opinion. Inga nyheter per se, det finns andra källor för.

Jag själv -- Lennart Svensson -- betraktar mig som högerradikal, traditionalist och aktiv idealist. Jag betackar mig således för kölhalningar från Flashbacks åsiktsarmé. Men alltså. Flytta fokus och avlobotomisera Sverige = game on.
Citera
2015-08-03, 11:39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
En mediaresurs mer (höger)radikal än Axess behövs verkligen.

En resurs/sajt med idedebatt, opinion, vassa essäer. Typ som Axess eller Moderna Tider (om någon minns den sistnämnda). Och den nya sajten kan ha vinkel ā la "Sverigevänlig, flytta fokus, vidga åsiktskorridoren".

Innehållet skulle i så fall vara text, inte bilder eller filmer eller "clickbait". Det skulle vara unik text i form av essä, betraktelse, vass opinion. Inga nyheter per se, det finns andra källor för.

Jag själv -- Lennart Svensson -- betraktar mig som högerradikal, traditionalist och aktiv idealist. Jag betackar mig således för kölhalningar från Flashbacks åsiktsarmé. Men alltså. Flytta fokus och avlobotomisera Sverige = game on.

Ungefär som motpol då?
http://www.motpol.nu
Citera
2015-08-03, 11:49
Medlem
Nej inte alls. Gammelmoderat och gråsossig. Inget högerradikalt.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ungefär som motpol då?
Citera
2015-08-03, 12:12
Medlem
Rundstedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjunnedotcom

Jag skulle definitivt kunna leva med en sådan mediekanal. Tankesmedjor vet jag inte riktigt om de har den roll de haft förr. En mediekanal behöver informella möten mellan de som känner sig kallade (alt. koopterade), en redaktionell grupp snarast. Det räcker långt för syftet.
Citera
2015-08-03, 12:45
Medlem
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av =sjunnedotcom
Många har talat om att starta ett alternativ till Timbro och Arena m fl, men även att konkurrera ut SVT/TV4 m fl. Axess är för smalt och elitistiskt men där finns en förebild, som dock är för ängslig för att närma sig det raka språk som går hem i USA (FoxNews) och de något sirligare men tuffare i UK (The Spectator, Henry Jackson, tv känner jag inte till).

Kör så det ryker!

-----

Citat:
Gammelmoderat och gråsossig. Inget högerradikalt.

Det är nog bättre om du preciserar (i stället för att etikettera). Den enes gammalmoderat kan i Sverige förmodligen vara den andres högerradikal.

Jag läser The Spectator verje vecka och tidningen är absolut inte "gråsossig". Gråsossar har ett stort förtroende för staten - det har ingalunda The Spectators skribenter. Men, när du exemplifierade med den tidningen, så var det kanske stilen som du syftade på.. snarare än innehållet?
Citera
2015-08-03, 13:58
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ungefär som motpol då?
Det är i alla fall i den tankesmedjan jag personligen publicerar mig. Jag är med det laget till 100%.

Men i vid mening uppmuntrar jag nya högprofilerade anti-PK-resurser som den i TS skisserade.
Citera
2015-08-03, 15:28
Medlem
Accubonds avatar
Citat:

Min vision är en folklig debattarena med rapporter, böcker, sända debatter osv och öppna ingångar till aktivism av typen Pride Järva (http://sjunne.com/2015/07/14/en-sann...otekshistoria/ och http://sjunne.com/2015/03/25/forska-...ddningstjanst/ och nya fräcka mediekanaler (webbtv, webbradio, poddar, på sikt i kanalutbudet).

De här larviga förslagen är inte huvudsaken men kan ge lite lyft i folkdjupen

http://sjunne.com/2015/07/31/sjunne-salle-goes-gonzo/

Under de senaste två åren har jag samtalat med personer med idéer utan pengar och de med pengar utan idéer utan resultat, men nu brinner det i knutarna. En stiftelse, ett bolag, en webbportal som långsamt byggs upp medan pengar strömmar in från företagare och sponsorer vore fullt möjligt projekt att realisera 2016. SD klarar sig och har inget med detta att göra, nu gäller det att skapa ett vettigt liberal-konservativt/realistiskt/företagsvänligt partipolitiskt oberoende medie- och opinionsalternativ. Kunde Kreab 1970 kan väl vi 2016.

För att drifta en sida som är säker mot nätattacker krävs 5000 kr/mån och den bör ligga, som Flashback, i USA. 60 000 kr är första steget alltså om jag och andra jobbar gratis i ett år.

Är detta möjligt ? Önskvärt ? Eller kommer PJ Anders Linder inse vad som behöver göras på Axess?
Axess kommer alltid vara på de globalistliberalernas sida. De har kanske en roll att spela men de är inte tillräckliga på långa vägar.

Jag uppmuntrar alla försök att skapa dissidentmedia, men ska det vara värt något så måste det täcka en ny nisch. Dvs Avpixlat/Fria Tider-nischen är upptagen. Något liknande motpol fast inte så radikalt anser jag skulle kunna tillföra debattklimatet en hel del och bli en samlingsplats för Sverigevänliga skribenter och övriga profiler. Motpol är som sagt alldeles för radikalt för att någonsin locka en bredare massa, även om jag själv läser främst Oskorei regelbundet för hans bildande texter. Som exempel - De har haft en insamling som syftar till att få in 30.000 kr i kanske ett år nu och inte uppnått målet sist jag kollade. Dock anser jag att en enstaka skribent av Oskorei-typ som sticker ut lite mer inte skulle vara fel på eran satsning, dock utan det överdrivna USA-motståndet (Det är bara att acceptera att Ryssland kommer alltid vara illa betraktat i Sveriga av den breda massan - för de som gillar Ryssland kan jag nämna att bedömt 18 % av BNP i Ryssland går till mutor - inte direkt mitt idealsamhälle). Gärna positivt inställda till Ungern/Fidesz dock. Det är dock viktigt att få bredd på skribenterna och inte rygga tillbaka för obehagliga sanningar (Som befolkningsexplsoionen i Afrika och att llösningen inte är att förvandla Europa till Afrika oavsett om det kräver stängsel, minfält, patrullerande båtar och interneringsläger i Tunisien). Dock ingen riktig rasism, självklart, bara ett konstaterande att Sverige är vår plats på jorden och det är vi, svenskarna, som har företrädesrätt här i form av ursprungsbefolkning. Och framförallt - Skit i om ni blir kallade neofascister av Mattis Karlsson et al - ingen SD-koppling!

Viktigast är att det är fokus på bildning och kulturdebatt och framförallt att göra svenskar medvetna om sin identitet (Eller snarare etablissemangets försök att förneka den svenska identiteten och kulturen - titta t ex på användaren oytos texter) och skarpt ifrågasätta mångkulturprojektet (Vilket ingen etablerad tidning, anser jag, hittils har gjort). Också uppmärksamma folk på den röda tråd som är postmarxismen som genomsyrar etablissemangets världsbild. Viktigt med hög nivå på skribenterna. Flera kan t ex säkert rekryteras från Flashback. Det är nog dock bra, men inte nödvändigt, att rekrytera några med "name recognition" som skribenter, gärna från näringslivet och akademin. Och jag tror att gråsosse- (Med vad jag avser kulturkonservativa människor som vill ha en stor välfärdsstat och som inte är utopister) och gammelmoderat-fokus (Med vilket jag avser människor som röstar/röstade på moderaterna framförallt för konservatismen och sökte ett ansvarsfullt, måttfullt högerparti vad gäller ekononomi) är helt rätt. Det är ju dessa som gått till SD i första hand och som säkert skulle vara mest intresserade. Dock är problemet avsaknaden av ett bildningsideal i Sverige, vilket postmarxisterna effektivt förstört. Det får dock gärna finnas en liten öppning för liberaler också för att få dem på kroken.

Ett finansieringsalternativ är det så kallade Patreon. Det är en crowdfunding-sajt där man istället för att ge en summa en gång förpliktigar sig (Inte riktigt rätt ord, man kan väl bryta avtalet när som helst) att ge en viss summa varje månad. Betalas med kreditkort. Smidigt. Man kan naturligtvis välja belopp helt själv så man kan välja hur mycket man kan ge. Säg att ni sätter alternativ från 50-500 kr permånad.Fördelen är ju att det är helt anonymt för de som är ängsliga. En sajt är också bättre än en tidning ur denna aspekt. Dessutom är tidningsformatet ändå döende.

Jag hade lätt kunnat ge t ex 150 pix i månaden för något liknande ovanstående, dvs en sajt med texter, podcasts, intervjuar, samtal, föredrag i den stil jag beskrivit eller ens något som liknar den. 2000 som gör det så är det 300.000 kr per månad.

My five cents...

PS. Det viktigaste är inte att produktionen är supersnygg utan innehållet.
Citera
2015-08-03, 17:26
Medlem
Utvecklade några tankar på bloggen

http://sjunne.com/2015/08/03/nya-med...y-tankesmedja/
Citera
2015-08-03, 18:01
Medlem
Jag tror detta går att crowd-funda. Tino S lyckades ju få in resurser för sin kommande bok.
Citera
2015-08-03, 18:02
Medlem
Detevigaavigas avatar
http://www.idagora.se/

en borgerlig plattform , varsågoda
Citera
2015-08-03, 18:32
Medlem
lampross avatar
Citat:
Sökes: skribenter till tankesmedja. Inriktning: gammelmoderat och gråsossig. Lön: oavlönat, men det ryktas om ett frikort till Järva Pride 2016.
Citera
  • 1
  • 2