6 495 besökare online
980 985 medlemmar • 51 218 256 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Film och filmproduktion Film: listor och rekommendationer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
NirvanA
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av skylten92
Har tänkt att kolla på några av John Woos äldre filmer. Finns det några fler sevärda utöver dessa:

- A Better Tomorrow (1986)
- A Better Tomorrow II (1987)
- The Killer (1989)
- Hard Boiled (1992)

Har främst kollat upp dem med Yun-Fat Chow till att börja med, för att det var de jag känner till.
Bullet in the head och once a thief är bra dom också

Raudsepp
Medlem
Raudsepps avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av NirvanA
Bullet in the head och once a thief är bra dom också

Heroes Shed No Tears och Just Heroes på det sen är listan komplett

Ola Schubert
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Oldboy är världens bästa film, verkligen allt med den är yttersta världsklass, kommer nog för evigt vara min absoluta favoritfilm. Även den som gjorde att jag fick upp intresset för asiatisk film ordentligt efter att bara titta på Jackie chan filmer innan. Så den har ett stort personligt värde för mig också.

själv gillade jag de två andra filmerna i hämndtrilogin bättre, framförallt Lady Vengeance men även Hämnarens resa.

Citat:
 Ursprungligen postat av Olepeter
Inte jag heller. Jag tycker den verkar så konstig.
Spoiler:
Fast i en lägenhet i 17 år och knullar sin dotter när han kommer ut. Lite pang pang på det.
Inget mästerverk.

Wow,Det där sista under spoilern fattade jag aldrig! Jag får väl se om den vid tillfälle!
"I varje ögonblick då vår själ icke blott är en intresselös spegel för verkligheten -vilket den kanske aldrig är, eftersom till och med den objektiva kunskapen bara kan ha sitt ursprung i en värdering av denna kunskap - lever den i en värld av värden, som innesluter verklighetens innehåll i en fullständig autonom ordning."

Simmel, Georg (Ur "Hur är samhället möjligt; primärkälla:Philosophie des Geldes, s.5)

BrutusBeefcake
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Ola Schubert
själv gillade jag de två andra filmerna i hämndtrilogin bättre, framförallt Lady Vengeance men även Hämnarens resa.

Wow,Det där sista under spoilern fattade jag aldrig! Jag får väl se om den vid tillfälle!

Själv tyckte jag att Lady Vengeance är den överlägset svagaste i trilogin...

------------------------------------------------------------------------------------

Det var ju ungefär det som var hela poängen med filmen och det stora i hämndplanen. Så ja, du borde nog se om den!

TiedToChaines
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av schlaynan
Hej undrar om någon är intresserad av film från asien och kan rekomendera något. Själv har jag sett rätt så mycket så jag kan ju säga några filmer som är riktigt bra!
- The Killer - En klassiskt hongkong film med bra action och bra handling.
- The blue light - Japansk drama film, helt underbar... lämnar en helt tom efter
- Tube - Film från korea, underbart bra, lite svårt att säga vilken genre det är: Action, thriller, drama. har inslag av alla men jag skulle nog säga action.

Skriv gärna om filmer ni har sett och berätta om det är något att se.

Jag har/har sett endel film så ni kan ju fråga så svarar jag

Skulle vara intressant om du namedroppar Pinku, hentai, tentacle (live & anime), CATIII filmer som du sett. Om nu dessa är något du ser?
I annat fall kan vilken som helst skriva och ge korta/långa intryck om filmerna.

Kommer skriva om några längre fram.

aomame
Medlem
aomames avatar
Citat:
Vet att listan är långt ifrån komplett och jag har själv många "måsten" kvar att se. Men alla här är enligt mig riktigt bra och det är stor bredd i genrer, så det finns nog något för varje smak. Kan ju vara bra att ha om man har lite torka och inte hittar något

Härligt. Några st som jag inte sett. Malady och Night and Fog låter som de jag skulle kunna tycka bäst om.

BrutusBeefcake
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av aomame
Härligt. Några st som jag inte sett. Malady och Night and Fog låter som de jag skulle kunna tycka bäst om.

Kul Väldigt olika filmer men riktigt bra bägge två! Night and Fog var väldigt tung.

Lucky Strike
Medlem
Citat:
Dessutom är det inget pang pang i Oldboy, däremot en av de snyggaste slagsmålscenerna som visats på en duk någonsin.

Agreed!

Sen att den är gjord i en enda tagning är helt insane

BrutusBeefcake
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Vill rekommendera alla att titta in detta bolaget som startade tidigare iår: http://facetfilm.com/

Det är ett brittiskt bolag som startas av två yngre herrar som är trötta på det dåliga utbudet av asiatisk film i Storbrittanien, så de bestämde tidigare iår att börja själva. De har hittills bara gjort ett släpp, filmen Salute! Sun Yat-sen men de släpper en betydligt intressantare film i Exit den 24e augusti.

Jag tycker iallafall att alla som har lite intresse för asiatisk film och har 150 kronor över från lönen borde lägga in en beställning på någon utav de två filmerna som bägge finns på amazon. Sådana här små företag är extremt viktiga för oss, så vi kan få undertexter och fina släpp av filmer vi annars kanske aldrig skulle få chans till att se. Gör skillnad! Det är inte så dyrt...

Svara på ämne
Svara Topp Dela