Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Problemet med Kurtans synsätt är att han inte bara anser att vi inte har
bostadsbrist utan också att det finns för många bostäder av en särskild
sort, nämligen allmännyttiga hyreslägenheter.
Nej det har jag aldrig sagt. Det jag däremot sagt är att om hyrorna är för lågt satta i förhållande till vad gemene hyresgäst tycker att det är värt och politiker ska lägga sig i hyrorna så kommer inga nya hyresrätter att kunna byggas. Och köerna kommer att fortsätta att växa och växa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Och för honom är alla
metoder tillåtna för att avskaffa dessa. Hans åsikter är förvisso extrema
men han är inte ensam om dem, utan borgerlig politik handlar i praktiken
bara om detta.
Jag ser inga problem med att hyresfastigheter säljs till marknadspris principiellt nej. Att det blir så beror ju på hyresregleringen och den försvarar jag som bekant inte alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Varje allmännyttig hyreslägenhet är en sådan för mycket !
Det är bra om det finns hyresrätter för folk som vill bo i hyresrätter. Men frågan om det är så pass attraktivt iom att det är mycket dyrare att bo i hyres än att äga själv.
Många som gapar om hyresrätter är ju praktiken inte villiga att betala vad det kostar och då faller ju det hela eftersom det saknas finansiering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Den här synen är apart och den delas egentligen bara av ett fåtal ideologiskt
medvetna nyliberaler och knappast av den breda majoriteten borgerliga väljare.
Icke desto mindre handlar det om tillåtna åsikter som bör få framföras, fast
kanske inte dag ut och dag in i denna tråd.
Nja jag tror inte det handlar så mycket om ideologi eftersom även sossarna sålt ut hyreskåkar. Vad det handlar om är att det saknas finansiering till bland annat underhåll och nyproduktion av nya hyresrätter. Och den enda lösningen på det är att sälja ut allmännyttan. Det finns inga andra sätt att lösa det på. Att chockhöja hyror lär inte vara så poppis direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Diskussionerna tenderar att bli
helt meningslösa och ute i riktiga världen blir bostadsbristen bara värre.
Ja det är klart att det blir värre om man inte inför mer marknadsanpassade hyror så att produktionen kan börja komma igång och rörligheten i det befintliga beståndet börja öka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Att sedan Kurtan sitter och skryter i denna (och andra) trådar om sin egen
förmånliga ekonomiska situation bevisar väl bara att han, som många på
den kanten, har ersatt hjärtat med en plånbok.
Skryter gör jag inte. Jag berättar bara om hur jag väljer att spendera mina pengar. (Jag har vanlig lön, men gör smartare val än många andra med högre lön som gör att jag ändå har mer pengar).
att jag valt att äga mitt boende sedan länge är en del av min livsstil som gjort att jag kan hålla låga boendekostnader och samtidigt spara i aktier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Och förmodligen har han
gjort riktiga bedömningar för egen del men en seriös bostadspolitik kan ju
inte handla om att bara gynna sig själv och den egna gruppen, den som "älskar
att äga".
Ja och det är av hjärta jag verkligen vill hjälpa folk som inte får en bostad idag. Men det är inte du intresserad av iaf.
OCh ja jag älskar verkligen att äga, eftersom det är billigare än att hyra. Så borde alla tänka. Och mycket av bostadsbristens lösning finns nog i just ägandet.
Norge är ett bra föregångsland där...
http://veidekke.se/incoming/article16623.ece/binary/Fra_leie_til_eie_web.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Men fattiga och mindre bemedlade har ingen nåd att vänta sig från Kurtan och
hans anhängare i den här tråden ...
Fattiga och mindre bemedlade kommer inte ha en chans om du får bestämma och det vansinniga systemet med reglerade hyror får fortgå.
Vad som behövs är att få igång en rörlighet i det befintliga beståndet så att lgh som används som förråd och övernattningslägenheter börjar användas som hyresrätter istället.