2015-07-28, 05:28
Medlem
Ju snabbare svensken inser att om ryssen mot förmodan skulle vilja inta Sverige så gör dom det vare sig man lägger 90% av BNP på att rusta upp försvaret. Går man med i Nato så förändrar det inte heller något mer än att man förargar ryssen. Nä man måste handskas med det riktiga problemet dvs USA och EUs utrikespolitik som drar med alla i avgrunden, ju snabbare kan man börja avvärja det oundvikliga faktumet att Sverige börjar likna vilket annat EU land som helst en sopphög av moralisk dekadens...
Senast redigerad av Kanakee 2015-07-28 kl. 05:30.
2015-07-28, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanakee
Ju snabbare svensken inser att om ryssen mot förmodan skulle vilja inta Sverige så gör dom det vare sig man lägger 90% av BNP på att rusta upp försvaret. Går man med i Nato så förändrar det inte heller något mer än att man förargar ryssen. Nä ju snabbare vi vaknar och handskas med det riktiga problemet dvs USA och EUs utrikespolitik som drar med alla i avgrunden.

Ja fast nu håller i vart fall jag inte med, oavsett om det är Ryssen eller Nangijala som anfaller så bör man försvara sig med näbbar och klor. Självklart så skulle ju ryssen kunna ångvälta in här även om vi som du säger lägger mer än 90% på försvaret. Det är däremot inte ett scenario som kommer ske ens om Gud fader själv jobbade på textilfabrik i Borås.

Det Ryssen i så fall skulle göra som påverkar Sverige är att "låna" territorium strategiskt viktigt för NATO och därmed låsa östersjön. Eller om Ivan verkligen menar allvar, syna bluffen med kärnvapenparaplyet och ta Norges atlantkust. Det blir ytterst svårt för NATO att svara då dels för att kärnvapenhotet är borta och dels för att hela norra europa är Ryskt innanhav. Strategi är nyckeln, inte naturresurser och "lebensraum" som så många jävla pappstrutar förlöjligar en med när man diskuterar ryska strategiska mål. Ryssarna har mer land och naturresurser än man behöver. Att neka fiende, dvs NATO (USA) tillgång till strategiska platser och basering för flyg och vapensystem med lång verkan är A och O för att kunna muskla det som ryssarna kallar "det nära utlandet", dvs forna republiker i SSR.
2015-07-28, 05:39
Medlem
Ja just ja, glömde kärnan i mitt resonemang. Ryssland kommer aldrig enskilt anfalla Sverige. Det sker i så fall i en större operation västerut. Och har vi då tillräckligt försvar för att mota Ivan i grind så kan inte hen (jag är modern) låsa östersjön och omöjliggöra förstärkning från NATO. Och kan vi hålla fan på den gamle betongbolsjeviken så kan vi får hjälp av NATO (USA) om det är gynnsamt läge för dom. Dvs om vi håller terrängen. Det klarar vi inte nu så skulle det dyka upp "gröna gubbar" på Gotland så offrar inte USA miljontals liv en eventuell vätebombsduell med Ryssland. Däremot om vi håller dom stången som sagt, så har NATO ett givet casus belli mot kosackjäveln.
2015-07-28, 06:09
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jag funderar lite på var någonstans mellan Arholma och Svartklubben vraket kan ligga.

Tydligen har vi inga uppgifter om vilken tur ångfartyget gick; det råder t o m delade meningar om huruvida det hette Ångermanland eller Ingermanland. Jag är lite tveksam till om några turer längs med kusten gick på utsidan om Väddö, när nu Väddö kanal fanns och var nybreddad 1898-1904. Dessutom finns inga viktiga hamnar att anlöpa på utsidan, utan bara på insidan om ön. Där låg många av stockholmarnas sommarnöjen och ångbåtstrafiken upp genom kanalen var flitig åtminstone några årtionden senare in på 1900-talet.

Kollisionen bör alltså ha inträffat antingen vid norra eller södra änden av Väddö, där fartygen gick ut mot Åland. Sedan är det förstås en annan fråga hur långt ubåten kan ha tagit sig efter kollisionen och åt vilket håll.

Den regelbundna posttrafiken från Grisslehamn till Åland upphörde 1895. Lades den om till Stockholm eller Kapellskär då? Färjetrafiken mellan Grisslehamn och Åland (Eckerö?) togs upp 1960.
2015-07-28, 06:10
Medlem
guubens avatar
Haha. Läste just f.d. svenska ubåtsexperten Göran Frisks kommentarer. Han är ju en riktig clown.
Ubåts-Erik och han borde gå ut tillsammans på jakt efter miniubåtar.
Blev det nånsin allmänt känt vem den där Erik är...han som satte igång hela förra dråpliga historien och ordnade tilläggsanslag för försvarsmakten?
2015-07-28, 06:16
Medlem
Det fattades bara Emil Svensson. Fast skämt åsido, Göran Frisk är gammal i gården och vet vad han pratar om. Nu var det ju ingen rysk spetsnazfarkost men han har i övrigt bra uppfattning om hur pass Ryssland har både medel och motiv att få våra sambandssystem och "flotta" ur spel utan att de ens lämnar kaj. Den dagen vi kan påvisa fullt och fast att ryssen rekognoserar och gör krigsförberedelser får nog både jag och gubben Frisk farkten av lycka.
2015-07-28, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag funderar lite på var någonstans mellan Arholma och Svartklubben vraket kan ligga.

Tydligen har vi inga uppgifter om vilken tur ångfartyget gick; det råder t o m delade meningar om huruvida det hette Ångermanland eller Ingermanland. Jag är lite tveksam till om några turer längs med kusten gick på utsidan om Väddö, när nu Väddö kanal fanns och var nybreddad 1898-1904. Dessutom finns inga viktiga hamnar att anlöpa på utsidan, utan bara på insidan om ön. Där låg många av stockholmarnas sommarnöjen och ångbåtstrafiken upp genom kanalen var flitig åtminstone några årtionden senare in på 1900-talet.

Kollisionen bör alltså ha inträffat antingen vid norra eller södra änden av Väddö, där fartygen gick ut mot Åland. Sedan är det förstås en annan fråga hur långt ubåten kan ha tagit sig efter kollisionen och åt vilket håll.

Den regelbundna posttrafiken från Grisslehamn till Åland upphörde 1895. Lades den om till Stockholm eller Kapellskär då? Färjetrafiken mellan Grisslehamn och Åland (Eckerö?) togs upp 1960.

Jag är lika bekant med Stockholms skärgård som hur man förvandlar bly till guld, men det jag förstått är att Ångermanland gick mot Gävle och norröver. Och att hon hette just s/s Ångermanland. Ingermanland är nog en gammalrysk feltolkning. Det var väl det dom kunde relatera till, att leningrad oblast hette just det när Sverige hade det i sin ägo. Sen finns ju inte heller Å i det kyrilliska alfabetet.
2015-07-28, 06:30
Avslutad
Nej vilken pyspunka det blev. Hade hoppas på något riktigt smaskigt. Som om en rysk spionubåt från kalla kriget eller kanske tom framåt 2000-talet.

Nu känns det mest bara - meh! Ingenting kommer hända. Kattfisken kommer ligga kvar och tyna bort sakta i Östersjöns syrefattiga sjöbotten. Fint konserveringsmedel det.
2015-07-28, 06:31
Medlem
Önskar innerligt att detta vore något stort men, jag ansluter mig till kören:

det är något redan känt eller nån gammal skorv.

Varför skulle Rubel lämna kvar en modern miniubåt? dyrt och pinsamt. De hämtar väl till baka dem eller spränger dem åt helvete i bitar om de havererar?
2015-07-28, 06:38
Avslutad
http://uboat.net/forums/read.php?23,90033,90033#msg-90033
Peter Lindberg - Ocean X Team
2015-07-28, 06:38
Medlem
Hoppas media tänker till lite nästa gång dessa fantastiska dykare poppar upp.....
2015-07-28, 06:47
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
http://uboat.net/forums/read.php?23,90033,90033#msg-90033
Peter Lindberg - Ocean X Team
Men fan, nu känns det riktigt uppenbart att dom visste om allt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto