Citat:
Ursprungligen postat av
guderi
Du har fullständigt fel.
Generaliserande konspirationer av kön är precis lika illa som generaliserande konspirationer om judar, eller invandrare.
Dessutom så finns inga som helst vetenskapligt hållbara studier om någon form av "maktordning" vare sig det gäller en "sionistisk" eller "matchokultur". Det är bara trams.
Sverige var en gång i tiden stolt över sin framstående akademiska rasbiologi, precis som man idag är stolt över sin framstående akademiska genusvetenskap. Vi får väl se vad kommande generationer kommer säga om det.
Förövrigt så bryr jag mig inte speciellt mycket om vad som är "allmänt accepterat" då detta inte på något sätt bevisar sanningshalten.
"konspirationer"????
Så? patriarkat och matchokultur är alltså enligt dig "generaliserande konspirationer"??
Tänkte du där?
Och inga som helst vetenskapliga studier kring Patriarkat och matchokulturer?
satan vad trött jag blir på detta forum…
Patriarkat är alla samhällsformer som har manlig dominans på alla samhällsbärande positioner.
Det är så vetenskapligt belagt det kan bli i form av statistik och data ok? Finns nog få saker som har så stark empirisk grund att stå på som detta.
Machokultur skulle jag enklast översätta till kultur med våld, översitteri, maktutövande, sexuellt våld som naturlig bärande socialt accepterad del av manligheten. Den finner du ofta i just patriarkala kulturer. Och jo nog också ganska empiriskt belagt, räcker fint med att spana in könet som mest står anklagat för just dessa saker i div. häkten, domstolar och fängelser.
Inget av ovan är biologiskt betingat hos män. Män som biologiska varelser är homo sapiens med könet utanför kroppen inte inuti, that's it. Ovan är inlärda system, s.k. sociala normbärande strukturer.
Går därför inte att anklaga nån stackars individuell snoppbärare för detta, utan det ligger på ett helt annat plan.
Vilket jag faktiskt tyckte ZL just förklarade, väldigt tydligt, fast från en annan vinkel.