Citat:
Ursprungligen postat av
skoltjej
På vilket sätt handlar det om rättvisa?
Jag har gått vidare med mitt liv och det skulle bara vara jobbigt för mig att behöva gå igenom allt och försöka bevisa allt som hänt, det är bara mitt ord mot hans. Och jag vill inte heller se honom, än mindre möta honom i en rättegång.
Däremot finns det kvinnor som behöver stöd, och som vill komma undan från honom och de bör givetvis få den hjälp de behöver. Precis som offer i andra brott såsom rån,inbrott, våldtäkt osv.
Rättssystemet bygger på principen att vi har lagar som ska skydda samtliga medborgare från utsatthet av brott. Ett av dessa brott är misshandel och när en person blir misshandlad så ska rättssystemet utöva ett rättvist straff för att förändra situationen från detta;
"Person A misshandlar person B och slipper undan alla konsekvenser"
"Person A misshandlar person B och får konsekvenser som motsvarar misshandeln"
Sätter man denna dynamik ur spel (vilket du gör genom att inte anmäla) så sätts civilisationen ur spel. Vill du ha en värld där det går att komma undan med vad som helst utan konsekvenser?
Sedan är det intressant att du så hundraprocentigt tänker på hur saker och ting påverkar dig personligen, hur t.ex. att du inte vill se honom i en rättegång väger väldigt tungt, medan du inte ens verkar ha tänkt på ifall han nu misshandlar andra kvinnor.