Min magkänsla säger mig att hardcore-läget garanterat kommer att finnas även i Fallout 4. Jag skulle bli mycket förvånad om så ej är fallet. Bethesda verkar helt enkelt jobba efter maximen att 'gör så få som möjligt besvikna' och därmed är det osannolikt att de skulle ta bort en variant av spelet som många uppskattar. Nästan lika troligt som att VATS skulle försvinna, typ.
Angående kartans storlek så tror jag dock att utvecklarna lagt mycket fokus på kvalitet, snarare än kvantitet - och vi kommer därmed att få en karta i Skyrim-storlek som verkligen är fylld till bredden av 'kvalitet'.
Jag säger absolut inte att detta är fel. Tvärtom.
Däremot hade det, i alla fall för mig, varit en bonus om de helt enkelt tredubblade alla 'avstånd'. Jag har inget emot den 'generiska vildmarken' liksom. Som jag skrev tidigare så är det 'där ute' som många av mina mest uppskattade spelupplevelser (i Fallout 3) utspelade sig.
Att kartan skulle vara 'hela nordamerika' är att gå till överdrift, kanske (

), men i alla fall så stor att man kan springa någon timme genom vildmark utan att stöta på annat än random encounters.
Förmodligen finns det många som inte tycker att sådant tillför speciellt mycket, men personligen skulle jag tycka det var pricken över i.