Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 22:52
  #52933
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När AJ hittade handsken i ladan, var det känt att Lisa hade ett par handskar den där dagen, fanns de med i signalementet som hade gått ut, var signalementet offentligt vid tiden för arbetsplaneringsmötet i ladan? Jag finner det märkligt att han gör en koppling mellan ett par motorcykelhandskar och en ung tjej, visste han att hon körde moped?

Vad fick honom att tro att handsken kunde tillhöra Lisa, brukade obehöriga glömma eller tappa klädesplagg i hans lada?

Skarptänkt att göra en koppling mellan en motorcykelhandske och en moped, han var medveten om mopeden, det är jag övertygad om, frågan är om Lisa berättade att hon körde moped den där dagen, förtjusande som hon var.

ALLA visste att hon körde moped på söndagkvällen och på måndagen. Det var ju det som ledde till att polisen började söka efter henne, dvs hennes moped stod kvar med nycklarna i, men Lisa och hennes hjälm var borta.
2015-07-22, 22:52
  #52934
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är min fasta övertygelse att de inte sa att hon var vid liv. Jag var väldigt aktiv i tråden då och trodde redan på söndagen att hon var död. Inget som polisen sa fick mig att tro nåt annat.


När det uttalande kom tolkade somliga i tråden uppgiften som att hon var vid liv.

Det kan ha varit en rubrik i Aftonbladet eller Expressen när jag tänker efter. Förmodligen ändrades texten blixtsnabbt för jag vet att jag reagerade på vad jag läste då.
2015-07-22, 22:52
  #52935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Poirot
Vad jag är ute efter är om det går att utesluta vissa scenarion baserat på att hundarna inte har reagerat när de har varit på vissa platser. Givetvis kommer allt detta att framgå i FUP, men den är ju inte tillgänglig idag.

Nej, och informationen är ju knapphändig i media också om hundar, däremot hade jag varit förundersökningsledare hade jag gärna sökt av området runt cafeet med likhundar dagen efter fynd, och även den berörda ladan.
2015-07-22, 22:52
  #52936
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är min fasta övertygelse att de inte sa att hon var vid liv. Jag var väldigt aktiv i tråden då och trodde redan på söndagen att hon var död. Inget som polisen sa fick mig att tro nåt annat.

Hittade detta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab

När det uttalande kom tolkade somliga i tråden uppgiften som att hon var vid liv.
Torsdagen den 11 juni sa polisen uttryckligen att man trodde att Lisa fortfarande levde:

"Enligt SVT har polisen förhört minst 100 personer om Lisa Holms försvinnande.
– Vi har hört ett antal personer i den här utredningen, men ingen har delgivits någon misstanke om brott, säger Lars Johansson, chef för Skövdepolisens grova brottsavdelning.
Innebär brottsrubriceringen "människorov" att ni räknar med att Lisa är vid liv?
Ja, i nuläget har vi ingen annan inriktning i den här förundersökningen."

Källa: http://www.expressen.se/gt/kusliga-f...-pa-lisa-holm/
2015-07-22, 22:53
  #52937
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
El misstänkte farbrorblå redan initialt MGM, satte span på hen? Man kan leda en häst till källan, men inte tvinga den att dricka... De ville inte oroa utan trodde MGM skulle visa var ett levande BO var gömt?

Möjligtvis kan namnen nämnts redan under en personinfo-spretig Söndagsnatt och därefter blivit bekräftat aktuella att listas under Måndagen.
För att stödja det lite, så fick litauerna samt även deras grannar och därtill säkert många andra - påknackning av polis under natten/morgonen.
AJ kontaktades troligtvis ungefär simultant med föreståndarinnan till caféet dvs Söndagskväll, likaså kollegorna.
Ett uppgiftslämnande ang. personer i närområdet är därmed troligt.

Ditt fetade:
Helt beroende på vilken info polisen fick mottagit direkt är det så klart en möjlighet, men jag håller den låg. Dom flesta upplevde med bestörtning att litauerna blev inplockade till slut = troligtvis initialt goda ord om dessa.
I ett läge där polis inte har egna uppgifter, så är dom hänvisade till inkommande uppgifter.

Sammanlagt skulle jag säga att det inte fanns fog att fokusera på dessa inledningsvis, utan mer att finna Lisa, oavsett GM.

Nedanstående omhuldat av ett Frågetecken:
Lite i förlängningen så går det löst att konstatera att av dom tips som ramlat in, verkar det inte som litauerna omtalats nämnvärt. Ett tips som lett till en mer noggrann koll av litauernas förehavanden, kunde med facit i hand, lett till att det hela klarats upp snabbare.
2015-07-22, 22:53
  #52938
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vet du vilken adress han utvandrade från, och när?

Uppgift från 1990 är nog för gammal men då fanns han här:

Forshem, Österängs Egendom

533 94 Hällekis

Där fanns då hela familjen:
AJ med fru, dotter, son och styvson.
2015-07-22, 22:53
  #52939
Medlem
khattuggares avatar
Läste på VästgötaBladet att det spekuleras väldigt mycket på bl.a nätet om Lisas död, hur hon dog. Men det är klart det spekuleras när polisen är så jävla tysta med hur hon dog...

Har inte orkat läsa denna evighetslånga tråd men det finns väl inga officiella uppgifter på hur Lisa bragdes om livet än?
2015-07-22, 22:57
  #52940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men om det körde förbi minst en bil (det påstådda vittnet) och han märkte det, hade det inte varit till hans fördel att han nämnde det direkt men sa att när han åkte var Lisa vid liv? Inte bli konfronterad med vittnesuppgifterna vid ett senare tillfälle och hitta på en förklaring om varför han inte sagt nåt till polisen.

Ja, kanske för att han ev. inte såg det vittnet, eller för att han inte gjorde något och därav inte kopplade ihop händelserna.
2015-07-22, 22:58
  #52941
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Hittade Alfons* de* Corra* (*=o,l,l) här (hans Dubai bizz):

http://www.inhoco.com/alfonso-del-corral/

Intressant info i denna länk att Alfons* de* Corra* (*=o,l,l) :

Alfonso’s elite military background has led him to provide valuable expertise and input in managing Safehotels and the Global Hotel Security Standard in the Middle East. - See more at: http://www.inhoco.com/alfonso-del-co....6zqwTL8Z.dpuf



Previous experience includes:
Citigroup – issuing and marketing warrants in addition to assisting the group in becoming members of the Swedish Stock Exchange.


Så altså elit soldat som Lisa's pappa...undrar för vilket land?

Och kopplad till svenska affärslivet...är han, eller har han varit kopplad till något AJ's familj företag?

Har han, eller har han haft någo address i Sverige? Blomberg området?
2015-07-22, 22:58
  #52942
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Torsdagen den 11 juni sa polisen uttryckligen att man trodde att Lisa fortfarande levde:

"Enligt SVT har polisen förhört minst 100 personer om Lisa Holms försvinnande.
– Vi har hört ett antal personer i den här utredningen, men ingen har delgivits någon misstanke om brott, säger Lars Johansson, chef för Skövdepolisens grova brottsavdelning.
Innebär brottsrubriceringen "människorov" att ni räknar med att Lisa är vid liv?
Ja, i nuläget har vi ingen annan inriktning i den här förundersökningen."

Källa: http://www.expressen.se/gt/kusliga-f...-pa-lisa-holm/

Vid ett försvinnande under såna här omständigheter kan jag inte tänka mig att polisen någonsin skulle gå ut och säga att de trodde att den försvunna var död. Bland annat därför att man inte vill påverka en ev. kidnappare skulle jag tro. Men också för att man faktiskt inte kan påstå en sån sak, även om det tyvärr finns all anledning att misstänka det.
2015-07-22, 22:59
  #52943
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Enda motivet jag ser till att den nu häktade skulle plantera handsken är att Polisens och MPs sökningar närmade sig Martorp lite väl fort och tiden började rinna ut för att flytta kroppen. Alltså att det var en desperat manöver för att köpa sig tid. I riskkalkyl skulle jag nog tycka att det var bättre att jag fick chans att flytta kroppen än att risken att jag skulle ha lämnat DNA på BOs handske.


Det tror jag inte för ett ögonblick på. Polisen och MPS hade ingen anledning att söka inomhus på Martorp, och med tanke på den samlade kompetensen i den här tråden vad gäller kriminalsökhundars förmåga så finner jag det ytterst osannolikt att den häktade ens har tänkt tanken att en hund kan hitta ett lik i en byggnad utan att den går in i byggnaden. Nej, det brändes knappast måndag morgon, kroppen låg gömd på ett säkert ställe, det var den häktade övertygad om, det är min uppfattning.

Jag tror att den enda desperation som den häktade kände var direkt efter brottet fram till dumpningen på Martorp samt den kvällen polisen helt sonika stövlade in i hans bostad och tog med sig trion till förhör. Övrig tid cirkulerade tankarna kring en bortsprungen katt, fiske och pizza.
2015-07-22, 22:59
  #52944
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Torsdagen den 11 juni sa polisen uttryckligen att man trodde att Lisa fortfarande levde:

"Enligt SVT har polisen förhört minst 100 personer om Lisa Holms försvinnande.
– Vi har hört ett antal personer i den här utredningen, men ingen har delgivits någon misstanke om brott, säger Lars Johansson, chef för Skövdepolisens grova brottsavdelning.
Innebär brottsrubriceringen "människorov" att ni räknar med att Lisa är vid liv?
Ja, i nuläget har vi ingen annan inriktning i den här förundersökningen."

Källa: http://www.expressen.se/gt/kusliga-f...-pa-lisa-holm/

De hade väl inga indikationer på att hon var död vid det tillfället. Hade det funnits tecken på strid eller liknande hade de inte uttryckt sig så.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback