Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-20, 17:07
  #1
Medlem
Okej, förmodligen är detta en riktigt löjlig idé som egentligen bara baseras på classic flyktbeteende, men jag undrar om någon här lyckats förändra sin inställning till livet genom att byta miljö under en längre period, i detta fall skulle det vara att fara till Indien.

Givet är ju att problem följer med dig var du än flyr, men bör en inte få många grattissteg mot förändring om en bara slänger sig ut i det okända, långt bort från sina vardagsmönster som stagnerat för lång tid sen.

Fred
Citera
2015-07-20, 17:18
  #2
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Det låter som en god idé, skapa lite distans från problemen och få uppleva lite nytt.
Citera
2015-07-20, 17:22
  #3
Medlem
H1ONEs avatar
När jag flydde till Indien så insåg jag att det inte var mina problem jag flydde ifrån, utan det var mig själv. Väl där tvingades jag bli vän med min egen värsta fiende, mig själv.
Citera
2015-07-20, 17:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
När jag flydde till Indien så insåg jag att det inte var mina problem jag flydde ifrån, utan det var mig själv. Väl där tvingades jag bli vän med min egen värsta fiende, mig själv.

Exakt det jag tror är fallet här också om jag ska hobbyfreuda mig själv, det är ju egentligen för bekvämt tänkt av mig själv att tror något annat. Bara så störigt att självhat som är skapt av mig egen hjärna och bygger på ingenting egentligen, måste hanteras av min egen hjärna.

Hur mötte du dig själv? Eller hur en säger.
Citera
2015-07-20, 17:28
  #5
Medlem
Åk för i helvete inte till INDIEN av alla ställen. Maken till skitland får man leta efter. Om du tror att du har problem nu så kommer de att blekna med de problem du kommer att få i Indien.
Citera
2015-07-20, 17:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter#Parker
Åk för i helvete inte till INDIEN av alla ställen. Maken till skitland får man leta efter. Om du tror att du har problem nu så kommer de att blekna med de problem du kommer att få i Indien.

Din teori lockar mig bara ännu mer att åka just dit, att samla perspektiv och kanske inse att en själv har det jävligt gött ändå kan väl vara en nyckel av bara den? Menar du att problem du fick i Indien (vad var dessa problem?) förföljer dig i din vardag i Sverige?
Citera
2015-07-20, 17:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter#Parker
Åk för i helvete inte till INDIEN av alla ställen. Maken till skitland får man leta efter. Om du tror att du har problem nu så kommer de att blekna med de problem du kommer att få i Indien.
Har du varit i Indien?
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
När jag flydde till Indien så insåg jag att det inte var mina problem jag flydde ifrån, utan det var mig själv. Väl där tvingades jag bli vän med min egen värsta fiende, mig själv.
Jävligt bra inlägg.

Man kan inte fly från sina problem, men däremot så kan man lösa många problem genom att byta miljö. Att resa till Indien eller något annan land låter som en jättebra idé, speciellt om du åker själv. Då kommer du få vara själv med dina tankar och kan kanske reda ut en hel del.
Citera
2015-07-21, 11:12
  #8
Medlem
H1ONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombstick
Exakt det jag tror är fallet här också om jag ska hobbyfreuda mig själv, det är ju egentligen för bekvämt tänkt av mig själv att tror något annat. Bara så störigt att självhat som är skapt av mig egen hjärna och bygger på ingenting egentligen, måste hanteras av min egen hjärna.

Hur mötte du dig själv? Eller hur en säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Har du varit i Indien?
Jävligt bra inlägg.

Man kan inte fly från sina problem, men däremot så kan man lösa många problem genom att byta miljö. Att resa till Indien eller något annan land låter som en jättebra idé, speciellt om du åker själv. Då kommer du få vara själv med dina tankar och kan kanske reda ut en hel del.

När jag kom ifrån allt som jag trodde orsakade mig problem trodde jag att mina problem skulle lösas, men istället blev jag konfronterad med samma problem fast med yttre skillnader. De personer som jag störde mig på var inte längre Svenskar utan Indier med, men under ytan var de samma sorts människor. Jag hade konflikter med samma typ av människor och blev vän med en annan samma typ av människor. Det som hade förändrat var deras hudfärg men ärketyperna (läs Jung) var samma.

Jag sökte inre frid genom att förändra min yttre verklighet och gick till extrema längder men resultaten uteblev, så jag tvingades att acceptera verkligheten, det var lätt att vagga in sig i en falsk verklighet där "det går bra (TM)" när man har fast lön, bra internet och systembolaget 3 minuter bort.

Indienresan var otrolig på många sätt och det finns säkert resebloggare som kan förklara bättre, det jag fick med mig var ett par böcker skrivna av Indier om Hinduismen och att jag började utöva yoga och de två sakerna har hjälpt mig att utvidga mitt perspektiv och sträcka ut de muskler som hade förtvinat eller fastnat i spänt läge.

Jag är inte lika rigid i mitt tänkande som jag en gång var och jag har bättre insyn i vem jag är tack vare att jag tog steget att resa till Indien, som i ett större perspektiv var bara ännu ett steg i min resa genom livet. Rekommenderar det starkt.

Vill du öka svårighetsgraden, och avkastningen, så åk inte under turist säsongen utan res när det är sommar i Europa och undvik turistfällorna.
Citera
2015-07-25, 08:20
  #9
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
Alla har vi hört "hitta sig själv i Indien" och det är lite kliche nästan men någonstans måste uttrycket ha kommit ifrån, av goda anledningar.

Jag rekommenderar dig starkt att dra dit, ett byte av miljö kan göra UNDER för ens personlighet.
Att bryta rutin och vardag och då speciellt i ett dynamiskt land som Indien är ren terapi.

Och överhuvudtaget rekommenderar jag människor att utforska sina potential i detta enda liv dom har istället för att skita på sig, göra som alla andra och stanna kvar i byahålan! Vidga dina vyer, väx som människa!

Btw: Dra en längre tid! Det tog minst 2 veckor innan jag började känna att mitt fosileserade utbrända kritiska "jag" började att slappna av och bli mer öppet och lyckligt igen.
__________________
Senast redigerad av BroderQuetzalcoatl 2015-07-25 kl. 08:26.
Citera
2015-07-25, 12:09
  #10
Medlem
Indien är underbart! Ska dit i höst/vinter
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2597207

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback