Citat:
Ursprungligen postat av
RockBagel
Ja det är helt ok! Termen jämför den vita föräldern med en häst och den svarta med en åsna! (enligt wikipedia), båda halvorna blir då lika mycket kränkta - vi sätter en OK stämpel på det eller hur?
Det kan vara svårt för många att sätta sig in i hur situationen som svart är i länder där majoriteten av befolkningen är vit och samma sak gäller åt andra hållet..
Ja, jag kan säga ordet "Negerboll" när jag enbart är med vita vänner omkring mig, däremot brukar jag ej använda mig av sådana ord om någon svart är inom "höravstånd"eftersom jag vet att det finns en risk att denna personen blir kränkt (och sedan möjligtvis känner sig nedstämd för resten av dagen pga mitt agerande) bara för att jag valde att säga negerboll istället för kokosboll. Onödigt och provocerande enligt mig, året är 2015 och ej 1950.
Negerboll och kokosboll är inte samma bakverk. Kokosbollen har kokos istället för pärlsocker och saknar även kaffe som ingridiens. Negerbollen är med kaffet något svartare än kokosbollen. Kaffe är som bekant svart. Kaffrer är svarta och svart på spanska är negro.
Mot bakgrund av ovan är det varken onödigt eller provocerande att säga negerboll eller ens neger.