Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-18, 10:53
Medlem
Nyss flyttat in i en lägenhet på våning 2 och på kontraktet står det 1101 men den står på grannen i andra trapputgången...

Och vi säger att min gata heter "västra myrgatan 55 2" sen undrar jag vad har 2 an för nån betydelse?? är det våning 2 ? hur ska jag göra kan ju inte byta adress eller någonting och hyresvärden vet inte någonting han heller.

Får be om ursäkt om jag postat i fel kategori.
Senast redigerad av datanissen42 2015-07-18 kl. 10:57.
Citera
2015-07-18, 11:01
Medlem
Brmcs avatar
Tvåan är lägenhet två, vilket är så din fastighetsägare har valt att numrera lägenheterna. 1101 är postens egna system, vilket infördes för en 3-4 år sedan.

1101 betder en trappa upp, första dörren till vänster. 1001 är våning ett, 1101 våning två osv.
Citera
2015-07-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datanissen42
Nyss flyttat in i en lägenhet på våning 2 och på kontraktet står det 1101 men den står på grannen i andra trapputgången...

Skatteverkets nummer,sitter på karmen..
Citera
2015-07-18, 11:17
Medlem
Ingen i huset har lägenhetsnummer utanför lägenheten eller inne .. har två dörrar in till min lägenhet en går till hallen och en till köket.

Vet att det ska sitta på dörrkarmen men det gör det inte
Citera
2015-07-18, 11:33
Medlem
T.ex den som bor i källaren en av dom har 1002.. fast 1002 ska vara för första plan. och källare ska ha 0902 inte 1002 så allt verkar ju var åt helvete med lägenhetsnummrena i denna fastighet
Citera
2015-07-18, 11:37
Medlem
Citat:

Och vi säger att min gata heter "västra myrgatan 55 2" sen undrar jag vad har 2 an för nån betydelse?? är det våning 2 ?

Det förekommer att det finns adresser av typen just Västra Myrgatan 55 2 (Det finns alltså även en Västra Myrgatan 55 1), även om Västra Myrgatan 55 B är vanligare och mer lättfattligt. Tvåan i ditt fall står alltså för uppgång 2.
Efter dina angivna uppgifter, skulle jag gissa att din formella adress är Västra Myrgatan 55 2 lgh 1101.
Kolla på http://www.birthday.se/sok hur det ser ut för dina grannar.
Citera
2015-07-18, 11:51
Medlem
Citat:

Och vi säger att min gata heter "västra myrgatan 55 2" sen undrar jag vad har 2 an för nån betydelse?? är det våning 2 ? hur ska jag göra kan ju inte byta adress eller någonting och hyresvärden vet inte någonting han heller.

Lantmäteriet har upprättat ett lägenhetsregister, och det är väldigt vanligt att man förväxlar sitt lägenhetsnummer med objektsnumret. Objektsnumret finner du på ditt kontrakt samt på din hyreavi. Det fyrsiffriga numret du ser på namntavlan som finns i trapphusets entré är ditt lägenhetsnummer eller folkbokföringsnummer som vissa bostadsbolag kallar det.

Se nedan länk.
https://www.skatteverket.se/privat/f...bc8000595.html
Citera
2015-07-18, 11:53
Medlem
CarolynHaxs avatar
Här finns Lantmäteriets informationsbroschyr: http://www.lantmateriet.se/globalass...snumrering.pdf Heltäckande!
Citera
2015-07-18, 12:15
Medlem
Finns inte ens en tavla med folks namn på i trapphuset. Får helt enkelt ta kontakt med hyresvärden så han får ta och fixa detta annars får jag flytta igen.. för vill inte ha massa krångel med adressändring osv
Citera
2015-07-18, 14:06
Medlem
Citat:
Finns inte ens en tavla med folks namn på i trapphuset. Får helt enkelt ta kontakt med hyresvärden så han får ta och fixa detta annars får jag flytta igen.. för vill inte ha massa krångel med adressändring osv

Varför är det så viktigt för dig att ha det numret? Jag har aldrig hört talas om att någon skulle flytta p.g.a. att det saknas, och ja jag jobbar inom branschen.
Citera
2015-07-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iniquity.
Varför är det så viktigt för dig att ha det numret? Jag har aldrig hört talas om att någon skulle flytta p.g.a. att det saknas, och ja jag jobbar inom branschen.

Man måste ju ange det om man ska folkbokföra sig där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in