2015-07-14, 18:32
Medlem
kravodlat68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Om du har företagslastbil så kan du väl även preja dessa idioter och låtsas att det var av misstag.

Haha är bra sugen ibland men kommer aldrig att tappa respekten för mina medtrafikanter
Citera
2015-07-14, 23:26
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kravodlat68
Ett sorgligt exempel från verkligheten hur jävla korkade människor det finns, blir förbannad bara av att läsa, vore gött om ingen släppte ner idioterna från vänsterfilen.

På tal om det och denna tråd så är väl det mest irriterande i trafiken den urusla trafikplaneringen vi får dras med nu 2015.

Att man inte gjorde det bra från början utan trodde att trafiken inte skulle utöka från var den var på typ 60talet.
Citera
2015-07-15, 00:16
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Varför är det så jävla svårt för människor att hålla avstånd. Höll på att blir påkörd bakifrån när jag var tvungen att kraftigt bromsa för att någon annan idiot skulle göra vänstersväng över mitt körfält. Jävla fittkukar i trafiken.
Antagligen för att man ämnar att köra om, krävs en jävla lång sträcka (ovanligt) / sportbil för att köra om, om man ska följa "tre sekunders regeln" hela tiden.
Citera
2015-07-15, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Antagligen för att man ämnar att köra om, krävs en jävla lång sträcka (ovanligt) / sportbil för att köra om, om man ska följa "tre sekunders regeln" hela tiden.

När var och varannan bilförare ska lägga sig i arslet så är det orimligt att varenda en ämnar köra om. Folk ska hålla sitt jävla avstånd.
Citera
2015-07-15, 01:55
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Ska man köra om finns det väl inte alls nån vits med att ligga i röven.

Har man avstånd man kan börja accelerera när man kommer ur en krök för att köra om när det är fritt.

Ligger man nära finns inget sådant utrymme.

Att folk ligger nära när dom ska köra om är enbart för att dom är kaxiga och ska visa hur jobbig man är som kör långsammate än dom.

Att hålla avstånd hjälper när man ska köra om. Både för att ta sats så själva omkörningen går fortare men även för sikten.
Citera
2015-07-15, 08:08
Medlem
cem77s avatar
Citat:
När var och varannan bilförare ska lägga sig i arslet så är det orimligt att varenda en ämnar köra om. Folk ska hålla sitt jävla avstånd.

På tal om att ligga nära och köra om så är det lite irriterande med bilar som slickar mittlinjen när andra bilar vill köra om. Åkte 180 mil i helgen och kännetecknen för dessa bilar var. Små bilar med hastighet långt under skyltad och vänstersidan av bilen ppå mittlinjen. :-) Hindrade effektivt alla bakomvarande.
Citera
2015-07-15, 10:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
På tal om det och denna tråd så är väl det mest irriterande i trafiken den urusla trafikplaneringen vi får dras med nu 2015.

Att man inte gjorde det bra från början utan trodde att trafiken inte skulle utöka från var den var på typ 60talet.
Det är ju inga spåmänniskor som trafikplanerar. Hur tror du själv att trafiksituationen ser ut om 50 år? Vad har vi för fordon? Har alla eget/egna fordon? Vilka städer kommer att växa?

På 50-60 talet trodde man ju att man skulle flyga i stället för att köra bil på 2000-talet, så varför lägga fokus på att planera vägar? Nu blev det inte riktigt som man trodde den gången och på samma sätt är det med att i dag planera framtidens trafiksituation. Det är ju alltid lättare att påtala vad som blev fel med facit i hand.
Citera
2015-07-15, 11:37
Medlem
zepofans avatar
Just nu är ett irritationsmoment semesterfirare med lånad/hyrd husvagn. De har ingen koll på hur en husvagn uppför sig och vågar inte göra någon riktningsförändring, dvs. köra åt sidan. De vet inte hur stor vagnen är och vågar inte hålla åt sidan för att de tror att den kommer att välta i diket. De har ingen koll på backspeglarna, vilket ändå inte har någon betydelse eftersom de ändå inte vågar hålla åt sidan. För att de inte vågar köra som folk så motiverar de sin låga hastighet med att de har semester och att 80 km/h är fullt tillräckligt för att slippa stressa och sparar massor av bensin.

Tack och lov har de flesta av dessa trafiksabotörer försvunnit och hyr numera en husbil i stället, men under några veckor nu under semestertider så kryper det ändå fram en del exemplar.
Citera
2015-07-15, 12:36
Medlem
Till lastbilschaufförer: varför håller ni på och kör om varandra, är det bekvämare att hålla gaspedalen mot golvet kanske? Och ni som blir omkörda: släpp lite på gasen så att eran kollega kommer förbi någon gång.
Till ni som håller 140+ km/h: sluta blinka med helljuset på dom som kör om. Ni har inga rättigheter i den farten. Oavsett anledning får man inte köra för fort.
Citera
2015-07-15, 19:52
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racke73
Till lastbilschaufförer: varför håller ni på och kör om varandra, är det bekvämare att hålla gaspedalen mot golvet kanske? Och ni som blir omkörda: släpp lite på gasen så att eran kollega kommer förbi någon gång.

Att köra så långa resor under scheman så vill man nog kunna hålla max hastigheten så konstant som möjligt. 80/90km i tim på 100, likväl 70vägar
Citera
2015-07-16, 00:40
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ska man köra om finns det väl inte alls nån vits med att ligga i röven.

Har man avstånd man kan börja accelerera när man kommer ur en krök för att köra om när det är fritt.

Ligger man nära finns inget sådant utrymme.

Att folk ligger nära när dom ska köra om är enbart för att dom är kaxiga och ska visa hur jobbig man är som kör långsammate än dom.

Att hålla avstånd hjälper när man ska köra om. Både för att ta sats så själva omkörningen går fortare men även för sikten.
Nja, jag brukar köra upp nära på folk ibland för att markera att jag vill köra om, ungefär hälften har koll på sina backspeglar och kör således ut på sidan och underlättar omkörning, inte sällan får dom ett blinkningstack för besväret också.

Har man någorlunda normal bil är det bara att trycka in 4an eller t.o.m 3an och acca förbi ändå.
Citera
2015-07-16, 01:07
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Nja, jag brukar köra upp nära på folk ibland för att markera att jag vill köra om, ungefär hälften har koll på sina backspeglar och kör således ut på sidan och underlättar omkörning, inte sällan får dom ett blinkningstack för besväret också.

Har man någorlunda normal bil är det bara att trycka in 4an eller t.o.m 3an och acca förbi ändå.

Tror inte nån tolkar det så.

Spelar till att börja med 10-20m nån roll? Är.marginalerna så små.ska man nog låta bli.

Att sen.blinka tolkar föraren inte som ett tack. Framförallt om du redan legat och nosat i röven.

Utan såhär tolkas det. Först ligger du i röven som en idiot. Sen blinkar du också på mig för att jag gör något fel enligt dig.

En bra förare däremot håller avstånd och använder sig av detta för att själva omkörningen ska gå fortare. Sen kan man blinka. Det är okej. Men gör man båda så ses det nog som jag sa.

Men bilkörning är ju så. Alla ser allt på olika sätt. Men så upplever jag det när så sker. Att förarna är irriterade.
Senast redigerad av Bbobi 2015-07-16 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in