2015-07-10, 12:17
Medlem
Isnatts avatar
Hej hej!

Jag har som väl dom flesta andra människor mail kopplat till min mobil och det plingar till när ett sånt inkommer. Fint så.

Men, vissa företag, ja dom flesta, skickar mail och sms med erbjudanden när som helst på dygnet.
Exempelvis min ICA-handlare drar alltid ett utskick 00:10 natten mellan söndag och måndag.
Jag blev arg och skrev till honom och bad om bättring och lade dessutom fram att det är bättre om hans kunder får veckans erbjudande tidigare på söndagen så dom kan planera sin veckomatsedel efter den, sällsynt att man gör det efter kl 00 på en söndagsnatt, menar jag.
Han tackade för förslaget och sen hände inget. Jag tog bort mig från deras maillista istället.

I natt klockan 02:35 skickar cervera ett sms och berättar att dom har nån rabatt! Jag skickar inte meddelanden till mina vänner vid den jävla tiden på dygnet och inte blir jag sugen på att handla där heller.

Visst kan jag ta bort mig från olika tjänster men vissa vill jag ju ha, och stänga av mobilen är ingen bra idé då jag ibland behöver bli nådd. Man ska kunna ha mobilen på på natten utan att nåt företag skickar meddelanden på samma sätt som folk med hemtelefon inte drar ur jacket innan dom lägger sig.

Telefonförsäljare är en egen liga, förr ringde man inte ens sina vänner efter klockan 20 om det inte var synnerligen angeläget. Teleförsäljare verkar ha kl 22 som nån deadline..

Varför verkar inte företag bry sig om det här? Inte ens vid påstötningar så händer det nåt? Icas nattmail måste ju nå tiotusentals kunder varav många blir förbannade på det?
Citera
2015-07-10, 12:39
Bannlyst
Tror du att Ica-Stig sitter och manuellt skickar brev till dig innan han går hem för dagen? Det är naturligtvis automatiserat och eftersom det är email så spelar det ingen roll när utskicket blir.
Citera
2015-07-10, 12:41
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILTHC
Tror du att Ica-Stig sitter och manuellt skickar brev till dig innan han går hem för dagen? Det är naturligtvis automatiserat och eftersom det är email så spelar det ingen roll när utskicket blir.
Systemet som sköter mailutskicket åt ica ska naturligtvis ställas in så det inte mailar mitt i natten, dom fattar väl att folk störs av det.

Sms mitt i natten? Det är ju inte klokt. Naturligtvis sker det inte av en slump, det är ju nån som ställt in när det ska skickas.
Citera
2015-07-10, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Systemet som sköter mailutskicket åt ica ska naturligtvis ställas in så det inte mailar mitt i natten, dom fattar väl att folk störs av det.

Sms mitt i natten? Det är ju inte klokt. Naturligtvis sker det inte av en slump, det är ju nån som ställt in när det ska skickas.
Om du trycker på "Ljudlöst" på telefonen så kommer aviseringen inte ge ifrån sig ett ljud. Det är vad resten av Sverige gör när dom inte vill bli störda.
Citera
2015-07-10, 14:31
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Om du trycker på "Ljudlöst" på telefonen så kommer aviseringen inte ge ifrån sig ett ljud. Det är vad resten av Sverige gör när dom inte vill bli störda.
Jotack. Men som jag skrev är det ju ingen bra lösning. Lösningen är att företag låter bli att störa på dom tider på dygnet som folk 'är lediga'. Att skicka reklam-sms halv tre på natten? Det är inte ok.
Citera
2015-07-10, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jotack. Men som jag skrev är det ju ingen bra lösning. Lösningen är att företag låter bli att störa på dom tider på dygnet som folk 'är lediga'. Att skicka reklam-sms halv tre på natten? Det är inte ok.
Kämpa för oss! Se till att alla företag slutar skicka ut mejl så tidigt så svensson slipper ta dom där sekunderna innan man somnar för att stänga av ljudet!
Citera
2015-07-10, 16:08
Medlem
För oss som jabbar natt är det ännu värre när telefonförsäljare ringer upp mitt på dagen. Tack och lov fungerar NIX-registret och jag har sluppit bli väckt av sådana. De respekterar ju inte alls att man behöver sova. De kanske inte ens känner till att det finns något som heter nattarbete.
Citera
2015-07-10, 21:39
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
För oss som jabbar natt är det ännu värre när telefonförsäljare ringer upp mitt på dagen. Tack och lov fungerar NIX-registret och jag har sluppit bli väckt av sådana. De respekterar ju inte alls att man behöver sova. De kanske inte ens känner till att det finns något som heter nattarbete.
Jag jobbade också natt förr och blev störd då med, men mest utifrån från ungar och skit. Sen köpte jag bra bostad och slapp skiten

Har fått en ursäkt från cervera i alla fall. Dom bad om ursäkt och sa att det blivit nåt fel. Heders till dom
Citera
2015-07-14, 16:28
Medlem
recyclameras avatar
Citat:

ios men du måste¨isf ha två funktioner en med krångligt ljus. två funktiner som inte är normalt då.
Telia lurar och symboler.
Citera
2015-07-14, 17:09
Jag har börjat tracka tillbaka envisa försäljare. Beställer ett gratis startpaket med t.ex. en fri produkt, sen säger jag upp mig. Så när det kommer reklam från företaget så tar jag o postar det förbetalda svarskuvertet o lägger i punghår eller annat snusk!

Men nu ligger jag i tvist med ett företag som jag anser har lurat mig. Jag får t.ex. inte lyssna på det muntliga avtal jag har godkänt, så nu ligger ärendet hos ARN.

Men har också problem med SMS som kommer mitt i natten, o en jävla massa Facebook-svar som piper till. Ställer den på ljudlös, men eftersom jag tror att den då även tystar alarmet som jag använder som väckarklocka också, så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in