Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-07, 17:56
  #8701
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Ska ge den en chans, behöver ha någon serie att följa så.

---

Såg precis Kon Ichikawa's The Burmese Harp (1956) som jag gillade skarpt. Den är på gränsen till att bli översentimental men jag tycker den hamnar på rätt sida om den gränsen och den hanterar trots allt japans sista dagar under andra världskriget så det får den vara. Filmen innehåller mycket musik och sång och den fungerar nästan som en serenad och tröst till det Japanska folket och jag var inte speciellt långt ifrån att böla under de mörkaste stunderna. 4/5 fick det bli.
Ah, den burmesiska harpan! Den har jag också på BD i samlingen, den var bra alltså? Låter utmärkt!

Själv har jag blivit helt manisk på musik ett tag här nu, därav min frånvaro härifrån. Vettefan vad som är fel, men har haft svårt att koncentrera mig och massa andra grejer. Skriver musik bland annat och har en del att stå i, men jag ska försöka vara mer aktiv här i vilket fall som helst. Jag har inte glömt bort er mina vänner.
Citera
2015-07-07, 19:21
  #8702
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Ah, den burmesiska harpan! Den har jag också på BD i samlingen, den var bra alltså? Låter utmärkt!

Själv har jag blivit helt manisk på musik ett tag här nu, därav min frånvaro härifrån. Vettefan vad som är fel, men har haft svårt att koncentrera mig och massa andra grejer. Skriver musik bland annat och har en del att stå i, men jag ska försöka vara mer aktiv här i vilket fall som helst. Jag har inte glömt bort er mina vänner.
Får hoppas du blir aktiv här snart igen då men men ägna sig åt musiken känns inte helt fel det heller.

---

Någon som har några bra tips på filmer med riktigt vackra porträtteringar av Tokyo eller Seoul förresten?
Citera
2015-07-07, 22:07
  #8703
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Någon som har några bra tips på filmer med riktigt vackra porträtteringar av Tokyo eller Seoul förresten?

Hur menar du vackra, som i poetiska och hyllningar till staden och metropolerna?
Citera
2015-07-07, 22:10
  #8704
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hur menar du vackra, som i poetiska och hyllningar till staden och metropolerna?
Ja filmens tema kan vara nästan vad som egentligen men staden ska ha en viss visuell roll och nästan vara en karaktär i sig. Tänk dig att Woody Allen hade spelat in en film i Tokyo.
Citera
2015-07-08, 10:14
  #8705
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Ja filmens tema kan vara nästan vad som egentligen men staden ska ha en viss visuell roll och nästan vara en karaktär i sig. Tänk dig att Woody Allen hade spelat in en film i Tokyo.

Har du sett Tokyo! från 2008?

http://www.imdb.com/title/tt0976060/

På tal om Seoul så är ju Timeless Bottomless Bad Movie rätt bra med Seoul i centrum, dock är det en mörk dokumentär om tonåringar som lever på gatan, men kanske värd att investera din tid i?
Citera
2015-07-08, 14:53
  #8706
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har du sett Tokyo! från 2008?

http://www.imdb.com/title/tt0976060/

På tal om Seoul så är ju Timeless Bottomless Bad Movie rätt bra med Seoul i centrum, dock är det en mörk dokumentär om tonåringar som lever på gatan, men kanske värd att investera din tid i?
Tack för tipsen.

Sansho the Baliff (1954) grep inte riktigt tag i mig på samma sätt som The Life of Oharu (1952) men det är fortfarande en väldigt bra film. Tycker man inte riktigt kan känna för karaktärerna på samma sätt när den delas upp i olika storylines som i den mer fokuserade The Life of Oharu (1952). Det är fortfarande mästerligt filmskapande men den här får nöja sig med en stark trea för tillfället.
Citera
2015-07-08, 15:08
  #8707
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Tack för tipsen.

Sansho the Baliff (1954) grep inte riktigt tag i mig på samma sätt som The Life of Oharu (1952) men det är fortfarande en väldigt bra film. Tycker man inte riktigt kan känna för karaktärerna på samma sätt när den delas upp i olika storylines som i den mer fokuserade The Life of Oharu (1952). Det är fortfarande mästerligt filmskapande men den här får nöja sig med en stark trea för tillfället.

Ja, jag såg att du gav den en trea i betyg på FT, men jag ska trots allt se den tillsammans med Oharu-filmen, och sen borde jag egentligen ta fram Samuraj-trilogin med Mifune där han spelar Mushasi, men de ligger fortfarande inplastade sen jag fick hem de ifrån Ginza där jag köpte alla tre för 60 kr i våras.

Vid 16-snåret ska jag koka kaffe och se på The Killing Game (1978) som jag hittade av en slump på Asiatorrents och verkar vara en trilogi om en professionell yrkesmördare, och på den japanska postern så såg ju inspirationen onekligen ha kommit ifrån Taxi Driver.

Vi får se om den är bättre än Golgo 13 med Sonny Chiba! Sen blev jag sugen på att se någonting mera med Ken Takakura (RIP) så ska nog se på The Homeless med honom och Meiko Kaji som samlat "damm" på hårddisken. Bra grej med att ta paus ifrån filmtittandet och i synnerhet den asiatiska är att det finns ett enormt smörgåsbord nu att bocka av från samlingen som man dragit på sig, medan den moderna marknaden inte spottat ur sig någonting intressant i år ännu, eller fått text.
Citera
2015-07-08, 16:35
  #8708
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, jag såg att du gav den en trea i betyg på FT, men jag ska trots allt se den tillsammans med Oharu-filmen, och sen borde jag egentligen ta fram Samuraj-trilogin med Mifune där han spelar Mushasi, men de ligger fortfarande inplastade sen jag fick hem de ifrån Ginza där jag köpte alla tre för 60 kr i våras.
Kul att du tänkte ge dig på dem. Ta det trots allt som en stark trea för det är en väldigt bra film så det borde bli en väldigt bra double feature. Jag blev bara mer berörd och påverkad av Oharu och ser den som den starkare filmen.
Citera
2015-07-08, 23:19
  #8709
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Kul att du tänkte ge dig på dem. Ta det trots allt som en stark trea för det är en väldigt bra film så det borde bli en väldigt bra double feature. Jag blev bara mer berörd och påverkad av Oharu och ser den som den starkare filmen.

Ser nog åtminstone någon av dom imorgon om vädret tillåter, dvs mulet och regn, börjar nog med Oharu och så, sen ska man väl börja att beta av Mizoguchis filmografi, förutom Sagor om en blek... så har jag sett Systrarna ifrån Geishakvarteret tidigare, en av hans första filmer.
Citera
2015-07-09, 02:21
  #8710
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ser nog åtminstone någon av dom imorgon om vädret tillåter, dvs mulet och regn, börjar nog med Oharu och så, sen ska man väl börja att beta av Mizoguchis filmografi, förutom Sagor om en blek... så har jag sett Systrarna ifrån Geishakvarteret tidigare, en av hans första filmer.
Ugetsu (det är den första du syftar till va? Dålig på svenska titlar) står som min favorit tillsammans med Oharu av honom medan den sistnämnda, tidiga filmen, är den svagaste. Vad tycker du själv om Ugetsu?
Citera
2015-07-09, 11:40
  #8711
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Ugetsu (det är den första du syftar till va? Dålig på svenska titlar) står som min favorit tillsammans med Oharu av honom medan den sistnämnda, tidiga filmen, är den svagaste. Vad tycker du själv om Ugetsu?

Ugetsu heter Sagor om en blek och mystisk måne efter regnet, jag gillade väl den men fann den inte som någonting extraordinärt direkt, gav den en trea i betyg, men kanske får se om den och så vidare då jag har satt mig in i Mizoguchis filmspråk och så.
Citera
2015-07-09, 15:50
  #8712
Medlem
Rakiis avatar
På tal om Japan ska jag nog fortsätta, eller snarare ta upp mitt Miike-tematittande som hamnade i skymundan av en massa andra orsaker, men har i alla fall laddat hem en åtta filmer med honom nu som jag inte sett hittills. Börjar bli svårt att hitta en del filmer som inte släppts utanför Japan med text, och redan sett en cirkus femtio av hans alster så börjar bli tunnt.

Ska i alla fall börja med en modern, ny film (2013) av honom, Shield of Straw och sen följer jag nog upp med As the Gods Will från förra året.

Väntar spänt fortfarande på Over You're Dead Body som jag har för mig att du, BlackMetal såg i februari?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback