Citat:
Jag är inte alls av uppfattningen att svensk kultur är befriat av skitsnack, mobbing och/eller våld. Jag påstod inte heller att det nödvändigtvis skulle vara mindre här än annorstädes. Det tyckte jag framgick i mitt förra inlägg? Min poäng var att reaktionerna däremot skiljer sig markant i situationer liknande den aktuella. Jag har inte alls samma erfarenheter av den miljön som du har men lynchmobbar och upplopp i svennebanankretsar orsakade av skvaller har ärligt talat gått under min radar. Även bland de fattigaste av de fattiga med svenskt härkomst. Med den erfarenheten påstår jag alltså att de diskuterade händelserna till stor del bottnar i kultur. Du påstår något annat baserat på dina erfarenheter och jag har inga problem med att ta till mig nya kunskaper i den mån du vill dela med dig av dem. Oj, vad du inte sett mycket eller vet mycket. Detta har INGENTING med härkomst att göra.
Som någon skrev innan, våld etc är oftast en reaktion på fattigdom. Det är inte mer våld i Sverige nu än vad det va för 100, 60, 50, 20 år sedan.
Du skulle alltså vilja påstå det. Påstå? Men du vet ju inte? Jag har jobbat med ungdomar i 10 år på skola, allt mellan 12-17 år. Vet du hur mycket mobbning det pågår just pga sociala medier? Jag har fått se så mycket skit. Och ja, folk med "svensk härkomst" har varit de värsta! Men inte fan dömer jag någon för det. Och du skriver att deras familj&vänner vänder ryggen pga skitsnack på nätet.
Även det har jag sett. Men som sagt våldet har inte med härkomst att göra utan oftast med status, rik/fattig ETC.
Som någon skrev innan, våld etc är oftast en reaktion på fattigdom. Det är inte mer våld i Sverige nu än vad det va för 100, 60, 50, 20 år sedan.
Du skulle alltså vilja påstå det. Påstå? Men du vet ju inte? Jag har jobbat med ungdomar i 10 år på skola, allt mellan 12-17 år. Vet du hur mycket mobbning det pågår just pga sociala medier? Jag har fått se så mycket skit. Och ja, folk med "svensk härkomst" har varit de värsta! Men inte fan dömer jag någon för det. Och du skriver att deras familj&vänner vänder ryggen pga skitsnack på nätet.
Även det har jag sett. Men som sagt våldet har inte med härkomst att göra utan oftast med status, rik/fattig ETC.
Så kör på.