Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
Oj, vad du inte sett mycket eller vet mycket. Detta har INGENTING med härkomst att göra.
Som någon skrev innan, våld etc är oftast en reaktion på fattigdom. Det är inte mer våld i Sverige nu än vad det va för 100, 60, 50, 20 år sedan.

Du skulle alltså vilja påstå det. Påstå? Men du vet ju inte? Jag har jobbat med ungdomar i 10 år på skola, allt mellan 12-17 år. Vet du hur mycket mobbning det pågår just pga sociala medier? Jag har fått se så mycket skit. Och ja, folk med "svensk härkomst" har varit de värsta! Men inte fan dömer jag någon för det. Och du skriver att deras familj&vänner vänder ryggen pga skitsnack på nätet.
Även det har jag sett. Men som sagt våldet har inte med härkomst att göra utan oftast med status, rik/fattig ETC.
Jag är inte alls av uppfattningen att svensk kultur är befriat av skitsnack, mobbing och/eller våld. Jag påstod inte heller att det nödvändigtvis skulle vara mindre här än annorstädes. Det tyckte jag framgick i mitt förra inlägg? Min poäng var att reaktionerna däremot skiljer sig markant i situationer liknande den aktuella. Jag har inte alls samma erfarenheter av den miljön som du har men lynchmobbar och upplopp i svennebanankretsar orsakade av skvaller har ärligt talat gått under min radar. Även bland de fattigaste av de fattiga med svenskt härkomst. Med den erfarenheten påstår jag alltså att de diskuterade händelserna till stor del bottnar i kultur. Du påstår något annat baserat på dina erfarenheter och jag har inga problem med att ta till mig nya kunskaper i den mån du vill dela med dig av dem.
Så kör på.
Citera
2015-06-18, 11:13
Medlem
Citat:
Mamman till en av de dömda flickorna i Instagrammålet måste betala fullt skadestånd, har Högsta Domstolen beslutat.

Citat:
Tillsammans med sina vårdnadshavare dömdes flickorna att betala 570 000 kronor i skadestånd. Den yngre flickan, som erkänt, och hennes mamma överklagade skadeståndet. Hon ville ha jämkning.

Nu har Högsta Domstolen prövat om mammans skadestånd ska jämkas.

"Med hänsyn till de krav som ställs i lagen har Högsta domstolen kommit fram till att det inte finns förutsättningar för jämkning", skriver HD i sin dom.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....et-ska-betalas
Citera
2015-07-07, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

Vad heter dom tjejerna som var misstänkta för förtal
Citera
2015-07-07, 14:55
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

Det är verkligen orättvist att flickan och hennes mamma får betala 570 000 kronor för en bild på instagram när en våldtäktsman slipper undan med 180 timmar "samhällstjänst". (FB) 18-årig invandrare döms till samhällstjänst efter att våldtagit 12-årig flicka

Det lär inte räcka med 180 timmars arbete för den tjejen innan skulden är betald
Citera
2015-07-08, 10:21
Medlem
jugbandbluess avatar
det var ointressant när det hände och ointressant som radiodokumentärsämne. det intressanta för normala, sunda människor utan hedersperversioner är: vad kostade det? polisarbete, skadegörelse, upplopp, vård, förundersökningar, advokatkostnader, domstolsförhandlingar etc lär ju uppgått till åtskilliga miljoner. sammanfattningsvis är det ytterligare en oredovisad invandringskostnad i sveriges närhistoria dit också husbyupploppen och andra kaosbeteende-relaterade händelser kan hänföras. ser fram emot en p3 dokumentär som lumpar ihop dessa händelser och berättar om grundorsak och monetära efterräkningar.
Citera
2016-09-13, 10:11
Medlem
har ett skolarbete och vi pratar om detta, skulle vilja se ifall de finns någon utredning? vill läsa igenom allt
Citera
2016-11-01, 15:20
Medlem
Sha R'Taes avatar
Finns det någon som kan ladda upp kontots publiceringar? Gärna domen också (lyssnar på p3-dokumentären)
Citera
2016-11-01, 16:01
Medlem
hum.by.666s avatar
Detta är vad jag har att bidra med:

TR-dom m.m

(har även Borås-dom i samma ämne)
Citera
2016-11-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666

TR-dom m.m

Tack. Det var ju egendomligt vad dessa blattar blir kränkta hela tiden, löjligt folk.
Citera
2016-11-01, 18:22
Medlem
Sha R'Taes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666

TR-dom m.m

Tackar! Hade varit intressant att få kika lite på själva IG-inläggen också.
Citera
2016-11-01, 21:21
Medlem
Sha R'Taes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Tack. Det var ju egendomligt vad dessa blattar blir kränkta hela tiden, löjligt folk.
hade du uppskattat om det spreds i din vänskapskrets att du hade liten kuk eller sket på dig under sex när du var 15 år gammal?
Citera
2017-06-21, 20:15
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
hade du uppskattat om det spreds i din vänskapskrets att du hade liten kuk eller sket på dig under sex när du var 15 år gammal?

Skillnaden är att de flesta av oss inte lever i en hederkultur, jag hade struntat i falska rykten, speciellt om jag var en av bara 500 uthängda.
Det är ju inte svårare än att bara gå in på min Facebook och kopiera ett antal bilder och komma på med en pinsam historia.

Även om det varit sant hade jag knappast brytt mig, om möjligt förnedrad men skulle aldrig skapa upplopp.

Ex: jag var på en fest för ett antal år sedan, mötte en annan kille som fick reda på vem jag var, då berättade han för mig (något rädd när han gjorde det men valde att göra det ändå) om att han mött min lillasyster, att de haft sex tillsammans och att hon var riktigt kinky i sängen.
Blev inte glad av det men valde varken att ge honom en smocka eller kalla honom saker, snarare ngt. i stil med "ahh, men det var ju kul för dig.." innan jag ignorerade han och gick vidare, då jag inte orkade slösa mer tid på den jönsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in