23 972 besökare online
975 624 medlemmar • 50 918 949 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Film och filmproduktion Film: listor och rekommendationer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
TheScarecrow
Medlem
TheScarecrows avatar
Igår såg jag en väldigt bra film av James L. Brooks, nämligen Spanglish. Det är en av mina favoriter av Brooks och även en av mina favoriter med Adam Sandler. Filmen är ganska allvarlig men som i åtminstone en del av Brooks filmer får man sig en hel del skratt också. Filmen handlar om Flor vars man lämnat henne varpå hon bestämmer sig för att flytta från Mexiko till Los Angeles tillsammans med sin dotter Christina. Flor tar jobb som hushållerska hos familjen Clasky, där makarna John och Deborah har ett dysfunktionellt äktenskap - mest på grund av Deborah som låter sin instabilitet gå ut över omgivningen, främst då över John och dottern Bernie. Skådespelarna gör bra ifrån sig och jag tycker att filmen är väldigt bra även om jag hoppades på ett annat slut när jag såg den första gången:

Spoiler:
Jag ville att John skulle lämna Deborah, ta ungarna med sig och bli ihop med Flor.

nihilverum
Medlem
Terminator Genisys (2015)

När John Connor (Jason Clarke), ledare för den mänskliga motståndsrörelsen, skickar Kyle Reese (Jai Courtney) tillbaka till 1984 för att skydda Sarah Connor (Emilia Clarke) och därmed hela framtiden, händer något oförutsett och Kyle får vara med om en oväntad version av det förflutna.

Bra action och roliga referenser till och skruvade versioner av handlingen i de två första filmerna. Om det finns någon som inte sett någon Terminator-film tidigare så kan jag rekommendera att se bara ettan, tvåan och sedan den här eftersom de tillsammans utgör en helt OK trilogi om man struntar i de två filmer som kom mellan tvåan och den här.

Betyget blir 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
What a lunatic concept to bow down before a God who slaughters millions of innocent children, slowly and agonizingly starves them to death, beats them, tortures them, rejects them. What folly to even think that we should not insult such a God, damn him, think him out of existence. It is the duty of all human beings to think God out of existence. Then we have a future. Because then - and only then - do we take full responsibility for who we are.

-The Scientist, Bad Boy Bubby

T.H.F.C.
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Fjantor
Road House - http://www.imdb.com/title/tt0098206/?ref_=nv_sr_1

Gammal klassiker som kan ses om och om igen..

4/5

Ger det höga betyget för att den håller än idag...
Gillar Sam Elliott mest i den filmen.

Bittersteel
Medlem
Bittersteels avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Fjantor
Road House - http://www.imdb.com/title/tt0098206/?ref_=nv_sr_1

Gammal klassiker som kan ses om och om igen..

4/5

Ger det höga betyget för att den håller än idag...
Älskar den filmen. Så många underbara ciat.
https://www.youtube.com/watch?v=FThBM5JG6f0

Anyway, jag såg Osmosis Jones igår.
Något kommer att hända i staden Frank. En terrorist har kommit till staden och bara polisen Osmosis Jones (Chris Rock) kan stoppa honom. Tillsammans med sin nya partner Drix (David Hyde Pierce) är de på jakt efter Thrax (Laruence Fishburn). och allt det här utspelar sig i Frank (Bill Murrays) kropp. Jones är en vit blodkropp, Drix är en förkylingstablett och thrax är ett virus.
Jag gillar filmen en del, fast det finns problem med den. CGI de använder i vissa scener är hemsk dåliga, även för sin tid. Thrax är en skön skurk och både Chris Rock och David hyde Murray funkar i huvudrollen. De sämre delarna är de som utspelar sig i den riktiga världen, där mycket som händer är samma sorts humor som Farrelly bröderna har gjort sig kända för, fast sämre. När man hör dialogerna kan man förstår att filmen är ifrån tidig 00-tal. Men det som händer inne i kroppen är najs.
6/10
In Britain, any degree of success is met with envy and resentment. Christopher Lee

Lazyitis
Medlem
Night of the Living Dead
http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt0063350/
Så jävla bra, helt klart den bästa "Zombie" rullen 5/5

Punkliv
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Lazyitis
Night of the Living Dead
http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt0063350/
Så jävla bra, helt klart den bästa "Zombie" rullen 5/5

Tycker personligen att Dawn of the Dead och Day of the Dead är bättre, men Night... är riktigt bra den också och inte minst en otroligt viktig film för skräckgenren. Kommer för evigt vara tacksam för att Romero gjorde den och gav oss zombien som vi känner den i dag.

Herr.Dittling
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kvinna utan samvete (1944)

En riktigt, riktigt bra film. Finns väl med på idbm top 250.

Något så osexigt som en försäkringsagent, planerar ett brott, trots en väl uttänkt plan så var det inte så enkelt som det verkade.

5/5

Lazyitis
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Tycker personligen att Dawn of the Dead och Day of the Dead är bättre, men Night... är riktigt bra den också och inte minst en otroligt viktig film för skräckgenren. Kommer för evigt vara tacksam för att Romero gjorde den och gav oss zombien som vi känner den i dag.
Alla tre filmerna är helt klart mästerverk, och Romero är genialisk.

Olepeter
Medlem
Olepeters avatar
Terminator 1984

Tung actionrulle, men inte lika bra som tvåan som är ett mästerverk. Det är nästan så att jag tycker dockan som spelar Arnold när han visar sitt trasiga öga är läskigare än Arnold.

3-4/5.

Bittersteel
Medlem
Bittersteels avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Olepeter
Terminator 1984

Tung actionrulle, men inte lika bra som tvåan som är ett mästerverk. Det är nästan så att jag tycker dockan som spelar Arnold när han visar sitt trasiga öga är läskigare än Arnold.

3-4/5.
Tycker att den är bättre än tvåan. Jag gillar att den mörka stämnignen bygger upp filmen. Arnold påminner om en slasherskurk ifrån någon skräckfilm ibland i filmen. Scenen där Arnold går lös på polissation är så bra.
In Britain, any degree of success is met with envy and resentment. Christopher Lee

Svara på ämne
Svara Topp Dela