2015-06-24, 10:12
Medlem
Kikade på lönespecen idag och la för första gången märke till att det finns en rad där det står förskjuten semestersskuld med ett visst belopp. Vad betyder det?
Citera
2015-06-24, 10:40
Medlem
Enydrions avatar
en fri gissning, ibland när man får ett nytt jobb , så har man inte hunnit tjäna in all semester innan sommarsemestern börjar, då får man förskottssemester som man får betala tillbaka om man slutar inom fem år... kan det vara sådan du fått?
Citera
2015-07-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
en fri gissning, ibland när man får ett nytt jobb , så har man inte hunnit tjäna in all semester innan sommarsemestern börjar, då får man förskottssemester som man får betala tillbaka om man slutar inom fem år... kan det vara sådan du fått?

Du har rätt. Hade tydligen en semesterskuld. Det som är den stora frågan, om man byter jobb, får man detta års intjänade semester kvittade mot semesterskulden? Säg att jag tagit ut mina semesterveckor nu i år. Säg att jag vill säga upp mig i december. Hur förhåller sig semesterskulden då till intjänade semesterdagar? Under året tjänar jag ju in x antal dagars semester och då borde dessa kunna kvittas ut mot semesterskulden även om jag redan tagit ut ordinarie semester?
Senast redigerad av tjenaaamannen 2015-07-04 kl. 13:48.
Citera
2015-07-04, 18:46
Medlem
Enydrions avatar
http://www.unionen.se/rad-och-stod/s...h-intjanandear
här kanske?
Citera
2015-07-04, 19:20
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaaamannen
Du har rätt. Hade tydligen en semesterskuld. Det som är den stora frågan, om man byter jobb, får man detta års intjänade semester kvittade mot semesterskulden? Säg att jag tagit ut mina semesterveckor nu i år. Säg att jag vill säga upp mig i december. Hur förhåller sig semesterskulden då till intjänade semesterdagar? Under året tjänar jag ju in x antal dagars semester och då borde dessa kunna kvittas ut mot semesterskulden även om jag redan tagit ut ordinarie semester?

Är din semesterskuld för uttagen semester i år? Kommer du att ha arbetat ett fullt år när du säger upp dig? I så fall, om du tar ut alla dina semesterdagar för året i år, och du har arbetat ett fullt år så går det ju jämnt ut. Om du har arbetat kortare tid, men fortfarande tagit ut full semester blir det ju en annan femma.
Citera
2015-07-05, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Är din semesterskuld för uttagen semester i år? Kommer du att ha arbetat ett fullt år när du säger upp dig? I så fall, om du tar ut alla dina semesterdagar för året i år, och du har arbetat ett fullt år så går det ju jämnt ut. Om du har arbetat kortare tid, men fortfarande tagit ut full semester blir det ju en annan femma.

Semestern är uttagen så det finns inga dagar sparade. Den enda räddningen är detta års intjänade semester. Läste till mig att man tjänar några dagar per månad så det stämmer att dessa går att kvitta ut mot förskottsemestern även om förra året intjänade semesterdagar tog slut i år. Så det är gott att slippa detta bekymmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in