Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-03, 22:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekofisan
Macbook air verkar vara det optimala, det kommer med största sannolikhet dyka upp perioder man vill bära runt på datorn fram och tillbaka till diverse platser även om man redan har en ipad så kan det vara bekvämt med en bärbar dator...

Fördelen med en stationär dator är själva arbetsställningen - att man sitter rakt och på lagom avstånd ifrån skärmen. Dagens ungdomar som bara växer upp med bärbara och sitter kutryggiga och glor på en liten skärm de måste kisa för att se och med ett tangentbord stort som ett frimärke är inte direkt hälsosamt. Och en musplatta som hoppar hela tiden ?

Dock kan man ju koppla sin bärbara dator till en extern skärm och ett externt tangentbord/mus så man får bra arbetsställning, och använder den som en stationär dator. Vill man ta med sig den är det ju bara att koppla ur skärmen o tang-bordet. Som läkare måste man ju läsa anatomi och då är det fördelaktigt med en stor skärm, men tex 21-24 tum lär räcka gott för att se planscherna/bilderna bra.

Du kan mycket väl koppla en PC-skärm till din McAir förutsatt att det finns ett skärmuttag på den, tex displayport elr HDMI etc etc. Thunderbolt-anslutning är det ännu så länge relativt få skärmar som har.

Ett stort skrivbord är en bra fördel när man ska plugga så man slipper att flytta runt böcker mm.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2015-07-03 kl. 22:17.
Citera
2015-07-03, 23:24
  #14
Medlem
Jag måste fundera lite mer och leta reda på mer information.
__________________
Senast redigerad av Kekofisan 2015-07-03 kl. 23:31.
Citera
2015-07-03, 23:36
  #15
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekofisan
Jag måste fundera lite mer och leta reda på mer information.

Leta upp en återförsäljare och testa dem. Sen blir det lättare att bestämma sig.
Citera
2015-07-04, 00:51
  #16
Medlem
cmdQs avatar
Köp en Stationär det sparar du pengar på.
När det gäller prestanda per krona så krossar stationära datorer alltid bärbara!
Citera
2015-07-04, 00:55
  #17
Avstängd
En portabel Macbook Air 13" lär nog falla herrn i smaken med tanke på de göromål som herrn idkar.
Citera
2015-07-04, 01:08
  #18
Medlem
Om vi nu föreställer oss att jag skaffar en Macbook air och en extern skärm som jag kan ha på skrivbordet bör laptopen i sådana fall vara retina eller går det bra utan retina om jag enbart ska bedriva mig åt att läsa lite på datorn samt skriva?
Citera
2015-07-04, 07:02
  #19
Medlem
Varför en påkostad mac? En stationär pc (ej mac) tex Micro PC kostar inte många kronor och om du nu skulle behöva använda något special programm i utbildningen så borde det programmet köras under windows så OSx känns tom överflödigt. Bara en tanke om ekonomi.

Men i vilket fall som helst, köp stationär! Laptops ger i regel mer problem än en stationär, några exempel: överhettar vid idle pga låg cpu aktivitet som värmer upp sakta, pulserande lagg med extern skärm och laptopen stängd, svårt att få tag i reservdelar till rimligt pris, tangenter som lossnar vs köpa nytt tangentbord till stationär, ömtålig osv.
Jag ser ingen fördel alls med en laptop mer än just det att den är portabel.

Du behöver inte Retina som extern skärm, handlar ju enbart om vilken bildkvalitet du kräver.

Micro PC länken va bara det första som ploppade upp på google, finns säkert bättre o billigare än de. Eller Mini PC kanske är ett bättre val eller större, vad du nu känner för :P
__________________
Senast redigerad av svennkk 2015-07-04 kl. 07:17.
Citera
2015-07-04, 13:38
  #20
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekofisan
Om vi nu föreställer oss att jag skaffar en Macbook air och en extern skärm som jag kan ha på skrivbordet bör laptopen i sådana fall vara retina eller går det bra utan retina om jag enbart ska bedriva mig åt att läsa lite på datorn samt skriva?
Köp Retina om den ska användas som din primära dator. Speciellt för läsningens skull vill du nog ha Retina.
Citera
2015-07-04, 13:42
  #21
Avstängd
Lägg ner det tillkonstlade språkbruk som du absolut inte behärskar, även om du tror det då du kommit in på universitet, mupp.

Köp den billigaste du kommer över, det räcker gott och väl.
Citera
2015-07-04, 13:45
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Köp en Stationär det sparar du pengar på.
När det gäller prestanda per krona så krossar stationära datorer alltid bärbara!

Du tycker alltså att "Herr Doktor" behöver prestanda i sina göromål?
Citera
2015-07-04, 14:26
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sls55amg
Lägg ner det tillkonstlade språkbruk som du absolut inte behärskar, även om du tror det då du kommit in på universitet, mupp.


Vill du ge mig några exempel där jag inte behärskar språket? Jag tycker att du bör vara glad för min skull, att jag försöker mig på ett utvecklat språk, hur ska man annars utvecklas om man inte försöker? Var snäll och berätta för mig vad för fel jag gjorde så att jag slipper göra samma fel i framtiden.

EDIT: Jag tror innerligt att du ser på det hela på ett subjektivt sätt. Jag undrar om du hade haft ett annorlunda perspektiv på mitt språk om jag inte hade angivit att jag inom snar framtid ska läsa vidare. Du verkar vara en sådan person som stör sig på att unga använder ett avancerat språkbruk.
__________________
Senast redigerad av Kekofisan 2015-07-04 kl. 14:37.
Citera
2015-07-04, 14:36
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kekofisan
Vill du ge mig några exempel där jag inte behärskar språket? Jag tycker att du bör vara glad för min skull, att jag försöker mig på ett utvecklat språk, hur ska man annars utvecklas om man inte försöker? Var snäll och berätta för mig vad för fel jag gjorde så att jag slipper göra samma fel i framtiden.

Hela ditt första inlägg är ju ett exempel, på tillkonstlat språkbruk som ej behövs.

Jag sade aldrig att du inte behärskar språket, även om jag har mina aningar om användandet av olika synonymlexikon och just det misstänkliggör faktiskt din egen slutledning.
__________________
Senast redigerad av sls55amg 2015-07-04 kl. 14:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback