2015-07-03, 17:46
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
På vilket underlag menar du att jag behöver vård?

En grusmatta med spik brukar funka.

Citat:
Polismannen sa dessutom att detta är otroligt vanligt och att det enligt honom förekommer flera liknande fall dagligen.

Det ursäktar inte dina blattefasoner. Lär dig att fungera som människa i samhället så slipper du oroa dig för böter och polis. Hela din attityd i den är tråden har varit att det inte är något konstigt att åka dit för ofredande för det händer hela tiden.

Nej, det är onormalt. Därför är det straffbart.
Citera
2015-07-03, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lousy
En grusmatta med spik brukar funka.
Dina blattefasoner var ju bättre...

Citat:
Det ursäktar inte dina blattefasoner. Lär dig att fungera som människa i samhället så slipper du oroa dig för böter och polis. Hela din attityd i den är tråden har varit att det inte är något konstigt att åka dit för ofredande för det händer hela tiden.

Nej, det är onormalt. Därför är det straffbart.
Ja, inte med tanke på straffet och vilket underlag de har. Det är i överkant men straffet är alldeles för hårt i mitt och polismannens tycke. Åklagaren däremot vill ju fälla mig.
Citera
2015-07-03, 18:27
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Dina blattefasoner var ju bättre...

Ja, inte med tanke på straffet och vilket underlag de har. Det är i överkant men straffet är alldeles för hårt i mitt och polismannens tycke. Åklagaren däremot vill ju fälla mig.
Du får tänka på att poliser alltid håller med för att inge förtroende och undvika onödiga konflikter. Ta hans medlidande med en nypa salt.
Citera
2015-07-03, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Du får tänka på att poliser alltid håller med för att inge förtroende och undvika onödiga konflikter. Ta hans medlidande med en nypa salt.
Absolut.

Rent generellt: hur grovt klassas detta brott?
Citera
2015-07-03, 20:54
Medlem
Foolsgames avatar
Kan du inte berätta vad du har gjort och vad du skrev? Är i nästan samma sits men jag fick 6 månaders kontaktförbud.
Citera
2015-07-03, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foolsgame
Kan du inte berätta vad du har gjort och vad du skrev? Är i nästan samma sits men jag fick 6 månaders kontaktförbud.
Jag har i många mejl skrivit att jag vill träffa henne, prata, att jag tycker om henne, lämna det bakom oss, avsluta det som vänner, få svar på frågor kring min personlighet, få svar om hur hon upplevde mig och dylika frågor. Jag antar att mängden mejl är vad som besvärade henne främst och att hon till slut inte orkade med.

Hon fick sista ordet och från den dagen som hon skrev sista mejlet så hade jag redan avslutat kontakten. Över en vecka senare ringer polisen och säger att jag måste till polishuset. Redan då är kontakten från min sida avslutad, dock har polisanmälan ändå gjorts trots att hon inte har fått fler mejl från mig. Anmälan anser jag är överflödig eftersom jag redan hade avslutat kontakten.

Varför fick du 6 månaders kontaktförbud?
Fick du strafföreläggande eller valde du rättegång?

Jag var alldeles för oerfaren för att veta hur jag skulle spela mina kort och jag upplevde det som att polisen var partisk. Åklagaren var ju definitivt partisk.
Citera
2015-07-03, 21:30
Medlem
Foolsgames avatar
Jag fick det för att jag trakasserade mitt ex. Ringde honom, skrev om honom på blogg, facebook och gjorde hatsidor. Inga hot eller dyl. Polisen kom till mig för 2 månader sen och sa att jag skulle få kontaktförbud. Sedan dess har jag inte hört något. Är dock mycket orolig för vad som kommer att hända efter jag läst denna tråden och sökt lite.. Vill egentligen bara få det avslutat, skäms så mycket.
Citera
2015-07-03, 21:46
Bannlyst
Citat:
Jag fick det för att jag trakasserade mitt ex. Ringde honom, skrev om honom på blogg, facebook och gjorde hatsidor. Inga hot eller dyl. Polisen kom till mig för 2 månader sen och sa att jag skulle få kontaktförbud. Sedan dess har jag inte hört något. Är dock mycket orolig för vad som kommer att hända efter jag läst denna tråden och sökt lite.. Vill egentligen bara få det avslutat, skäms så mycket.
Personligen tycker jag att konsekvenserna av straffen är väl hårda. Någon som i övrigt har ett bra CV kan genast bli brännmärkt för alltid.

Ditt fall klingar värre än mitt. Däremot är det värsta att det finns i belastningsregistret i 10 år.

Kontaktförbud syns i 10 år.
Ofredande syns i 5 år.
Citera
2015-07-03, 22:00
Medlem
Foolsgames avatar
Citat:
Personligen tycker jag att konsekvenserna av straffen är väl hårda. Någon som i övrigt har ett bra CV kan genast bli brännmärkt för alltid.

Ditt fall klingar värre än mitt. Däremot är det värsta att det finns i belastningsregistret i 10 år.

Kontaktförbud syns i 10 år.
Ofredande syns i 5 år.

Ja.. men kontaktförbudet hjälpte mig sluta med mitt sjuka beteende. Ja 10 år är väl lite för mycket men man får väl skylla sig själv.
Citera
2015-07-03, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ja.. men kontaktförbudet hjälpte mig sluta med mitt sjuka beteende. Ja 10 år är väl lite för mycket men man får väl skylla sig själv.
Jag har mitt i 3 månader. Det enda jag oroar mig för är att aldrig få jobb pga detta. Ingen skulle kunna ana att jag är belastad men så fort man säger det misstänkliggör man sig. Lite tålamod tycker jag att andra får ha. Särskilt när det får stora konsekvenser.

Fick du strafföreläggande eller valde du rättegång? Har du erkänt när de pratade med dig?
Citera
2015-07-03, 22:27
Medlem
Foolsgames avatar
Citat:
Jag har mitt i 3 månader. Det enda jag oroar mig för är att aldrig få jobb pga detta. Ingen skulle kunna ana att jag är belastad men så fort man säger det misstänkliggör man sig. Lite tålamod tycker jag att andra får ha. Särskilt när det får stora konsekvenser.

Fick du strafföreläggande eller valde du rättegång? Har du erkänt när de pratade med dig?

Jag fick aldrig frågan? Fick bara veta att det kunde bli aktuellt med kontaktförbud. Jag erkände ja.
Citera
2015-07-03, 22:31
Bannlyst
Citat:
Jag fick aldrig frågan? Fick bara veta att det kunde bli aktuellt med kontaktförbud. Jag erkände ja.
Märkligt. Du fick bara kontaktförbud?
Sa polisen något mer? Typ att ärendet är lämnat till åklagare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in